Vysoké Tatry – smery a vízie

Vysoké Tatry vždy fascinovali návštevníkov svojím špecifickým rázom. Významná ikona cestovného ruchu svoj potenciál neustále rozvíja. Medzi hlavné priority mesta, ktoré združuje 15 obcí, patrí schválenie územného plánu. Ten by mal regulovať celé územie. Takisto sa pripravujú väčšie investície v oblasti cestovného ruchu – riešenie dopravy, výstavba nových lyžiarskych trás a turistických chodníkov. Mesto dlhodobo zápasí s poklesom počtu obyvateľstva. Nežiaduci stav plánuje riešiť podporovaním nájomného bývania.


Nový územný plán

Súčasnou prioritou mesta je schvaľovanie územného plánu. „Doteraz sme nedisponovali územným plánom – v roku 1997 sa spracovali len územné plány zón mestských častí Smokovcov, Tatranskej Lomnice a Štrbského Plesa. Dokumenty však boli v niektorých častiach v rozpore s územným plánom vyššieho územného celku, ktorý sa schválil v roku 1998. Lehota na pripomienkovanie a verejné prerokovanie nového územného plánu v zmysle zákona už uplynula. Momentálne spracovávame pripomienky a výsledok predložíme mestskému zastupiteľstvu a krajskému stavebnému úradu na vyjadrenie. Dokument plánujeme prijať do konca roka,“ hovorí Ing. Peter Novák, vedúci oddelenia výstavby, územného plánovania, životného prostredia a dopravy.

„Nový územný plán spracovávame už 10 rokov, pretože je pomerne ťažké zosúladiť jednotlivé záujmy dotknutých strán – ochrany prírody, lesného hospodárstva, investorov či pamiatkarov tak, aby bol dokument prijateľný pre všetky strany,“ dodáva. Za najväčší prínos plánu považuje Peter Novák regulačné opatrenia územia: „Podarilo sa nám zregulovať výstavbu, definovať nezastaviteľné plochy, percentuálnu zastavanosť na pozemkoch, funkciu pozemkov či podlažnosť objektov.“

Ortofotomapa mesta Vysoké Tatry   
1. Podbanské, 2. Štrbské pleso, 3. Vyšné Hágy, 4. Nová Polianka, 5. Tatranská Polianka, 6. Tatranské Zruby, 7. Nový Smokovec, 8. Starý Smokovec, 9. Dolný Smokovec, 10. Horný Smokovec, 11. Tatranská Lesná, 12. Tatranská Lomnica, 13. Tatranské Matliare, 14. Kežmarské Žľaby, 15. Tatranská Kotlina

Doprava
V súvislosti s rozvojom cestovného ruchu sužuje Vysoké Tatry nedostatok parkovacích plôch. „Tento problém sme zvažovali riešiť výstavbou kvalitnej kyvadlovej dopravy. Avšak sociálno-dopravná štúdia ukázala, že táto vízia je zatiaľ nereálna. Takéto riešenie si vyžaduje značné finančné prostriedky, ktorými mesto nedisponuje. Preto sme pristúpili k alternatívnemu riešeniu – formou budovania odstavných parkovísk a parkovacích domov,“ hovorí Peter Novák. Parkovacie domy vzniknú v Tatranskej Lomnici a v Starom Smokovci.
Pomerne stiesnenú dopravnú situáciu na hlavných cestách by mal vyriešiť južný dopravný obchvat okolo Starého a Dolného Smokovca. Okrem toho mesto plánuje zmenu kvalifikácie dvoch hlavných ciest. Cesta druhej triedy do Tatranskej Lomnice sa zmení na cestu tretej triedy a cesta tretej triedy z Tatranskej Lomnice do Tatranských Matliarov na cestu druhej triedy.

Vzhľadom na zámer vytvoriť v Starom Smokovci pešiu zónu sa uvažuje s odklonom dopravy smerom popri mestskom úrade, popod údolnú lanovkovú stanicu. Trasovanie, ako aj rozšírenie cesty zlepší prístupnosť zjazdovky na Jakubkovej lúke, ktorú po obnove očakáva nárast návštevnosti. Dopravu v rámci Lomnice podporí sedačková lanovka na Skalnaté pleso. Tá bude viesť popri starej lanovej dráhe.

Ďalšie zmeny čakajú železničnú dopravu, ktorá má v súčasnosti viacero kolíznych bodov. Navrhovaná trasa odstráni, resp. zjednoduší pôvodnú meandrujúcu trasu. Vo vyššom územnom celku sa hovorí aj o zdvojkoľajňovaní trate, ale takýto zámer je pre mesto z hľadiska finančnej náročnosti a ochrany prírody v súčasnosti nereálny. Železnice Slovenskej republiky budú zatiaľ riešiť tento problém formou výhybiek. Smerom od Štrbského Plesa po Tatranskú Lomnicu povedie cyklotrasa – Tatranská magistrála, ktorú možno v zime využiť ako bežkársku dráhu. Presné vymedzenie trasy sa určí po dohode s ochranármi prírody, štátnymi lesmi, urbármi a súkromnými vlastníkmi.

