Najväčšie centrum predškolského vzdelávania na svete
V septembri 2017 bolo v Singapure otvorené najväčšie predškolské zariadenie na svete Early Learning Village. Zmestí sa doň až 2 100 detí vo veku od 18 mesiacov do 6 rokov a výchovu bude viesť 400-členný odborný personál. Za projektom stojí londýnska pobočka Bogle Architects, pre ktorú bolo zásadné prispôsobiť návrh malému človeku, ktorý začína vnímať veľký svet okolo seba.
> |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Svetové médiá vo svojich reakciách na túto stavbu uviedli, že ide o historický míľnik v oblasti navrhovania projektov predškolskej výchovy. Ide o neuveriteľne inovatívny architektonický návrh inštitúcie pôsobivých rozmerov, ktorý si i napriek gigantickému objemu zachoval logický koncept a je plný vizuálnych podnetov, z ktorých môžu čerpať deti aj učitelia.
Kľúčovou výzvou pre architektov bolo zabezpečiť, aby veľkosť objektu nebola pre malé deti zastrašujúca, aby sa zaistil plynulý pohyb užívateľov a aby bol návrh objektu, vo svojej podstate hravého a zábavného, aj dostatočne flexibilný vstrebať prípadné zmeny na trhu.
Hlavný vstup do objektu
Synergia dvoch inštitúcií
Zadanie od Cognita – celosvetového prevádzkovateľa vzdelávacích centier – zdôrazňovalo, že tento ambiciózny projekt bude modelom škôl budúcnosti. Ponúka totiž prvky, ktoré sú v stavbách predškolského vzdelávania veľmi zriedkavé: externé hravé zóny, bazén, flexibilnú viacúčelovú halu a špeciálne triedy na výuku umenia, hudby a tanca.
Cognita využila synergiu dvoch svojich inštitúcií – Australian International School (AIS) a Stamford American International School – a v Singapure vybudovala komplex 5 budov, v ktorých je viac ako sto tried. „Jedna inštitúcia kladie dôraz na obchod a komerčný aspekt, druhá zase na vzdelanie,“ približuje Michael Drake, CEO v spoločnosti Cognita Asia. „Pevne veríme, že táto spolupráca prinesie do vzdelávacieho procesu predškolského veku množstvo inovatívnych impulzov. Niektoré procesy pôjdu vďaka tomuto prepojeniu oveľa rýchlejšie a už onedlho budeme môcť reálne hovoriť o konkrétnych výsledkoch.“
Vstupná pergola
„V biznis reči by sa teda dalo povedať, že viac detí znamená aj väčšie úspory, a to v celom rozsahu našej činnosti,“ dodáva Michael Day, šéf Stamford American International School. „Keby sme riešili obe školy oddelene, prišli by sme o úžasnú pridanú hodnotu, ktorou je vzájomné ovplyvňovanie vzdelávacieho procesu, výmena skúseností a odovzdávanie vedomostí.“ Napriek globálnemu cieľu, ktorým je vzdelávanie, je rozsiahle centrum útulným a veľmi dôverným miestom pre deti bez rozdielu veku.
Early Learning Village z vtáčej perspektívy
Deti rovnakého veku sa sústreďujú na spoločných poschodiach a sú ďalej členené do štyroch menších kolektívov, aby sa s nimi lepšie pracovalo. „Budova možno pôsobí zvonku obrovsky, ale deti a ich rodičia po vstupe do nej hneď prídu na to, že tieto štyri triedy sú ako bezpečná a zároveň priateľská školská dedinka,“ upozorňuje Adam Patterson z AIS. „A keďže na jednotlivých poschodiach máme množstvo ihrísk a hracích priestorov, deti tam môžu ísť kedykoľvek a nielen po obede ako v iných podobných zariadeniach.“
Architektúra vzťahov
Škola je špeciálne navrhnutá na podporu výuky detí pomocou zážitkov a ponúka živé výučbové priestory plné farieb a svetla. Zatiaľ čo učitelia majú možnosť čerpať z dospeláckeho pohľadu na priestor, Bogle Architects navrhli duálne prostredie a zahrnuli do projektu dvere veľkostne prispôsobené deťom, pracovné lavice so schodíkmi pre deti rôznych výšok i orientačný systém umiestnený na zemi a v úrovni očí detského užívateľa.
