Kongresová turistika – aktuálna téma pre Bratislavu i Slovensko
Téma podpory a rozvoja kongresovej turistiky je aktuálna pre každé mesto, ktoré má k dispozícii alebo má perspektívu získať kapacity potrebné na tento špeciálny druh turistiky. Problematika kongresovej turistiky je mimoriadne aktuálna pre Bratislavu, ale aj pre ďalšie väčšie mestá. V posledných rokoch Slovensko napreduje rýchlym tempom, výstavba sa orientuje nielen na hotelové kapacity, ale sú plánované aj kongresové priestory a rozvoj služieb.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Potrebu podpory a rozvoja kongresovej turistiky mimoriadne zdôraznil počas svojej prezentácie prezident Prague Convention Bureau Jan Adámek. Podľa jeho názoru rozvoj kongresovej turistiky znamená prínos pre ekonomiku celého štátu, podporuje podnikanie, znižuje nezamestnanosť, prispieva k rozloženiu sezónnosti v rámci cestovného ruchu. „Je potrebné si uvedomiť, že kongresoví turisti sú iní ako bežní turisti, ktorí do krajiny prichádzajú. Účastníci kongresov podľa štatistík utratia 3 krát viac ako bežní turisti a strávia v meste viac nocí, čím sa predlžuje priemerný pobyt turistov v krajine,“ hovorí na margo kongresovej turistiky.
„Nezanedbateľným faktorom je aj podpora marketingu a značky mesta či štátu a sekundárne vplýva kongresová turistika aj na rozvoj turistického ruchu v regiónoch.“ Podľa Jana Adámka Bratislava zatiaľ nedosahuje v počte kapacít možnosti Prahy. Nedostatočný je najmä počet luxusných hotelov. Zatiaľ čo Praha má 29 päťhviezdičkových hotelov, v Bratislave je zatiaľ len jeden. Podobne je to aj v prípade štvorhviezdičkových hotelov, v Prahe je ich 100, v Bratislave 17. „Aktuálne projekty však hovoria o tom, že sa ubytovacie kapacity v krátkom čase zvýšia, preto je potrebné začať sa venovať problematike kongresovej turistiky systematicky a koncepčne.“
Prague Convention Bureau založili v roku 1993 mesto Praha, kongresové centrum a podnikatelia v odbore, pričom úzko spolupracuje aj s agentúrou Czech Tourism. V predstavenstve organizácie na podporu kongresovej turistiky je 7 zástupcov členskej základne a jeden reprezentant mesta. Výkonný management predstavuje riaditeľka, marketingová manažérka a manažérka pre služby zákazníkom. Čo sa týka financovania, na chod Prague Convention Buerau prispieva mesto, štát, finančné zdroje sa získavajú aj z členských poplatkov, od hotelov a ďalších subjektov cestovného ruchu. Na podporu je veľmi reálne získať aj finančné prostriedky z grantov Európskej únie, o čom momentálne Prague Convention Bureau rokuje. V rozpočte tvoria členské príspevky cca 43 percent , príspevky od mesta Prahy 36 percent , granty 21 percent. Celkovo rozpočet predstavuje sumu cca 330 mil EUR. Väčšina výdavkov ide na marketing – až 65 percent , zvyšok pokrýva chod agentúry, štatistiky a webovú správu.
Jan Adámek sa domnieva, že vytvorenie Bratislava Convention Bureau alebo Slovak Convention Bureau by pomohlo naštartovať kongresovú turistiku aj na Slovensku. Predovšetkým by sa zvýšil počet prenocovaní a priemerná dĺžka pobytu, čo znamená obrovský prínos do pokladnice štátu. V Bratislave je v súčasnosti počet prenocovaní ročne priemerne 1 461 093, v Prahe 12 200 291. Priemerná dĺžka pobytu je v Bratislave 2 dni, v Prahe 3. Ako však povedal Jan Adámek, ak má byť rozvoj kongresovej turistiky úspešný, nestačia aktivity zospodu. Táto problematika sa musí stať súčasťou politiky štátu.
