Modulárna parazitujúca architektúra na brownfielde pod diaľničným Mostom Lanfranconi v Bratislave bola témou diplomových prác študentov FAD STU. Cieľom bolo vytvoriť inovatívne študentské bývanie, ktoré inteligentne využije skrytý potenciál nevyužitého mestského priestoru.
mosty
Modernizácia železničných tratí na Slovensku je jedným z najvýraznejších krokov smerom k bezpečnejšej, rýchlejšej a komfortnejšej doprave. Slovensko je súčasťou siete dopravných koridorov prepájajúcich kľúčové metropolitné uzly najmä vďaka železničnej trase Bratislava – Žilina – Čierna nad Tisou, ktorá patrí do európskeho koridoru č. V. Modernizácii čiastkového úseku tohto koridoru sme sa venovali už v IS č. 2/2024 pri téme mostov uzla Žilina. V tomto článku upriamujeme pozornosť na ďalší významný úsek: modernizáciu trate Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry.
Neoddeliteľnou súčasťou projektov vysokorýchlostných tratí v Českej republike je návrh železničných mostov na samotných tratiach, ako aj mostov zabezpečujúcich mimoúrovňové kríženie s novou traťou. Pri príprave sa v maximálnej miere uplatňuje štandardizácia konštrukcií, pri súčasnom rešpektovaní špecifík a kritérií vyplývajúcich z návrhovej rýchlosti 320 km/h, s možnosťou zvýšenia až na 350 km/h. Príspevok sa zameriava najmä na mostné objekty v úsekoch RS2 Brno (Modřice) – Rakvice a RS4 Ústí nad Labem – štátna hranica SRN, vrátane oblasti portálu Krušnohorského tunela.
Slovenská správa ciest (SSC) odovzdala v pondelok 9. júna v Seredi zhotoviteľovi stavenisko, na ktorom vznikne nový most vedúci ponad železnicu. Pôvodný most zbúrajú.
Výstavba Vážskej cyklotrasy je jedným z kúčových projektov cyklistickej infraštruktúry. Súčasťou trasy je niekoľko mostov, ktoré sú riešené buď ako novostavby, alebo rekonštrukcie jestvujúcich premostení. Jeden z nových mostov sa nachádza v Žiline, odkiaľ umožňuje cyklistom prejazd do mestskej časti Považský Chlmec.
Pripravovaná stavba novej mimoúrovňovej križovatky v Brne, na pomedzí jeho mestských častí Komín, Kníničky a Bystrc, by mala vyriešiť dlhodobý problém dopravného uzla. Lokalita, v ktorej sa stavba nachádza, je veľmi zložitá. Je situovaná v severozápadnej časti mesta, v mieste hlavnej dopravnej tepny spájajúcej centrum, uvedené mestské časti, rekreačnú oblasť Brněnská přehrada, prírodný park Podkomorské lesy, Komínsky vrch a oboru Holedná.
Časť nadjazdu pri Brodskom v okrese Skalica nad železničnou traťou Kúty – Břeclav sa v sobotu zrútila. Pre cestujúcich nevznikajú žiadne nové obmedzenia. Uviedla to riaditeľka odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Pôbišová.
Trnavský samosprávny kraj úspešne ukončil výstavbu nového mosta M433 cez Chvojnicu na ceste II/426 pri meste Holíč. Otvorením tohto mosta sa výrazne zvýši bezpečnosť a plynulosť dopravy v regióne Záhoria. Most nahradil pôvodnú konštrukciu v nevyhovujúcom stave, ktorá už nespĺňala súčasné technické a bezpečnostné normy.
V úseku Poprad-Tatry – Vydrník je od skorých ranných hodín na železničnej trati prerušená doprava. Dôvodom je statické narušenie mosta ponad železnicu na ceste I/18.
V súčasnosti prebieha výstavba rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, ktorej súčasťou je aj najdlhšia estakáda na Slovensku s dĺžkou takmer 4,5 km, prechádzajúca údolím Krivánskeho potoka. Estakáda je rozdelená na dva stavebné celky 209-01 a 209-02, pričom dilatačný celok DC4 stavebného objektu 209-01 je realizovaný metódou letmej betonáže pomocou štyroch párov Doka-vozíkov letmej betonáže.
Lávky cez Chorvátske rameno majú prepojiť obyvateľov mestskej časti s budúcimi zastávkami električkovej radiály. Elegantná transformácia petržalského kanála však ostáva v nedohľadne. Najnovšie informácie redakcie ASB potvrdzujú, že výstavba lávok vôbec nie je istá, pričom výrazne odlišný jazyk oproti minulosti volí aj hlavné mesto.
Prešovský samosprávny kraj (PSK) bude financovať investičné akcie z úveru vo výške 17 miliónov eur. Zamerané sú na výstavbu a rekonštrukciu ciest a mostov, škôl a školských zariadení, ako aj na financovanie zásobníkov projektových dokumentácií a majetkovo-právnych vysporiadaní. Poslanci schválili prijatie úveru na pondelkovom krajskom zastupiteľstve.
Článok opisuje dva mosty nad železničnou traťou, ktoré bolo potrebné zbúrať a na ich mieste postaviť nové. Prvý, viac ako 90-ročný most sa nachádza pred obcou Štrba. Druhý most sa nachádza v meste Prešov.
Na prelome marca a apríla trenčianska radnica úplne uzavrie starý železničný most pre peších aj cyklistov. Dôvodom je rekonštrukcia mosta a jeho premena na Fiesta most s promenádnou zónou, prevádzkami a priestormi na šport a kultúru. Z mosta bude stavenisko do konca leta 2026.
Degradácia dodatočne predpätých segmentových mostov je celosvetovým problémom, ktorý súvisí s nedostatočnými znalosťami a technickými možnosťami v čase prvotnej aplikácie týchto objektov. Od prvého použitia technológie dodatočne predpätých segmentových mostov už pritom došlo aj k niekoľkým krehkým kolapsom vo svete či na Slovensku.