Rozvoj cestovného ruchu
Z hľadiska rozvoja zimných športov sa v Starom Smokovci rozširuje zjazdovka na Jakubkovej lúke. Obnova čaká aj lyžiarsku trať na Hrebienku. Tento rok sa ukončila prvá fáza výstavby zjazdovky v Tatranskej Lomnici. Okrem zimných aktivít sa plánuje rozvíjanie nových turistických chodníkov. „V meste absentujú nenáročné rekreačné trasy. Na ich vytvorenie chceme využiť existujúce chodníky, ktoré slúžili ako lesné cesty. Pešie okruhy vytvoria okolo mestských častí do vzdialenosti 100 až 150 metrov akési prímestské lesy, ktoré pomôžu do určitej miery odľahčiť chodníky na vysokohorskú turistiku. Predbežné súhlasné stanovisko už máme, ale zámer treba ešte prerokovať,“ hovorí Peter Novák.

Ostatné stavebné aktivity sa pohybujú len v rámci intravilánu mesta. Výrazný investičný nápor zažíva lokalita Tatranská Lomnica – Eurocamp, kde majú záujem investori umiestniť hotely, apartmánové bývanie a rekreačné aktivity pre približne 7 500 návštevníkov. „Na túto lokalitu sme dali spracovať urbanistickú štúdiu, ktorá ukáže, či je zámer vôbec reálny,“ hovorí Peter Novák. „Štúdia vyrieši funkčno-prevádzkové vzťahy medzi jednotlivými pozemkami a zadefinuje funkcie jednotlivých území. Je dôležité, aby investori neriešili svoje pozemky izolovane a rozdelili aktivity v rámci areálu,“ dodáva. Veľké problémy spôsobuje mestu prebiehajúca reštitúcia pozemkov, ktoré patria do národného parku. Noví majitelia vo vidine zisku neraz silno presadzujú svoje stavebné zámery.

Na realizáciu doplnkových športových aktivít sú vyhradené plochy v rámci Starého aj Nového Smokovca. V Tatranskej Lomnici je to plocha v okolí miestnej lokality s názvom Jazierko. Na pôvodnom futbalovom ihrisku sa uvažuje o vytvorení rekreačného centra pre futbalistov. Mesto však neuvažuje o rozsiahlej výstavbe stavieb tohto typu, pretože takmer každý hotelový, resp. rekreačný rezort disponuje vlastnými športovými plochami.

Pokles obyvateľstva
Ďalším problémom mesta je klesajúca demografická krivka obyvateľov. „Rast obyvateľov priamo súvisí s rozvojom pracovných príležitostí. Veľmi veľa ľudí je v dôchodkovom veku a mladí odchádzajú žiť do väčších miest. Byty v osobnom vlastníctve sa prenajímajú ako rekreačné apartmány,“ vysvetľuje situáciu Peter Novák. „V rámci územného plánu sme navrhli lokality na realizáciu bytových aj rodinných domov. V Novom Smokovci prebieha výstavba bytovky, na budúci rok plánujeme stavať ďalšiu. Ide o mestskú investíciu, financovanú úverom zo Štátneho fondu rozvoja a bývania.“

Peter Novák zároveň podotýka, že výstavbou nájomných bytov chce mesto podporovať dlhodobé, resp. trvalé bývanie a zamedziť odpredaju bytových nehnuteľností. „Mesto v súčasnosti eviduje vyše sto žiadostí o byty. Pretrváva aj záujem o kúpu pozemkov,“ dodáva. Výraznejšia bytová výstavba sa sústredí predovšetkým v Dolnom Smokovci. Budúci rok začne realizácia bytovky Zdravie 2 v Hornom Smokovci. Plochy na bytovú zástavbu, ako aj výstavbu rodinných domov sa navrhli v juhovýchodnej časti Tatranskej Lomnice. Mesto počíta s rozvojom bytového bývania aj vo Vyšných Hágoch.

Peter Novák však zastáva názor, že priamo vo Vysokých Tatrách nemožno hovoriť o stavebnom boome. „Samotné mesto sa totiž rozvíja len v rámci intravilánu. Výrazný stavebný rozvoj zaznamenáva predovšetkým tatranské podhorie – okolie Veľkej Lomnice,“ dodáva. Zároveň sa obáva, že prudký rozvoj podhoria vzhľadom na vysokú akumuláciu návštevníkov a hustotu zástavby môže negatívne zaťažiť aj samotné mesto.

Vysoké Tatry
Okres: Poprad
Kraj: Prešovský
Región:Spiš
Rozloha katastrálneho územia mesta: 380,216 km2
Počet obyvateľov mesta: 4 953
Počet obyvateľov okresu: 104 348
% obyvateľstvav produktívnom veku: 63,02 %
% ekonomicky aktívnehoobyvateľstva: 50,4 %
Nezamestnanosť: približne 5 %

Strategickí investori:
Park snow – Štrbské pleso
Tatranské lanové dráhy, a. s.

Miriam Turancová
Foto: Dano Veselský
Ortofotomapa: © EUROSENSE, s. r. o., 2006