Veľké úspechy a množstvo skúseností má s podporou kongresovej turistiky mesto Viedeň, ktoré sa problematike systematicky venuje už niekoľko desiatok rokov. Vienna Convention Bureau vzniklo v roku 1969 a v súčasnosti má 10 zamestnancov. Marketingový rozpočet na rok 2008 predstavuje sumu 2,1 mil EUR. Hradí ho mesto Viedeň, Viedenský turistický zväz, Obchodná komora a sponzori. Vienna Convention Buerea sa prioritne orientuje pri propagácii Viedne ako kongresovej destinácie na trhy Veľkej Británie, USA, Nemecka, Francúzska, Beneluxu, Škandinávie, Švajčiarska, Talianska.
Zástupcovia Vienna Convention Bureau sa pravidelne zúčastňujú na najvýznamnejších medzinárodných veľtrhoch, kde propagujú mesto Viedeň ako najlepšiu destináciu na organizovanie kongresov a meetingov. Vienna Convention Buerau vydáva Vienna Meeting Planne´s Guide – s podtitulom – Rozsiahly spoločník na plánovanovie kongresov a mítingov v hlavnom meste Rakúska, ktorý je distribuovaný do kongresových centier, kongresových hotelov, ale aj do múzeí, galérií a na ďalšie miesta, ktoré navštevujú bežní turisti.
Ako uviedol Christian Mutchlechner, výsledkom cielenej a premyslenej propagácie je fakt , že v roku 2007 sa vo Viedni zorganizovalo 2 764 podujatí, na ktorých sa zúčastnilo 395 093 osôb, čo prinieslo pre mesto a hotelové kapacity 1 419 044 prenocovaní.
Najviac kongresov – až 20 percent je organizovaných z oblasti medicíny, nasleduje hospodárstvo a politika – cca18 percent a asi 13 percent kongresov je zameraných na vedné odbory. Vienna Convention Bureau má k dispozícii konkrétne štatistiky, ktoré sa pravidelne vyhodnocujú a na ich základe sa stanovujú ciele do budúcnosti. V uplynulom roku zo všetkých prenocovaní vo Viedni predstavovali účastníci kongresov 14,66 percent. V roku 2010 má Vienna Convention Bureau ambíciu dosiahnuť hodnotu 15 percent.
Miroslav Kollár zo spoločnosti Petržalka city vo svojej prezentácii priniesol porovnanie reality Viedne a Bratislavy z hľadiska využitia kongresovej turistiky. Z ubytovaných hostí v 3 až 5 hviezdičkových hoteloch tvoria vo Viedni kongresoví účastníci 14,66 percent, v Bratislave len 4,12 percent. Účastníci kongresov obsadzujú vo Viedni v 3 až 5 hviezdičkových hoteloch 2 998 izieb, v Bratislave 281 izieb.
Je zrejmé, že uvedené skutočnosti sa odrážajú aj na tržbách za ubytovanie kongresových turistov. Zatiaľ čo vo Viedni je to 5,9 mil EUR, v Bratislave 1,3 mil EUR. Celkový prínos kongresovej turistiky do miestneho hospodárstva je vo Viedni 197 mil EUR, v Bratislave 4,3 mil EUR. Azda najviac výrečný je údaj, ktorý hovorí o prínose kongresovej turistiky na obyvateľa mesta. Zatiaľ čo vo Viedni je to 119,39 EUR, v Bratislave iba 10,10 EUR na obyvateľa.
Aj tieto údaje podľa Miroslava Kollára hovoria o tom, že Bratislava má v oblasti kongresovej turistiky a jej rozvoja veľké rezervy. „ Súkromné developerské spoločnosti vrátane spoločnosti Petržalka city sú preto pripravené nielen diskutovať o rozvoji kongresovej turistiky u nás, ale sú ochotné aj aktívne prispieť k realizácii cieľov v tejto oblasti,“ dodal na margo problematiky Miroslav Kollár.
Ing. Viera Krúpová