Biznis príbeh: Pod Lomničákom v hoteli s atmosférou domova

image 73026 25 v1

„Koukni, mámo, na ty panoramata!“ zvolal by „taťka“ v známej českej veselohre, keby sa ocitol pri Hoteli Slovan v Tatranskej Lomnici. Uprostred panorámy so štítmi dominuje Lomnický štít so Skalnatým plesom. Lokalita, lokalita, lokalita – hovorí mantra úspešného podnikania v cestovnom ruchu. Médiom je prémiový trojhviezdičkový hotel, pri ktorom sa manažéri riadia aj intuitívnym marketingom.

Intuícia v našom prípade znamenala, že ešte predtým, ako sme sa dostali k výsledkom prieskumu trhu, rozhodli sme sa vyprofilovať ako rodinný hotel priateľský k deťom a rodinám,“ hovorí generálny manažér Hotela Slovan a zároveň jeho konateľ Mgr. Martin Novotný. „A onedlho po našom nastavení prieskum potvrdil, že sme sa nezmýlili – vyše štyridsať percent návštevníkov Vysokých Tatier predstavujú rodiny s deťmi, čo je vysoké číslo.“ A reč čísiel pokračuje. Rentabilita hotela s 259 lôžkami (+ 43 lôžok v priľahlej Vile Slovan) sa začína na hranici 30 % obsadenosti, čo hotel v ročnom priemere prevyšuje, o to viac počas sezónnych vrcholov. Hotel kopíruje aj štatistiku priemernej dĺžky pobytu vo Vysokých Tatrách – čo je 3,5 dňa – za ktorou sa skrýva každodenný „boj“ o klienta v celoročnom oblúku.

Úspešným výsledkom napomáha zrevitalizovaný výzor hotela a izieb, kvalitná kuchyňa s národnou tradíciou a medzinárodným rozmerom, animačný program pre deti, rozptýlenie pre rodičov v podobe víkendovej degustácie vínka, relaxačné centrum s parnou saunou a oddychovým bazénom, kreovanie nových promo akcií počas hlavných sezón vrátane vínneho festivalu, výtvarného sympózia… Hotel sa stal Ubytovaním roka 2013 podľa portálu ubytujsa.sk a získal ocenenie v rámci projektu Vstúpte s dieťaťom certifikátom „Zariadenie priateľské k deťom a rodinám“, umiestnil sa v TOP 10 zariadení priateľských k deťom a rodinám na Slovensku. „Chceme, aby sa hostia cítili u nás ako doma, a aby v atmosfére bolo cítiť srdce – veď sme v srdci Tatier,“ usmieva sa Martin Novotný, podľa ktorého bolo dôležité uvedomenie si miesta medzi tatranskými hotelmi. „Mohli sme pokojne ísť aj do štvorhviezdičkového segmentu, ale my sa výborne cítime v troch hviezdach – a tam sme zabojovali o to najlepšie.“

Od bielej cibule k Slovanu

„Hoteliérstvo? Ani neviem, kedy ma zlákalo, ale pred časom mi spolužiak pripomenul, že som už dávnejšie chcel mať nejaký vlastný podnik – takže to asi bolo uložené v podvedomí,“ začína rozprávanie Martin Novotný. „Zásadný impulz na prebudenie niekdajšieho predsavzatia prišiel od môjho švagra Ing. Michala Blahu, ktorý tri roky pôsobil a študoval v írskom Dubline „Academy of Professional Cookery and Culinary Arts” a stal sa z neho šéfkuchár telom i dušou. Už sme si mysleli, že zostane v zahraničí, ale, našťastie, vrátil sa domov v pravý čas. V tom čase sme žili v Žiline a viacerí miestni zamestnávatelia nám hovorili, že im chýba kvalitný koncept obedovej reštaurácie. A tak sme s Michalom okolo roku 2008 rozbehli prvú obedovú reštauráciu White Onion, pričom základom bolo každodenné obedové menu pripravené z čerstvých surovín. Koncept bol úspešný a trh si vyžiadal ďalšie obedové reštaurácie podobného typu. No a niekedy začiatkom leta 2010 nás oslovili, či by sme nechceli prevziať prevádzku hotela v Tatranskej Lomnici, ktorý potrebuje rekonštrukciu a správne uchopenie svojej náplne…“

Hotel Slovan bol postavený v roku 1972 ako typicky socialistické ubytovanie, no po takmer štyridsiatich rokoch existencie bol v spustnutom stave bez duše. Niet divu, že obidvom úspešným podnikateľom v gastronómii sa do veľkej rekonštrukcie príliš nechcelo. Prvý dojem však nemusí byť vždy určujúci, obidvaja si dali týždennú pauzu a opäť sa k hotelu vrátili. A dojem už nebol taký bezútešný, nastúpili črty pozitívnej analýzy – výborná poloha, príjemný názov, s ktorým sa dalo pracovať, bolo cítiť skrytý potenciál rodinného prostredia. Martin Novotný a Michal Blaha nakoniec prikývli. Skombinovali vlastný kapitál s úverom a stali sa konateľmi novej výzvy.