Axonometria návrhu
Dôležitým predpokladom architektov zvládnuť túto úlohu bolo aj dlhodobé skúmanie vzťahu medzi deťmi rozličného veku. Organizácia a prevádzka objektu ELV reaguje na odlišné potreby 18-mesačných detí od 6-ročných predškolákov a na nižších úrovniach umiestňuje bohatú extenzívnu zeleň pre 4- až 5-ročné deti, v tesnej blízkosti priestorného občerstvenia pre ich rodičov.
Pozdĺžny rez
Návrh bezprostredného prostredia pre deti vychádzal z filozofie Reggio Emilia. Architekti vytvorili prostredie, ktoré je otvorené a veľmi pútavé, plné denného svetla a prepojené s vonkajším prostredím. Rôznorodé priestory variujú od menších plôch senzorickej výuky až po veľké exteriérové plochy určené na hru i rozvoj sociálnych vzťahov, a to preto, že bohatá škála zážitkov je pre vývoj detí zásadná.
Pôdorys 5. nadzemného podlažia
V interiéroch má všetko svoj zmysel, aj ten najmenší detail. Napríklad nižšie okenné parapety umožňujú deťom sadnúť si na ne a pozorovať okolitý svet, ale zároveň si na nich môžu čítať knihy a rozvíjať sa po intelektuálnej stránke. Vonkajšie plochy – 20-metrový bazén, multifunkčná hala a množstvo ihrísk – zase slúžia na rozvoj fyzických zdatností.
Pôdorys 3. nadzemného podlažia | Typický detailný rez |
Pútavý a hravý
„Hlavná výzva nebola v tomto prípade v zdôraznení veľkosti objektu, ale v snahe urobiť z budovy objekt, ktorý by pôsobil menšie, hravo a zaujímavo pre svojich malých užívateľov,“ hovorí Ian Bogle z prestížnej architektonickej kancelárie Bogle Architects, ktorá má svoju centrálu v Londýne a pobočky v Prahe a v Hongkongu. „Tento komplexný projekt bol pre nás výnimočným zadaním, na ktorom sme si vyskúšali zvládnutie logistiky a vertikálnej prevádzky v samotnom objekte tak, aby bola orientácia a pohyb obrovského počtu učiteľov a detí čo najviac zjednodušená. Výsledkom je komplex, ktorý pôsobí intímne a osobne, vizuálne komplexne, ale jednotne a poskytuje inšpiratívne prostredie pred žiakov, rodičov a odborný personál.“
Plocha pre hru detí na 3. nadzemnom podlaží
Keďže doteraz neboli definované zásady pre navrhovanie budov tejto typológie, architekti sa inšpirovali úplne typickou materskou školou, ktorú tvoria tradične 4 triedy umiestnené okolo centrálneho priestoru s vonkajšími plochami asi pre 100 detí.
Plaváreň s 20 – metrovým bazénom
Pomocou detailných analýz a 3D modelu sa ukázal ako optimálny princíp návrhu ELV vertikálne vyskladanie takýchto škôlok nad seba, s vykonzolovanými pergolami. Vytvorilo sa tak hravé prostredie a potrebná ochrana pred nepriazňou počasia.
Pergoly poskytujúce útočisko pred nepriazňou počasia
„Ak by som mal zhrnúť najdôležitejšie princípy ELV návrhu, sú nimi maximalizácia denného osvetlenia, priehľady do exteriéru ale i v rámci interiéru kvôli dohľadu nad deťmi, jasná a zrozumiteľná prevádzka a dôraz na životné prostredie,“ dodáva architekt Ian Bogle.
Toto centrum predškolského vzdelávania je otvorené všetkým národnostiam vrátane Singapurčanov. Poplatky za detí závisia od veku detí a počtu dní strávených v tomto zariadení. Ak si rodič pre dieťa objedná trojročnú dochádzku na päť dní v týždni, vyjde ho na 14,5 tisíca amerických dolárov (asi 12,4 tisíca eur) za polrok.
CENTRUM PREDŠKOLSKÉHO VZDELÁVANIA EARLY LEARNING VILLAGE
Miesto: Chuan Lane, Singapur
Klient: Cognita
Autori návrhu: Bogle Architects ltd.
Lokálni architekti: A61 Architects
Realizácia: 7/2015 – 8/2017
Podlažná plocha: 54 000 m2
Kapacita: 2 100 detí
TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY, FOTO: BOGLE ARCHITECTS/INFINITUDE, DOKUMENTÁCIA: BOGLE ARCHITECTS
Článok bol uverejnený v časopise ASB 10/2017.