Slovensko a regionálny rozvoj
Slovensko za posledných desať rokov zaznamenalo výrazný pokrok v regionálnom rozvoji. Nie všetky časti krajiny sa ale rozvíjali rovnako. Na intenzitu rozvoja jednotlivých regiónov vplýva rad ekonomických, politických, sociálnych, prírodných, ale aj historických faktorov. Rozhovor s predstaviteľmi vzdelávacích inštitúcií, správy mesta, ako aj súkromného sektoru prináša aktuálny pohľad odborníkov na vývoj tohto fenoménu.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Čomu pripisujete pretrvávajúce rozdiely v rozvoji medzi jednotlivými slovenskými regiónmi?

Maroš Finka: Pokiaľ hovoríme o rozdieloch medzi slovenskými regiónmi v polohe ekonomickej, označovanými ako disparity, potom je príčin viacero. Od takzvaných klasických tvrdých faktorov ako sú poloha, veľkosť, ohraničenie, prírodné podmienky, dopravné napojenie, cez faktory, ako sú historický vývoj, sociálne a demografické aspekty, až po typické mäkké faktory, medzi ktoré možno zaradiť politiku regionálneho rozvoja, prítomnosť osobností v regióne, angažovanosť ľudí a podobne. Je potrebné podotknúť, že regionálne rozdiely sú prirodzené, nedajú sa kompletne eliminovať a, navyše, sú z hľadiska stability, a teda aj udržateľnosti, veľmi dôležité. Hovoriť o odstraňovaní rozdielov je absolútny nezmysel a už aj európska politika regionálneho rozvoja mení nielen svoju rétoriku, ale aj ciele. Tie sú v súčasnosti už jednoznačne zamerané na odstránenie či zmiernenie negatívneho pôsobenia istých disparít a na podporu využitia osobitostí, jedinečností, a tým aj rozdielností regiónov ako potenciálu, ktorý treba v Európe zhodnotiť.



Od vstupu do Európskej únie ubehli už štyri roky. Vnímate nejakú výraznú zmenu v regionálnom rozvoji v porovnaní s obdobím pred vstupom do EÚ?
Ingrid Belčáková: Výraznú zmenu vnímam v oveľa lepšej príprave regionálnych rozvojových dokumentov ako v jej realizácii. Od vstupu do EÚ má Slovenská republika možnosť čerpať štrukturálne fondy na základe schváleného Národného plánu regionálneho rozvoja a z neho vychádzajúcich operačných programov. Osobne som sa zúčastnila prípravy takéhoto plánu za posledné dve plánovacie obdobia a vidím naozaj pozitívny posun v tomto smere. Realizačná fáza si však vyžaduje aj našu usilovnosť a sily, orientáciu v získaní dodatočných finančných zdrojov.
Od vstupu do EÚ máme tiež možnosť zúčastňovať sa jednotlivých odborných alebo vedecko-výskumných projektov v oblasti regionálneho rozvoja, kde je v riešiteľskom kolektíve viacero partnerov z krajín EÚ, a vidieť tak riešenie problematiky regionálneho rozvoja u nich. Nedávno sme na FA STU ukončili medzinárodný výskumný projekt, ktorý bol zameraný na otázky polycentricity v priestorovom plánovaní s cieľom udržateľného rozvoja, a pozorovali sme, že aj v iných štátoch EÚ sú problémy s neustále rastúcou nerovnováhou medzi ekonomickou efektívnosťou, individuálnou slobodou výberu a nerovnakými územno-priestorovými podmienkami.

Do regiónov, ktoré síce nie sú pólmi rastu, ale majú potenciál pre rozvoj služieb a rekreácie, sa premieta ekonomický rast trochu neskôr. Spravidla je však spojený s oveľa stabilnejším zhodnocovaním lokálneho potenciálu a zároveň zvyšuje atraktivitu v póloch rastu. Vstupom do Európskej únie a otvorením schengenského priestoru sa slovenským regiónom aktivizovali aj možnosti efektívnej deľby práce medzi rastovými pólmi a ich zázemím bez obmedzenia administratívnymi hranicami. Tak isto sa otvoril prístup k zdrojom Európskej únie. Vynára sa však otázka, či sme schopní tieto možnosti efektívne využiť a či rozhodovanie o ich použití bude determinované snahou o dosiahnutie spoločenského efektu alebo individuálnymi či skupinovými záujmami politikov.