Vila Slovan poskytuje po svojej rekonštrukcii od začiatku tohto roka deväť exkluzívnych veľkometrážnych apartmánov s počtom lôžok 43.

Vila Slovan poskytuje po svojej rekonštrukcii od začiatku tohto roka deväť exkluzívnych veľkometrážnych apartmánov s počtom lôžok 43.

Ročné obdobia, deň a noc

Veci sa dali do pohybu, ktorý čoskoro získal rýchly spád. „Chceli sme to stihnúť do Silvestra,“ hovorí Martin. „Mnohí neveriacky krútili hlavami, lebo nikto nepoznal rekonštrukciu, ktorá by sa ukončila v pôvodnom termíne, ale nedali sme sa. Ani sám neviem, ako sa nám to podarilo. Určite v tom bola aj poriadna dávka šťastia vyvažovaná naším odhodlaním zvládnuť tak veľkú výzvu. Keď sme už do toho dali toľko energie a peňazí, chceli sme urobiť maximum. Cez niektoré stavebné otázky sme sa dostávali veľmi ťažko, veď nikto z nás nebol stavebný inžinier, či architekt – a tak sme sa s nimi zoznamovali každodenne. O umiestnení niektorých interiérových prvkov, napríklad vstupnej recepcie, sme sa rozhodli až v polovici septembra. Azda najodvážnejšie bolo predávať izby v hoteli, ktorý ešte nebol hotový. Prví obchodní partneri k nám chodili počas plného stavebného ruchu a len na papieri sme im ukazovali, ako to bude vyzerať. Mnohí krútili hlavami a iba hŕstka nášmu nadšeniu uverila, ale kapacity sme nakoniec predali.“

Termín stihli a rekonštrukcia hotela s nadstavbou dvoch podlaží bola ukončená v decembri 2010. Znovuotvorenie hotela sa uskutočnilo 27. 12. 2010. Hlavným projektantom bol Ing. Ľuboš Janiga, hlavným architektom Ing. arch. Maroš Mikulík. Tvorcovia vylúčili sivú anonymitu uniformného biznis hotela a v duchu Vivaldiho Štyroch ročných období rozohrali základné poschodia – farebnosťou, hravosťou, útulnosťou, poetickosťou, ale aj prístupnejšou informačnou orientáciou. Dieťa napríklad vie, že býva na modrom poschodí vpravo. A farebnému vizuálu zodpovedajú aj textílie, koberce, dekorácie izby, obklady v kúpeľniach. Obdobia sa však minuli, a tak sa na piatom poschodí použili motívy dňa a noci. Tu sa nachádzajú aj obľúbené mezonetové apartmány s nočnou oblohou pod hviezdami a výhľadom na Lomnický štít. Čo sa týka samotnej budovy, tá je zateplená a vyhovuje energetickému štandardu triedy B. Zaujímavosťou je energy safer, ktorý harmonizuje napätie a optimalizuje spätný tok elektriny do siete. Takmer všetky svietidlá používajú úspornú technológiu, šetrí sa vodou, separuje odpad – inými slovami, okrem baby friendly, je Hotel Slovan aj eco friendly.

Stratégie a taktiky

Služby na Slovensku zaznamenali istý progres, ale stále zostávajú v tieni pochybností a predsudkov. V porovnaní s takým Rakúskom, nie je poskytovanie servisu prirodzene budované, lebo vhodná spoločenská klíma dlho tomuto odvetviu nepriala. Potom aj začala priať, ale niektorí zbohatlíci si to pomýlili s dojnou kravou, o ktorú sa netreba starať. „Určite je čo zlepšovať, lebo marže v tomto odvetví podnikania neumožňujú ponúknuť odmeňovanie na úrovni krajín s rozvinutým cestovným ruchom,“ pripomína Martin Novotný. „Mnoho šikovných mladých ľudí tak dáva prednosť zahraničiu. Veľkou garanciou pri skvalitňovaní služieb je to, že sme väčšinu času v hoteli, čiže v reálnom čase sledujeme jeho dianie – čo funguje a čo pokrivkáva – a potom to aj vieme operatívne upraviť. Vieme flexibilne reagovať na potreby hostí, a to je aj jedna z našich konkurenčných výhod. A čo je sezóna v Tatrách? Tá je značne nepredvídateľná a pre hotel je nevyhnuté, aby vedel reagovať na zmeny, ktoré sú buď klimatické (zima skúpa na sneh, leto skromné na slnko), alebo geopolitické (súčasné dianie na Ukrajine).

