Československá značka Nehera má prvý kamenný obchod. Interiér navrhol Skoček

Partneri sekcie:

Nehera bola vždy charakteristická minimalizmom, vysokou kvalitou materiálov a spracovania a čistotou štýlu. Vlastnosti, ktoré rovnako charakterizujú aj kvalitnú architektúru a dizajn, sa odzrkadlili aj v najnovšej predajni v 1. viedenskom obvode. Nehera pri jej riešení oslovila bratislavský kreatívny kolektív, ktorý má za sebou viacero pamätných realizácií.

História značky sa začala písať v roku 1923 v Prostějove, keď Jan Nehera, vyučený zámočník, založil malú konfekčnú firmu spolu s dvoma spoločníkmi. Jej úspech Neherovi umožnil spoločníkov vyplatiť a od roku 1932 už bola firma registrovaná pod názvom Jan Nehera – továrenská výroba odevov.

Prezývku Prostějovský Baťa si vyslúžil na základe moderných prístupov, ktoré aplikoval do výroby a produkcie odevov, ale aj vďaka iniciatívam nasmerovaným v prospech jeho zamestnancov. Výrobu po čase rozšíril aj na Slovensko. V roku 1939 bola v Trenčíne otvorená Odevná služba Nehera.

Monochromatický interiér necháva vyznieť priznanú betónovú konštrukciu.
Nehera si vybrala miesto pre svoj prvý kamenný obchod v centre Viedne.
Interiér odzrkadľuje filozofiu značky a kozmopolitného ducha.
Drevený nábytok je nadčasový.
Do centrálneho priestoru priamo ústia obslužné miestnosti a skúšobné kabínky.
Predajňa je navrhnutá tak, aby z priestoru vyťažila maximum a súčasne ho príliš vizuálne nezaťažila.
Monochromatický interiér necháva vyznieť priznanú betónovú konštrukciu.
Subtílne konštrukcie mobiliáru.

Sústreďovala sa prevažne na pánsku módu, najprv vyrábala 200 nohavíc denne, neskôr sa s nárastom zamestnancov sortiment rozšíril aj na športové obleky a pánske saká. Podnikanie Jana Neheru sa rozšírilo aj za hranice vtedajšieho Československa. Nehera na svojom vrchole predávala vo viac než 130 obchodoch v Európe, USA a Afrike.

Úspešné ťaženie značky však spriečila druhá sve- tová vojna, keď firmu prevzali Nemci. Nehera emigroval do Casablancy, kde v roku 1958 zomrel. Firmu po vojne znárodnili pod názvom Odeva, so slovenskou mutáciou Ozeta, ktorá bola sprivatizovaná v roku 1992.

Do centrálneho priestoru priamo ústia obslužné miestnosti a skúšobné kabínky.
Do centrálneho priestoru priamo ústia obslužné miestnosti a skúšobné kabínky. | Zdroj: Matej Hakár

Parížsky týždeň módy

Oživenie značky prišlo v roku 1998, keď novoregistrovanú Neheru začali odznova budovať manželia Zdútovci. Nultá kolekcia priniesla žiaduce skúsenosti aj napriek tomu, že nebola nikdy dokončená. Na pomoc si prizvali francúzskeho návrhára Samuela Driru, ktorý spolupracoval aj so značkami Hugo Boss, Hermès a Damir Doma.

Stavebným prvkom kolekcie sa stala univerzálna biela košeľa, ktorá sa dá prerobiť na kabát alebo šaty. Výroba – od vzorovania až po šitie odevov – prebiehala na Slovensku a v Česku. Pocit zadosťučinenia sa dostavil v momente, keď sa podarilo uviesť Neheru na svetovom móle. V roku 2015 sa na Parížskom týždni módy úspešne predstavila kolekcia jar a leto s názvom Blank Canvas.

Štúdio značky dnes sídli v Bratislave a jeho kolaboratívnu tvorbu charakterizuje dôraz na detail, nadčasový dizajn a jedinečná silueta z kvalitných materiálov, asymetrických strihov a monochromatických farieb.

Oficiálna súčasť Paris Fashion Weeku momentálne spolupracuje s viac ako 90 maloobchodnými predajcami v USA, vo Švajčiarsku, v Južnej Kórei, Japonsku a Číne. Neheru nosia okrem iných aj herečky Marion Cotillard, Tilda Swinton, Alicia Vikander a Isabelle Huppert.

Predajňa je navrhnutá tak, aby z priestoru vyťažila maximum a súčasne ho príliš vizuálne nezaťažila.
Predajňa je navrhnutá tak, aby z priestoru vyťažila maximum a súčasne ho príliš vizuálne nezaťažila. | Zdroj: Matej Hakár

Slovenský architekt

Architektonický kolektív okolo Martina Skočeka produkuje už pár rokov kvalitné výstupy, ktoré si všíma aj profesionálna obec. Napríklad rekonštrukciu Vily Knopfler, interiéry reštaurácie Fach, Dom V alebo mestský pavilón pri príležitosti udeľovania cien CE ZA AR 2019.

Bol preto ideálnou voľbou pri zostavení interiérového dizajnu predajne Nehera. Ten odzrkadľuje filozofiu značky a kozmopolitného ducha. Návrh vytvára intímny a elegantný módny zážitok. Prvý kamenný obchod sa nachádza na ulici Bauernmarkt v srdci Viedne v parteri obchodného domu.

Nehera si vybrala miesto pre svoj prvý kamenný obchod v centre Viedne.
Nehera si vybrala miesto pre svoj prvý kamenný obchod v centre Viedne. | Zdroj: Matej Hakár

Nevyhnutné minimum

„Trojosovosť priečelia je premietnutá do zadnej obslužnej časti interiéru, v ktorej vytvára zminimalizované funkčné zázemie. Toto riešenie maximalizuje priestor predajne. Svojou monochromatickosťou necháva vyniknúť iba priznanú železobetónovú nosnú konštrukciu. Nábytok je navrhnutý na nevyhnutné minimum tak, aby samotnému produktu nič nekonkurovalo,“ opisujú svoj návrh architekti.

Dispozične interiér pozostáva z hlavnej miestnosti, kde je vystavená konfekcia, kabelky, doplnky, obuv a šperky. Dopĺňa ju intermezzo v podobe spojovacieho priestoru, do ktorého ústia skúšobné kabínky, sklad oblečenia a zázemie pre zamestnancov.

Farebná paleta bielych a zemitých tónov napriek strohosti príjemne sekunduje vystavenému oblečeniu, zatiaľ čo drevený mobiliár dodáva priestoru nadčasový ráz. Slovenská elegancia tak získala novú reprezentatívnu ambasádu „na Západe“.

Interiér odzrkadľuje filozofiu značky a kozmopolitného ducha.
Interiér odzrkadľuje filozofiu značky a kozmopolitného ducha. | Zdroj: Matej Hakár

PREDAJŇA ODEVOV NEHERA

Miesto: Viedeň, Rakúsko
Architekti: Martin Skoček, Pavol Dobšinský, Lucia Miklová, Michaela Dunajská, Miroslav Král
Investor: Nehera
Úžitková plocha: 90 m2
Návrh: 2019
Realizácia: 2020

Alexandra Müllerová

Článok bol publikovaný v časopise ASB 06-07/2021.