Anna Kršáková: Zdroje EÚ výrazným spôsobom sústredili pozornosť obcí aj podnikateľov na možné zdroje financovania ich rozvojových aktivít. Zďaleka nie je možné pokryť nimi všetky požadované aktivity. Aj keď mnohé prispeli k pozitívnym zmenám v lokalitách regiónov, predsa sú to len doplnkové zdroje k riešeniu našich vlastných problémov, a tak by mali byť aj prezentované. Nemali by sme sa spoliehať, že prostredníctvom týchto zdrojov dosiahneme v rozvoji regiónov plošný efekt. Naopak – pre riešenie vlastných špecifických problémov by sme mali vytvárať domáce podporné mechanizmy s adekvátnou priestorovou diverzifikáciou.
Jozef Ondrejka: Od vstupu Slovenska do EÚ ubehli už štyri roky. Naša krajina zaznamenáva mimoriadny regionálny rozvoj. Podľa môjho názoru je to vďaka prechodu kompetencií na samosprávy, fiškálnej reforme, využívaním predvstupovej (mnohé projekty boli realizované až po vstupe do EÚ), ale aj povstupovej pomoci Európskeho spoločenstva. V dôsledku prenesenia kompetencií na nižšie stupne riadenia sa totiž oveľa intenzívnejšie ako predtým začali riešiť problémy regiónov a napriek chybám vo fiškálnej reforme sa zlepšila aj finančná situácia.
Roman Weck: Jednoznačne, o tomto bode nie je žiadna polemika a triezvo uvažujúci človek, ktorý sa prejde po svojom regióne, musí skonštatovať, že spoločná Európa prospieva nie len Európe samotnej, ale aj jej jednotlivým štátom a samotným regiónom. Rast našej ekonomiky má dva výrazné dôvody. Prvým je odozva dobre naštartovaných reforiem, ktoré pripravila predchádzajúca vláda, a pokračovanie súčasnej vlády v tomto trende. Druhým dôvodom je práve vplyv eura, ktorý tento rast efektívne umožnil. Som toho názoru, že štát tento stav maximálne využil. Teraz je na slabších regiónoch, aby si zobrali príklad z vlastnej krajiny a začali sa správať tak, aby maximálne využili procesy rastu pre svoje regióny a boli si navzájom partnermi, ale aj konkurentmi.
Megaprojekt Centrop, ktorý avizuje investičná spoločnosť Opera, by mal disponovať kapacitami zhruba pre 90 000 obyvateľov. Len čas ukáže, či bude nové „mesto“ vzorným príkladom kvalitného urbanizmu alebo ďalšou bratislavskou Petržalkou
Vizualizácia: Opera Reform, s. r. o.
Regionálny rozvoj so sebou nesie pozitívne, ale aj negatívne vplyvy na krajinu. Ako vnímate vplyv súčasného regionálneho rozvoja na udržateľnosť krajiny Slovenska?
Ingrid Belčáková: Ochrana, resp. tvorba krajinných hodnôt a krajiny ako historického dedičstva, vždy ťahala za kratší koniec. Regióny a mestá si v súčasnosti spracúvajú svoje plány hospodárskeho a sociálneho rozvoja, pričom sa viac sústreďujú na rozvoj ekonomických aktivít alebo nových lukratívnych obytných celkov. Práve tieto projekty často predstavujú negatívny vplyv na krajinné prvky, ktoré sa v týchto mestách ešte nachádzajú, alebo alternatívne expandujú do malých obcí okolo veľkých miest a novými modernými obytnými súbormi doslova menia nielen vidiecky charakter obce ale aj krajinný obraz. Česť výnimkám!