Aj podľa Martina Novotného sa ale vo všeobecnosti dá povedať, že leto začína byť v návštevnosti silnejšie, a to najmä zásluhou augusta a septembra, keď je počasie v Tatrách najstabilnejšie. Stúpajúcu tendenciu majú aj Vianoce, pričom aj slovensky hovoriaca klientela je dnes už pripravená vychutnať si sviatky pokoja v hotelovom prostredí. Určite aj preto, že hotel dýcha atmosférou domova. „Dôležité je udržať pozornosť hosťa, od ktorého chceme, aby sa k nám vrátil,“ hovorí generálny manažér. „Tak vznikajú pozitívne referencie, ktoré sa odovzdávajú ďalším ľuďom a vytvárajú rozhodujúci podiel na našej klientele. Radi sa hráme, testujeme na ľuďoch rôzne akcie a počúvame ich reakcie. Vieme, že rodičia chcú odovzdať deťom zážitky, ktoré majú zafixované z detstva. A tak sme koncom minulého roka vyskúšali pobytový balíček s animačným programom na sviatok sv. Lucie, do ktorého sa zapojilo množstvo detí aj dospelých.

Naozaj sme nečakali, že v polovici decembra, keď sa štandardne nemá do Tatier po čo chodiť, budeme mať plný hotel. Pointa však nie je v tom, žeby sme prišli s niečím, čo ešte nikto iný nevymyslel, ale možno sme to dobre uchopili a obnovili tradíciu. Všetci sme sa cítili ako na dedine. Podobný úspech malo aj medzinárodné letné výtvarné sympózium z minulého roku, keď umelci tvorili v hotelovom parku a večer sa organizovali pre hotelových hostí vernisáže spojené s ochutnávkami vína. Prvého ročníka sa zúčastnili renomovaní slovenskí a českí umelci – Andrej a Martin Augustínovci, Mário Flaugnatti, Igor Piačka, Mirek Pošvic a Jirko Váp.“

Apartmán Lomikameň vo Vile Slovan

Apartmán Lomikameň vo Vile Slovan

V jedle je tradícia aj experiment

Základom dobrej krčmy je dobrá káva a základom dobrého hotela je dobrá kuchyňa. Chef de Cuisine Hotela Slovan je jeho druhý konateľ Michal Blaha. Má bohatú prax v zahraničí, najmä vo Veľkej Británii a Írsku, kde spolupracoval aj s michelinovskými šéfkuchármi. „Je tam odlišná práca v gastronómii ako na Slovensku a pričuchol som aj k iným surovinám,“ hovorí Blaha, ktorý je aktívnym šéfkuchárom, a nielen lídrom kuchárskeho tímu. „Nie je to až také jednoduché, ako to vyzerá v televízii. Tím treba správne viesť a patrične ho aj motivovať. Hostia ocenia niečo tradičné – snažíme sa prezentovať slovenskú kuchyňu (halušky, strapačky, šúľance, dukátové buchtičky, pečie sa domáci chlieb) a potom sa snažíme pripraviť klientom niečo neštandardné, čo nie je bežné pre tento typ hotelov. V projekte živé varenie sme tak pripravovali lososa, ale aj homáre, či ustrice a pokračujeme ďalej. Ľudia sa na naše recepty veľa pýtajú, odnášajú si zážitky. Samozrejme, základom sú čerstvé a kvalitné suroviny, ktoré osobne vyberám a dohliadam na ne. Súčasťou ponuky sú aj jedlá, ktoré vyhovujú aj rôznym diétam.“

Vila Slovan

Najčerstvejšou akvizíciou je apartmánový dom Vila Slovan, ktorej rekonštrukcia bola ukončená v decembri 2014 a prví hostia si mohli objednávať jej izby v januári 2015. História horskej vily sa začala písať na prelome 18. a 19. storočia, pričom definitívnu podobu získala v roku 1892. Na noblesu interiéru i exteriéru nadviazala citlivá rekonštrukcia zachovávajúca historický kontext, ktorá sa viedla pod vedením hlavného projektanta Ing. arch. Radoslava Gremčala a inžinierom projektu bol Ing. Peter Kopčák. Po prekonaní niektorých stavebných problémov (statika) je výsledkom originálny horský exteriér i interiér vily s historickými prvkami. Pohodlie i súkromie poskytuje deväť exkluzívnych veľkometrážnych apartmánov s počtom lôžok 43. Každý je niečím výnimočný: výhľadom na Lomnický či Slavkovský štít, štýlovým krbom či mezonetovým prevedením.

Ich poetické názvy zosobňujú tatranskú flóru – Žltohlav, Udatník, Skalokráska, Zvonček, Ľalia, Lomikameň, Stračonôžka, Nezábudka a Veternica. Každý z apartmánov má k dispozícii kuchyňu s vybavením a jedálňou. Súčasťou vily je privátne wellness s jacuzzi, parnou a fínskou saunou. A čo bude ďalej? „Pokračovať v tom, čo sme za vyše štyri roky priniesli, a neustále hľadať cesty, ako sprostredkovať nové zážitky pre hostí,“ odpovedá Martin Novotný. „Chceme ľudí neustále prekvapovať, aby k nám prichádzali čo najčastejšie.“

text: Ľudovít Petránsky

foto: Ing. Marek Molnár

Článok bol zverejnený v časopise ASB.

KategórieStavebné podnikanie