Bývalá konská železnica konečne nájde svoje využitie: Nové Mesto ohlasuje jej čiastkovú rekonštrukciu
Nachádza sa v erbe bratislavskej mestskej časti Nové Mesto a ide o symbol historickej Bratislavy. Bývalá konská železnica pri frekventovanom Trnavskom mýte je vo vlastníctve mestskej časti od roku 2009. Dnes je väčšinou prázdna, čo sa ale konečne zmení – Nové Mesto ohlasuje jej čiastkovú rekonštrukciu, ale aj nové využitie. Otázky však ostávajú.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Historická rarita s minimálnym využitím
Prvá konská železnica v Uhorsku. To je budova na rohu ulíc Legionárska – Krížna, v tesnom dotyku s Trnavským mýtom a Novou tržnicou. Podľa samosprávy ide o svetový historický i architektonický unikát. Budovu Prvej konskej železnice postavili v rokoch 1836 – 1840, pričom prvý vlak ťahaný koňmi prešiel po trati 1. júna 1846, píše TASR.
Výstavba pritom nebola lacná. Namiesto plánovaných 540-tisíc zlatých stála až 1,2 milióna a stavebné práce netrvali plánované dva roky, ale sedem rokov. Posledný vlak ťahaný koňmi tadiaľto prešiel 10. októbra 1872. Ide teda o historickú raritu Bratislavy a jeden z najstarších objektov tejto časti mesta.
Začiatkom 90. rokov minulého storočia budovu získala a zrekonštruovala akciová spoločnosť Hydrostav, ktorá bola jej majiteľom. Firma sa však v roku 2003 dostala do konkurzu, Nové Mesto chcelo konskú železnicu odkúpiť za 12 miliónov slovenských korún, Hydrostav ale zdvihol cenu na 24 miliónov korún a kúpa zlyhala. Chátranie budovy pokračovalo a mestská časť ju dostala do vlastníctva až v roku 2009 za 1,15 milióna eur.
Využitie Prvej konskej železnice je však na bode mrazu. V národnej kultúrnej pamiatke sa uskutočňujú len sobášne obrady. Jej poloha, ale aj nevyužívaný priestor vo dvore, si priam pýtajú viaceré možnosti využitia alebo väčšie spektrum možností organizovania kultúrnych udalostí. To sa deje minimálne.
Na obzore je čiastková obnova
Podľa najnovších informácií TASR chce Nové Mesto vrátiť budove svoju slávu, a to aspoň čiastočne: „Bratislavské Nové Mesto plánuje zrekonštruovať budovu bývalej konskej železnice. Má ísť o čiastkovú rekonštrukciu. Následne by sa tam mal presťahovať miestny stavebný úrad, vylúčené nie je jej ďalšie využitie. Pre TASR to uviedol starosta Nového Mesta Matúš Čupka.”
„Ide o historickú stavbu, ktorá pre mestskú časť predstavuje dôležitý symbol a nachádza sa napríklad aj v erbe Nového Mesta. Budova je v súčasnosti prázdna a využíva sa len na sobášne obrady,“ skonštatoval starosta Matúš Čupka pre TASR.
Podľa starostu je potrebná čiastková rekonštrukcia, lokálna oprava strechy, výmena okien, realizácia hydroizolácie základov a rekonštrukcia elektroinštalácií. Mestská časť v súčasnosti počíta s nákladmi okolo 350 000 eur. Suma zahŕňa prípravu projektovej dokumentácie a opravu strechy a výmenu okien, ktoré podľa starostu najviac znehodnocujú súčasný stav budovy. Práce by chcela mestská časť realizovať v priebehu tohto roka, pričom verí, že sa jej využívanosť zvýši na jeseň.
„Historickú budovu využijeme v rámci sťahovania miestneho úradu a plánujeme sem presťahovať stavebný úrad. Zvažujeme ešte ďalšie využitie budovy,“ poznamenal Matúš Čupka.
Kúpia budovu železničiari?
Len v apríli 2025 napísali Hospodárske noviny (HN) o objekte konskej železnice článok. Podľa nich majú o stavbu záujem železničiari. „O objekt teraz prejavili záujem Železnice Slovenskej republiky. Považujú ho za historicky významný a nevylučujú, že ho v budúcnosti odkúpia,“ napísali HN. Rokovania o kúpe však zatiaľ nenastal – projekt je zo strany železníc SR v štádiu plánovania.
Ako uviedla pre HN hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková, v štátnom podniku existuje vízia, v ktorej by súčasťou budúceho sídla spoločnosti na Trnavskom mýte mohla byť aj táto bývalá výpravná budova. Výhodou je, že sa nachádza v bezprostrednej časti areálu budovy, ktorá je vo vlastníctve ŽSR.
„Zvažujeme presun Generálneho riaditeľstva Železníc z budovy na Klemensovej ulici do existujúcich priestorov na Trnavskom mýte,“ priblížila Lániková. Po sto rokoch by sa tak vedenie železníc mohlo presťahovať. Vedenie bratislavského Nového Mesta sa o záujme železníc pritom dozvedelo začiatkom roka z médií. Mestská časť však uviedla, že predaj budovy neprichádza do úvahy.
Otázniky ostávajú
V súvislosti s najnovšími informáciami Nového Mesta pre TASR sa vynára niekoľko otázok. Bude na čiastočnú rekonštrukciu konskej železnice vyhlásená architektonická súťaž? Respektíve akým spôsobom bude vybraný ateliér/projektant obnovy a kto bude rekonštrukciu realizovať?
Pre TASR sa Nové Mesto vyjadrilo, že v konskej železnici má sídliť aj miestny úrad. Ten sa bude v druhej polovici mája sťahovať do budovy na Vajnorskej 98. Otázkou preto je, ktorá časť miestneho úradu sa tu bude nachádzať a prečo sa Nové Mesto rozhodlo „rozkúskovať“ miestny úrad do viacerých budov? Prirodzene, otázka plynie aj v prípade zvažovania plánov o ďalšom využití budovy Prvej konskej železnice.
S týmito otázkami sme oslovili mestskú časť Nové Mesto a po získaní odpovedí budeme článok aktualizovať.