Ústretovosť je základom dobrej spolupráce (profil spoločnosti RENOVA team, s. r. o.)
Galéria(4)

Ústretovosť je základom dobrej spolupráce (profil spoločnosti RENOVA team, s. r. o.)

Nárastom počtu zákaziek sa spoločnosť RENOVA team, s. r. o., vyprofilovala na spoločnosť zaoberajúcu sa obnovou bytových domov. Jej činnosť nám priblížili konateľ spoločnosti Pavol Majerčík a obchodno-tech­nická riaditeľka pre východné Slovensko Ing. Zuzana Jančíková.

Ako prebiehal vývoj spoločnosti a čo spadá do vašej činnosti?
P. Majerčík: V roku 1993 som začal podnikať ako fyzická osoba. Venoval som sa inžinieringu; bola to drobná projekčná práca, dozor na stavbách a postupne sa pridružila aj stavebná výroba. Časom som sa rozhodol, že sa zameriam na niečo konkrétne. Začal som sa zaoberať hydroizoláciou striech. Často sa mi stávalo, že počas týchto prác ma vlastníci oslovovali s požiadavkami aj na ďalšie stavebné práce. Tak som sa postupne dopracoval ku komplexnej renovácii bytových domov. Časom som zistil, že by bolo ideálne spojiť všetky tieto činnosti dokopy a ponúkať ich komplexne ako balík. Na to som však už ako fyzická osoba nestačil. Firma sa rozrástla a tak som sa rozhodol založiť spoločnosť s ručením obmedzeným. V súčasnosti ponúkame komplexný balík – od inžinieringu cez samotnú realizáciu až po kolaudáciu a energetickú certifikáciu budov, teda riešime celý inžiniering, a tak správcom odpadá množstvo náročnej práce, ktorá je s ním spojená. Ponúkame ho zadarmo v prípade, že budeme realizovať stavbu.

Z. Jančíková: Veľký dôraz kladieme na komunikáciu s vlastníkmi bytov. Práve oni sú tými, kto v konečnom dôsledku rozhoduje o bytovom dome. Jednoduchou a prijateľnou formou im vysvetlíme, v čom spočíva renovácia ich domu, aký efekt im to prinesie a ako to zvládnu reálne prefinancovať. Na schválenie financovania je potrebný súhlas 2/3 väčšiny vlastníkov. Informácií o zatepľovaní je veľmi veľa. Pre laika nie je jednoduché sa v nich zorientovať. Preto pravidelne pripravujeme semináre pre vlastníkov bytov, ale aj pre spoločenstvá vlastníkov bytov, stavebné bytové družstvá a správcovské spoločnosti. Za účastí ďalších odborníkov odpovedáme na všetky otázky, ktoré nám vlastníci položia.

Koľko máte zamestnancov?

P. Majerčík: Naša spoločnosť má okolo 70 zamestnancov. Keď bol na Slovensku stavebný rozmach, časť zamestnancov prešla na živnosť. Máme teda zamestnancov, ale aj živnostníkov, ktorí vyšli zo zamestnaneckého pomeru s našou spoločnosťou.

Z. Jančíková: Sme spoločnosť, ktorá pôsobí na celom Slovensku. Máme niekoľko realizačných skupín.

P. Majerčík: Máme divíziu strechárov, ktorí chodia po celej republike a robia len strechy. Inú skupinu tvoria odborníci na fasády, ktorí zasa robia len fasády. Inak si totiž neviem predstaviť, že by nám 10 ľudí urobilo za rok 15 domov. To sa jednoducho nedá.

Sú firmy, ktoré chodia priamo za správcom a snažia sa ho presvedčiť o spolupráci. Kto všetko sú vaši klienti a ako si hľadáte zákazky?

Z. Jančíková: Je to rôzne. Mnoho ľudí nás osloví priamo, či už osobne, telefonicky alebo e-mailom. S viacerými správcami máme veľmi dobré vzťahy. Osvedčili sme sa. Vedia, že je tu firma, ktorá ich odbremení od náročnej papierovej práce. Máme skvelých kolegov, ktorí pripravia podklady k žiadostiam o podporu zo Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB), na dotácie na odstránenie systémových porúch z Ministerstva výstavby a regio­nálneho rozvoja Slovenskej republiky (MVRR SR), prípadne úvery z komerčných bánk, či stavebných sporiteľní. Spokojnosť je potom na všetkých stranách. Vlastníci sa tešia zo schváleného úveru, správca je rád, že jeho domy sú úspešné pri získavaní štátnych podpôr a my, že dokážeme naplniť ich očakávania. Najviac našu prácu oceňujú práve spoločenstvá vlastníkov bytov. Dokážeme byť ich sprievodcami celým náročným procesom od prvej myšlienky na zateplený dom až po schválenú žiadosť o financie. Naša práca sa ale v tomto bode nekončí, práve naopak. Začína sa samotná stavebná realizácia, ktorá sa končí až vypracovaním energetického certifikátu.

