Architektonické navrhovanie v digitálnom veku 2.
Aj keď architekti Ivana a Ján Bendovci pracujú už od začiatku 90. rokov minulého storočia v Číne, ich profesionálne skúsenosti zahŕňajú projekty aj v ostatných častiach sveta, ako sú Európa či Kanada. Výber ich prác je reakciou na problémy začínajúceho 21. storočia – počiatku digitálneho veku. Požiadali sme ich o uverejnenie ukážok z ich prác a zároveň krátkych textov, ktoré dokumentujú ich názory na architektonické navrhovanie.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
„… architektúra hrá určite len malú rolu v každodenných starostiach ľudského žitia. No my, ktorí architektúru tvoríme a pre ktorých je architektúra životným poslaním, veríme v jej schopnosť meniť svet, osvietiť a obohatiť životnú skúsenosť človeka, preraziť bariéry nedorozumenia medzi ľuďmi a vytvoriť nádherné pozadie životnej drámy.“
Frank O. Gehry
Hľadanie zmyslu súčasnej architektúry

Zároveň – pri pohľade na súčasnú architektonickú scénu – sa dá len ťažko ubrániť pocitu, že v mnohých prípadoch sa architektúra redukuje iba na estetickú a vizuálnu skúsenosť. Ak však študujeme majstrovské diela veľkých architektov, štýl a estetika sa nezdajú tým najdôležitejším, o čo ich tvorcom išlo a dodnes vlastne ide. Zdá sa, že je tu niečo zásadne podstatnejšie. Že ide o „stelesnené obrazy autentického života“, hovorí Juhani Pallasmaa a podotýka, že „…autentickosť sa obyčajne stotožňuje s myšlienkou umeleckej autonómie a originality“. No problém možno sledovať v reflexii kultúry, v zhmotnení pocitu doby a vo vyjadrení kvality kultúrnej zakorenenosti.
Identita a autenticita
Identita architektúry a jej autenticita sa cez isté skúsenosti nedá zamieňať. Neznamenajú to isté. Zatiaľ čo identita sa bezprostredne viaže na charakter domu, autenticita sa vzťahuje na svoj priestorový a dobový kontextu. Autentická architektúra sa vždy vzťahuje na hodnotový systém obdobia. Vzťahuje sa na kvality, ktoré sa nevyčerpávajú iba v estetických kategóriách, ale zahŕňa to, čo tá-ktorá spoločnosť považuje za dôležité. Závisí od kvalít a symbolov, ktoré ju konštituujú. Moderná doba napríklad neodmietla bohatosť dekóru a remeselnú prácnosť z čisto estetických princípov a intelektuálnych doktrín, ale preto, že spoločenská rovnováha a ideály sa dostali do konfliktu s jej realitou. A tak autentická „ikonická architektúra“ je architektúrou, ktorá vypĺňa vákuum, čo vzniklo po neschopnosti modernej architektúry stáť si za svojimi programami a vyhláseniami. Zjednodušene by sa dalo povedať, že jedným z problémov súčasnej architektúry je hľadanie jej autentického charakteru. A digitálne technológie sú práve tým médiom, ktoré otvára architektúre nový priestor a v tomto smere hrá veľmi pozitívnu rolu.

Cyberspace
Pred architektmi stojí úloha nielen navrhnúť a postaviť viac kvalitnejších domov na bývanie, prácu a všetky ďalšie aktivity – musia pre ne takisto nájsť autentickú formu. Stoja pred úlohou vytvoriť legitímny priestor, ktorý by reflektoval postavenie globálneho človeka vo svete. Mal by to byť priestor demokratický, všeobecne prístupný, bez náboženskej, rasovej a kultúrnej diskriminácie, priestor otvorený všeobecnej komunikácii, výmene informácií a tovaru, priestor, ktorý umožňuje demonštráciu nového spoločenského hodnotového systému globálneho človeka. Ponúka sa odpoveď, že novým priestorom pre globálneho človeka je tzv. cyberspace. Aj keď sa zdá, že tento priestor je schopný akceptovať veľkú časť z požadovaných vlastností, je nesporné, že je príliš abstraktný a neuchopiteľný. Cyberspace nie je schopný uspokojiť potrebu človeka po ľudskom dotyku, po skúsenosti priamej interakcie, po všetkom, čo človeka robí človekom. Cyberspace cez svoju všeobecnú prítomnosť nemá vlastnú adekvátnu fyzickú podobu, nemá kvality architektonického priestoru a presne definovaný charakter. Možno ho vnímať, je mnoho dôkazov a o jeho existencii, nemožno sa ho však dotknúť, nedá sa uchopiť, nemožno v ňom žiť a prežívať city.
Prvé – ešte trochu idealistické – predstavy avantgardných architektov o architektúre v digitálnej dobe, ktoré boli oslobodené od zákonov gravitácie a vo všeobecnosti od reality, sa dnes nahrádzajú realizovanými stavbami s viac či menej dokumentovanou predstavou o novom priestorovom koncepte. Mnohé z nich predstavujú integráciu fyzického priestoru s virtuálnym a integráciu časopriestorovej globálnej komunikácie. Predovšetkým však predstavujú zásadne nový priestorový a estetický koncept. Priestor sa nevymedzuje, priestor sa generuje. Objemy tohto priestoru dostávajú novú kvalitu svojich povrchov. Umožňujú to stavebné systémy založené na digitálnych technológiách, ktoré ich podporujú. Pravidelná mechanická opakovateľnosť architektonických článkov, ako sú okná, stĺpy, rímsy a pod., sa určuje poriadkom, ktorého základným princípom je algoritmus náhodných čísel. Nejde o anarchizmus či o náhodný zmätok navzájom nekorešpondujúcich prvkov, skôr možno hovoriť o reprezentácii dynamického poriadku súčasnosti. Klasickosť architektúry nespočíva v klasickom historickom tvarosloví jednotlivých článkov, ale v klasickosti ich proporcií.
No cez všetok optimizmus, ktorý možno cítiť zo súčasnej architektúry tvorenej s pomocou digitálnych technológií, treba povedať, že na skutočné zmeny v architektúre digitálneho veku si budeme musieť ešte nejaký čas počkať. Avšak nový priestorový koncept sa už dnes dá pozorovať aj na stavbách produkovaných často ešte tradičnou, aj keď veľmi zdokonalenou stavebnou technológiou.
A tak sa možno spolu s kanadským guru súčasného svetového dizajnu Bruceom Mauom domnievať, že masívne zmeny v súčasnom globálnom digitálnom svete nie sú „vo svete súčasného architektonického návrhu, ale v návrhu súčasného architektonického sveta“.
Ing. arch. Jan Benda