Maroš Finka: Ak hovoríme o regionálnom rozvoji, potom nie potrebné jeho chápanie v spojitosti s udržateľným rozvojom krajiny. Ak však pod regionálnym rozvojom rozumieme len ekonomický rozvoj, dostávame sa do problémov spojených s neprijateľným a neudržateľným preferovaním jedného aspektu rozvoja nad inými. Žiaľ, tieto nebezpečenstvá sú realitou aj v európskych sektorálnych politikách, ktoré sú často vzájomne nekoordinované a neraz vo svojich efektoch protirečivé. Typickým príkladom bola, a žiaľ ešte stále je, agrárna politika EÚ, hlavne svojou dotačnou časťou. Nekoordinované sektorálne politiky sa však nakoniec stretávajú v jednom priestore, na jednom území – na území obce alebo regiónu, kde sa dôsledky ich pôsobenia prejavia najvýraznejšie. Európska komisia si je týchto problémov vedomá a vo svojej Teritoriálnej agende, schválenej pred rokom v Lipsku, volá po územnej harmonizácii a koordinácii, podčiarkujúc priestorové aspekty realizácie Lisabonskej stratégie rozvoja znalostne orientovanej spoločnosti a konkurencieschopnej Európy. V tomto kontexte vystupujú v dokumentoch Teritoriálnej agendy EÚ do popredia hodnoty európskej kultúrnej krajiny nielen ako predmet ochrany, ale aj ako výrazný rozvojový potenciál regionálneho rozvoja.
Anna Kršáková: Všetky historické regióny (Turiec, Hont, Gemer, Liptov, …) mali v minulosti svoje špecifické znaky – kultúry aj krajiny, ktoré boli pre nich typické, ktorými sa navzájom odlišovali a vytvárali charakteristický obraz územia. Tieto znaky sa veľmi rýchlo nástupom globalizácie strácajú. Otvorenie hraníc výrazne prispelo k vnášaniu cudzích vzorov a prvkov do vzhľadu našej krajiny. Postupná globalizácia sa prejavuje hlavne v tvorbe hmotného prostredia miest aj dedín. Namiesto vzorov z miestnej ľudovej architektúry sa na vidieku stavajú bavorské domy, tirolské chaty, kanadské bungalovy, stredomorské vily.
Mestá dramaticky menia svoju panorámu v prospech výškových dominánt, s potlačením historického centra do úzadia. Objekty občianskej vybavenosti, technickej a environmentálnej infraštruktúry na dedinách sa ničím nelíšia od technického riešenia uplatňovaného v mestách a sú pre vidiek nevhodné. Na druhej strane vidiek starne, vysídľuje sa, resp. stáva sa z neho nocľaháreň a miesto na víkendové bývanie. Krajina zarastá a pustne, nemá sa kto o ňu starať. Bežný človek žijúci na vidieku (pokiaľ nie je oficiálne samostatne hospodáriacim roľníkom) nemá žiadnu finančnú možnosť podpory a motiváciu zostať žiť na dedine a hospodáriť. Otvorená prírodná krajina sa často zastavia nevhodnými objektmi a obrovitými reklamnými pútačmi. Projektové riešenia, požadované či už z európskych alebo domácich zdrojov, neobsahujú podmienky dodržania charakteristického vzhľadu krajiny, rešpektovania krajinno-ekologických a krajinno-estetických daností príslušného regiónu.
Jozef Ondrejka: Ak pod udržateľnosťou slovenskej krajiny rozumieme všestranný dlhodobý rozvoj, ktorý v sebe skrýva nielen ochranu prírody a krajiny (na čo sa tento termín často zužuje), ale aj rozvoj ekonomiky, hospodárstva, vedy a výskumu, vzdelávania a mnohých ďalších stránok života štátu, tak vnímam tento vplyv ako nedostatočný. Nášmu štátu chýbajú jasne definované priority v oblasti vedy a výskumu, konkrétne projekty ich prepojenia na vzdelávanie a výrobu s vyššou pridanou hodnotou. Nasmerovanie podpory v inováciách len do troch-štyroch oblastí môže usmerniť rozvoj jednotlivých regiónov podľa vlastného potenciálu, čo následne umožní rozvoj celej krajiny.
Roman Weck: Každý rozvoj prináša so sebou negatívne vplyvy na krajinu a životné prostredie a z toho vyplýva aj zodpovednosť všetkých ľudí za prostredie, v ktorom žijú. Keď si všetci uvedomíme, že rešpektovanie zákonov a potreba recyklácie nie je len módny výstrelok, a že niektoré činnosti v určitých typoch krajiny sú jednoducho neprípustné, tak má šancu rozvoj aj životné prostredie. Dôležité je, aby všetci, a hlavne dotknuté strany, ako investori, samospráva, štát aj ochrana prírody, hľadali spoločnú reč a nevybíjali si energiu v zbytočných sporoch, veď spoluprácou sa dá vždy dosiahnuť viac.
Miriam Turancová
Foto: KÚSK
Vizualizácia: Opera Reform, s. r. o.