Najväčšia časť tej manažérskej práce sa uskutočňuje na schôdzach vlastníkov bytov?

P. Majerčík: Na samom začiatku áno, ale v konečnom dôsledku nie. Samotná práca sa delí na viacero etáp. Kým nemáme úplnú istotu, že každý vlastník rozumie tomu, čo sa bude diať, nejdeme ďalej. Radšej zvoláme ďalšiu schôdzu a opätovne rokujeme. Nemá význam niečo zahmlievať, lebo sa nám to vráti ako bumerang. Radšej urobíme o tri schôdze viac, kým to vlastníci nepochopia, akoby mali neskôr vzniknúť problémy, že to nie je podľa ich predstáv.

S akými najväčšími problémami sa stretávate? Je to otázka financovania?
Z. Jančíková: Každá schôdza je iná. Ľudia majú rôzne vzdelanie, vek, finančné možnosti a podobne a od toho sa odvíja aj debata na schôdzi vlastníkov. Je rozdiel, či sú na začiatku celého procesu, teda v štádiu prvých návrhov, alebo už pokročili a majú vypracovanú projektovú dokumentáciu. Kvalitný projekt je základom celej obnovy. Jeho súčasťou je výkaz výmer. Vypracujeme cenový rozpočet, z ktorého môžeme predložiť prvotné kalkulácie. Práve z nich je zrejmé, ako je potrebné nastaviť výšku tvorby fondu opráv a ktorý spôsob financovania je najvhodnejší. Pripravujeme variantné riešenia a zástupcovia vlastníkov vyberú najvýhodnejší projekt pre svoj dom. Toto riešenie sa predloží na schôdzi vlastníkov. Každý z nich musí presne vedieť, ako obnova ovplyvní jeho rodinný rozpočet, o koľko je potrebné zvýšiť fond opráv, ale aj to, ako sa mu po prvej vykurovacej sezóne zníži spotreba tepla.

P. Majerčík: Vlastníkom bytov podrobne vysvetlíme, čo je potrebné urobiť a aké sú možnosti financovania. Celý rozpočet je nacenený po jednotlivých objektoch. Každý objekt má vyčíslenú cenu zvlášť (strecha, obvodový plášť, okná, a pod.). Na jednaniach so zástupcami vlastníkov potom celkovú cenu za dielo skladáme podľa toho, čo všetko budeme realizovať. Pridržiavame sa požiadaviek a možností vlastníkov. Výsledkom sú prijateľné náklady a všeobecná spokojnosť. Pokiaľ chceme financovať obnovu cez ŠFRB, musíme dom riešiť ako celok a preukázať minimálne 20 % úspory energie. A práve to je potrebné na schôdzach
objasniť.
Z. Jančíková: Často používame na schôdzach formu prezentácie. Na niekoľkých obrázkoch vysvetlíme celú problematiku obnovy bytových domov – kde sú úniky tepla a ako im zabrániť. Predstavíme ľuďom, aký bude rozsah prác. Je potrebné riešiť nielen obvodový plášť, ale aj zateplenie strechy, výmenu okien spoločných priestorov, sanáciu lodžií, nefunkčné výťahy, staré rozvody, prípadne interiér domu. Rozumným riešením je aj zateplenie stropov suterénov. Najvhodnejšie je, ak majú vlastníci svojich zástupcov. Je nereálne komunikovať s každým vlastníkom osobitne, prípadne za každým krokom zvolávať schôdzu. Stretávame sa preto s ich zástupcami. Od nich sa dozvieme, akú majú vlastníci predstavu o svojom dome, čo od neho očakávajú a, naopak, čomu sa chcú vyhnúť.

