Doka-vozíky letmej betonáže pri výstavbe R2 Kriváň – Mýtna
V súčasnosti prebieha výstavba rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, ktorej súčasťou je aj najdlhšia estakáda na Slovensku s dĺžkou takmer 4,5 km, prechádzajúca údolím Krivánskeho potoka. Estakáda je rozdelená na dva stavebné celky 209-01 a 209-02, pričom dilatačný celok DC4 stavebného objektu 209-01 je realizovaný metódou letmej betonáže pomocou štyroch párov Doka-vozíkov letmej betonáže.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Celková dĺžka úseku R2 Kriváň – Mýtna je 9 296 m. Investorom je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Zhotoviteľom je Združenie R2 Mýtna (Doprastav, a. s., STRABAG, s. r. o., EUROVIA SK, a. s, EUROVIA CS, a. s.). Úsek DC4 realizuje spoločnosť Doprastav, a. s.
SO 209-01 s dĺžkou premostenia viac ako 2,75 km
Mostný objekt SO 209-01 pozostáva zo štyroch dilatačných celkov s dĺžkou premostenia 2 756,75 m. Všetky dilatačné celky majú obdobné usporiadanie a tvorí ich spojitá jednokomorová konštrukcia s vyloženými konzolami z predpätého betónu. Jednokomorová nosná konštrukcia má premenlivú výšku od 3,55 m uprostred rozpätia až po 9,05 m nad vnútornými podperami.
Celková šírka mosta je 27,50 m. V tomto článku sa budeme venovať výstavbe dilatačného celku DC4 s dĺžkou mostnej konštrukcie 695 m z pohľadu výstavby technológiou letmej betonáže.
Nasadenie štyroch párov vozíkov pre letmú betonáž
Na dilatačnom úseku DC4 sú nasadené štyri páry debniacich vozíkov pre letmú betonáž. Ešte pred ich samotným nasedením sa museli na daných pilieroch zrealizovať zárodky mosta. Hneď ako bol zárodok dostatočne únosný, začalo sa s osadzovaním vozíkov.
Montáž prebiehala pomocou žeriava a vlastného hydraulického systému vozíka pod dozorom a za asistencie Doka montážneho majstra. Celá montáž jedného páru vozíka a panelov debnenia trvala približne 6 týždňov. Po montáži zaškolil montážny majster pracovníkov stavby na bezpečnú prevádzku vozíkov. Pod jeho dozorom prebiehal aj prvý posun vozíka do nasledujúcej lamely.
Vľavo je zmontovaná oceľová nosná konštrukcia vozíka. Vpravo je uložený spodný rošt vozíka na podpernej konštrukcii Staxo 100, pripravený na neskoršie zdvíhanie. | Zdroj: DOKA
Proces postupnej realizácie mostovky
Po osadení vozíkov a debnenia sa začal proces postupnej realizácie mostovky – systém vahadla. Postupná betonáž prebieha symetrickým vysúvaním betonárskych vozíkov pomocou systému hydraulických valcov, ktoré poháňa hydraulický agregát. Po premiestnení vozíkov do ďalšej polohy sa pokračuje procesom aretácie debniacich celkov (panelov) na presné miesta.
Keď je debnenie na správnom mieste, môže sa začať proces predpínania zadného ukotvenia vozíka na hornej a spodnej doske komôrkového prierezu – kotevných tyčí s priemerom 40 mm.
Po zrealizovaní výstuže možno pristúpiť k samotnej symetrickej betonáži oboch protiľahlých lamiel. Prvé lamely mostnej konštrukcie pri pilieroch sú atypické, s dĺžkou 2,5 m, pričom typická lamela sa betónuje v dĺžke 5,0 m. Pri realizácii mostnej konštrukcie sa dbá na symetrickú betonáž na oboch stranách lamiel, t. z., že odchýlka hmotností medzi dvomi protiľahlými lamelami môže byť maximálne 25 %.
Samotné ukladanie betónu prebieha plynulo v jednom kroku – najskôr sa realizuje betonáž spodnej dosky komôrkového prierezu, potom betonáž stien komory a nakoniec betonáž konzol a hornej dosky komôrkového prierezu. Pracovný cyklus 5-metrovej lamely trvá 8 až 10 dní.
Po betonáži lamely a dosiahnutí predpísanej pevnosti betónu sa realizuje predopnutie lamely cez predpínacie laná. Po predopnutí lamely a následnom uvoľnení debnenia od betónu sa debniaci vozík môže posunúť do ďalšieho záberu, kde sa celý proces znova opakuje.
Návrh vnútorného debnenia
Ďalším zaujímavým riešením je návrh vnútorného debnenia, ktoré sa musí plynulo prispôsobiť zmenšujúcemu sa komôrkovému prierezu. Vnútorné debnenie bolo navrhnuté tak, aby sa dalo ľahko prispôsobiť aj priamo na stavbe, preto sa oceľový paždík nosníkového debnenia Top 50 nahradil dreveným profilom. Prečnievajúce debnenie sa tak dá počas výstavby jednoducho skracovať na potrebnú výšku priamo na vozíku bez nutnosti odopínať či rozoberať debniaci panel.
Bezpečnosť v každej pracovnej fáze
Vozíky letmej betonáže sú dimenzované na nosnosť 250 ton, aktuálne každý vozík nesie viac ako 200 ton. Vozíky letmej betonáže sa vyznačujú vysokou mierou bezpečnosti v každej pracovnej fáze.
Bezpečnosť pracovníkov stavby je zaistená vďaka uzavretým pracovným plošinám po celom obvode a na všetkých pracovných úrovniach. Bezpečnosť proti nechcenému pojazdu vozíkov v pozdĺžnom smere zabezpečujú klzné ložiská. Okrem toho sa pred každou betonážou vykonávajú hydraulické skúšobné zaťaženia ukotvenia vozíkov.
Vozík, ktorý sa presúva nad jestvujúcou komunikáciou, je navyše vybavený záchytnými sieťami, ktoré ešte viac zvyšujú bezpečnosť na stavbe a zabezpečujú priestor pod vozíkom proti padajúcim predmetom. Celé riešenie bolo navrhnuté v spolupráci s Doka kompetenčným centrom v Rakúsku a so slovenskou pobočkou Doka.
TEXT A FOTO: DOKA Slovakia, Debniaca technika, s. r. o.