Ľudia chcú často ušetriť aj na materiáloch, ale mať pritom kvalitne odvedenú prácu. Stretli ste aj s takým prípadom?
Z. Jančíková: So strachom, neistotou a nedôverou sa stretávame často. Semináre, ktoré organizujeme po celom Slovensku, sú výborným miestom na diskusie. Je tam priestor na akékoľvek otázky vlastníkov a máme čas na dlhšie a vysvetľujúce odpovede. Môžeme sa podrobnejšie venovať aj stavebnému hľadisku. Ukážeme ľuďom aj fotografie fasád niektorých domov, ktoré v dôsledku snahy o maximálne šetrenie materiálu dnes už prakticky neexistujú.

P. Majerčík: Tepelnoizolačný systém nevydržal, odlepil sa, odtrhol a spadol. Často chýbajú kotvy, ktoré sú nevyhnutné. Ak šetriť, tak nie na kvalite a potrebnom množstve materiálu. Preto ľuďom vysvetľujeme, že keď tam má byť určitý počet kotiev, tak tam bude, keď tam má byť lepidlo nanesené v určitej vrstve, tak ho tam dáme, ak armovacia mriežka, tak taká, ktorá splní svoju funkciu. Cena za dielo je potom možno trošku vyššia, ale náklady sa premietnu do životnosti budovy.

Aká je vaša spolupráca s dodávateľmi?

P. Majerčík: Pracujeme zásadne s certifikovanými materiálmi osvedčenými v Európe. Naši obchodní partneri nám poskytujú kvalitné materiály a s ich službami sme spokojní. Systém musí vydržať 20 – 30 rokov. Sme držiteľmi licencií, takže aj naši zamestnanci sa pravidelne odborne vzdelávajú, aby boli na vysokej profesijnej úrovni.

Preberáte aj stavbu v polovici realizácie po inej firme? Aké sú vaše skúsenosti s takýmto postupom?
P. Majerčík: Raz sme to urobili. Chceli sme pomôcť vlastníkom, ktorí mali úver a nedokončenú obnovu domu. Pri rokovaniach sme zistili, koľko peňazí im zostalo. Museli sme nastaviť práce tak, aby im peniaze vystačili a dom zároveň spĺňal všetky požiadavky a energetické kritériá. Urobili sme nejaké zámeny materiá­lov, no tak, aby boli v súlade s normami. Museli sme, samozrejme, brať ohľad na to, aby sa nezvýšil už odsúhlasený fond opráv. Problém nastal v momente, keď sa v snahe ušetriť peniaze za stavebný dozor rozhodli riešiť ho sami. Túto náročnú úlohu vykonávali dvaja vlastníci bytov – dôchodcovia. Ľudia vzdelaní, ale v úplne inom odbore. Pri vzniku problému zastavovali našu prácu, nedali si poradiť od nášho stavebného manažéra a namiesto garantovaných troch mesiacov sme pracovali rok. Keď prišlo k záverečnému vyúčtovaniu, chceli riešiť penalizáciu za nedodržanie termínu. Celá situácia sa zbytočne vyhrocovala.

Z. Jančíková: Vstúpiť do rozbehnutého procesu stavby je zložité. Nie je možné odhadnúť, či pôvodný realizátor dodržal technologický postup a vhodné mate­riály v požadovanom množstve. Mnoho iných dôležitých detailov si už nemožno spoľahlivo overiť.

P. Majerčík: Keby sme sa mali opätovne pustiť do takej práce, tak po tejto skúsenosti by sme všetko chceli špecifikovať priamo v zmluve – ak by sme na seba prevzali záruky, tak nie v plnom rozsahu.

Akým spôsobom vykonávate stavebný dozor? Robíte ho vo vlastnej réžii?
P. Majerčík: Stretli sme sa už s takými požiadavkami, ale do toho sa nepúšťame. Vždy sa snažíme ľuďom vysvetliť, že stavebný dozor je ich človek a vystupuje v ich vlastnom záujme.

Z. Jančíková: Každá stavba má prideleného nášho stavebného manažéra. Práve on komunikuje so stavebným dozorom vlastníkov a spoločne na stavbe riešia všetky problémy a nepredvídané situácie po technickej stránke. Na pravidelných kontrolných dňoch sa otvorene hovorí o všetkých záležitostiach, prípadne sa diskutuje o nových problémoch, ktoré stavba odkryje.

Poskytujete záruku na svoje práce?
P. Majerčík: Vzhľadom na to, že pôsobíme na celom Slovensku, nemôžeme si dovoliť vyčleniť pracovnú čatu, ktorá bude chodiť vybavovať len reklamácie. Garantujeme 10-ročnú záruku na práce na strechách, 5-ročnú záruku na práce na fasáde a podobne. Samozrejme, nemôžeme tvrdiť, že nemáme žiadnu reklamáciu, ale okamžite ju riešime. Stalo sa nám, že pri obnove strechy prišli dažde a zatiekol celý dom. Je to nepríjemné tak pre nás, ako aj pre obyvateľov domu. Situácia sa, našťastie, vysvetlila a dnes s týmito vlastníkmi spolupracujeme aj pri obnove iných častí domu.

Z. Jančíková: Všetko je o vzájomnej komunikácii. Dohodli sme sa na vyrovnaní – horné byty, ktoré zatiekli, sa nanovo vymaľovali na naše náklady. Strecha je už dokončená, všetko je v poriadku a odvtedy problém nebol.

Pôsobíte v rámci celého Slovenska. Plánujete rozmach do zahraničia?
P. Majerčík: Láka ma východný trh. Môžeme rozprávať o čomkoľvek. Ani my ako firma nemáme napríklad stopercentnú istotu, že všetko bude tak ako predchádzajúce roky a legislatíva pri podávaní žiadosti na ŠFRB sa nezmení. Myšlienka na rozmach za hranice Slovenska tu je, ale myslím si, že v súčasnosti je na našom slovenskom trhu ešte stále čo robiť.

Aké sú vaše kroky v rámci konkurenčného boja?
P. Majerčík: Konkurenčný boj je v súčasnosti neúnosný. Človek, ktorého som v živote nevidel, s ktorým som sa v nikdy osobne nerozprával, sa vyjadruje na adresu mojej spoločnosti veľmi nepekne. Už párkrát sme sa s týmito problémami stretli. Na jednej strane ma to hnevá, pretože mám rád priamy rozhovor; na druhej strane mi to lichotí, lebo je to dôkaz, že sa nás konkurencia bojí. Našou snahou je byť silnou, spoľahlivou a stabilnou spoločnosť na trhu. A to sa nám zatiaľ darí.

Dotkla sa vás hospodárska kríza?

Z. Jančíková: Vo všeobecnosti môžeme krízu vnímať aj ako obdobie, keď sa dosiahne až na dno. Ale práve odtiaľ sa dá odraziť. Na Slovensku je stále veľa práce. Mnohé budovy sú v zlom stave – sú technicky i morálne zastarané.

P. Majerčík: V pláne za minulý rok sme mali postaviť 10 rodinných domov a potom ich rozpredať. Tento svoj projekt sme museli zastaviť, lebo všetky financie bolo potrebné investovať iným smerom. Problémy sme mali aj my a nemá zmysel tváriť sa, že nie. Boli problémy aj v súvislosti so vznikom vládneho programu zatepľovania. Vlastníci chceli na poslednú chvíľu zabojovať o bezúročný vládny program. Museli sme teda narýchlo prerábať ich žiadosti, ktoré sme pôvodne pripravovali na iný spôsob financovania. V podstate nás tým zastavili. S vypätím všetkých síl sa nám to podarilo. Financie získali a mohli sme pracovať. Vlastníci bytov boli spokojní a naši zamestnanci ani nepocítili dôsledky hospodárskej krízy. Na druhej strane práve kríza pomohla vyčistiť trh od nekvality. Boom v zatepľovaní pred niekoľkými rokmi totiž spôsobil, že sa zatepľovaniu venovali aj ľudia bez kvalifikácie, praxe a potrebných odborných zručností. Za svoju prácu požadovali nereálne platby, ktoré v konečnom dôsledku dvíhali ceny.

Z. Jančíková: Kríza pomohla k tomu, že sa trh vyčistil. Na trhu zostali kvalitní, školení ľudia, ktorí odvádzajú profesionálnu prácu. Aj vďaka tomu môžeme pracovať nielen so špičkovými certifikovanými tepelnoizolačnými systémami, ale aj s profesionálne zdatnými stavebnými pracovníkmi. Výsledkom je potom kvalitne obnovený dom, ktorý prináša svojim obyvateľom dlhodobý úžitok.

Jana Bodocká
Foto: RENOVA team

Článok bol uverejnený v magazíne Správa budov.