Spoločná nemecko-slovenská firma THERMO|SOLAR sa po cca 10 rokoch znovu objavila na popredných miestach v nemeckých štatistikách, so 4,7% podielom na nemeckom solárnom trhu.
Delí sa tak o 6. až 8. miesto v rebríčku s ďalšími dvoma výrobcami kolektorov (Wolf, Citrin) a predstihla takých známych výrobcov ako je izraelský Chromagen a nemecké Solvis, Nau, Stiebel Eltron a rad ďalších. Úspech THERMO|SOLARU je skutočne mimoriadny, pretože Nemecko má, s cca miliónom m2 namontovaných kolektorov, dlhodobo viac ako 50%-ný podiel na európskom trhu slnečných kolektorov. Napriek v súčasnosti neexistujúcej akejkoľvek podpore na Slovensku, je tu firma vďaka vlastnej ofenzívnej vzdelávacej aktivite lídrom, s odhadovaným podielom na predaných kolektoroch na úrovni 70%. Informoval o tom riaditeľ THERMO|SOLARU Žiar, s.r.o., Žiar nad Hronom Ing. Milan Novák.
Ďalej poukázal na to, že v poslednom marcovom vydaní nemeckého odborného časopisu „Sonne Wind & Wärme“ 3/2007, bol uverejnený rozhovor s jedným z najuznávanejších nemeckých analytikov trhu slnečných termických kolektorov Wernerom Koldehoffom. Na otázku, čo ho v roku 2005 na trhu slnečných kolektorov najviac upútalo, odpovedal: „Potešiteľný bol významný rast exportu nemeckých výrobcov. Neočakávaná však pre mňa bola silná pozícia THERMO/SOLARU. Že táto firma je silná vo východnej Európe, bolo v branži známe. Ale terajší úspech v Nemecku je prekvapujúci“.
M. Novák k tomu uviedol: ,,Náš úspech na nemeckom trhu, je výsledkom práce mravčej práce nášho nemeckého väčšinového vlastníka Johanna Kollmannsbergera. Ten prevzal v roku 1999 pôvodný podiel nemeckého spoločníka firmy, ktorý zbankrotoval po tom, čo postavil v Regensburgu montážny závod na kolektory, kapacitne presahujúci nielen vtedajšie potreby nemeckého, ale celého stredoeurópskeho trhu. Ešte začiatkom 90. rokov minulého storočia patril nemecký THERMO/SOLAR k západoeurópskym lídrom na trhu termických slnečných kolektorov. Po jeho bankrote bolo mimoriadne ťažké vrátiť sa s pôvodnou značkou opäť na nemecký trh a získať stratenú dôveru bývalých odberateľov“.
Ďalej konštatoval, že úspešný návrat by nebol možný bez kvalitných, konkurencie schopných výrobkov. ,,Komplikovaná finančná situácia v dobe bankrotu nemeckého THERMOSOLARU nám síce neumožňovala investovať do technológií, ale nikdy sme neprerušili výrobkové inovácie. Naše kolektory trvalo patrili a stále patria k tým najlepším v cenovo-výkonových porovnaniach a zároveň sa môžu pochváliť výborným dizajnom a v praxi potvrdenou vyše 25 ročnou životnosťou. Náš návrat na stratené pozície bol o to ťažší, že naši konkurenti z veľkej časti Európy mohli využívať štedré štátne stimuly do výskumu a vývoja technologických inovácií v oblasti využívania slnečnej energie, zatiaľ čo my na Slovensku sme sa museli spoliehať iba na vlastné sily“, vysvetlil M. Novák.
Ak začiatkom 90. rokov rozhodujúcu úlohu v odbyte THERMOSOLARU mal nemecký, rakúsky a vtedajší československý trh, tak dnes je predaj podstatne diverzifikovanejší. Veľmi silnú pozíciu, popri českom a maďarskom trhu, má firma vo Veľkej Británii. Významne rastie predaj aj v Španielsku, Rakúsku, Taliansku, Francúzsku, Holandsku, Poľsku, Rumunsku, Slovinsku, Ukrajine i v ďalších európskych krajinách. THERMOSOLAR vyváža i do USA, Kanady, Mexika a niektorých afrických a ázijských štátov.
,,Na Slovensku odhadujeme náš podiel na predaných kolektoroch na úrovni 70%. Ale treba si uvedomiť, že je rozdiel mať 4,7 % trhový podiel v Nemecku (950 tis. m2 kolektorov v r. 2005) a vyše 70% na Slovensku (cca 7 tis. m2 kolektorov v r. 2005). Ak sa porovnáme s Rakúskom, ktoré sa príliš nelíši od Slovenska veľkosťou a počtom obyvateľov, tak v r. 2005 tu bolo v činnosti okolo 3 mil. m2 kolektorových plôch, čo ostro kontrastuje s cca 60 až 70 tis. m2 kolektorových plôch namontovaných na Slovensku. Začíname výrazne zaostávať ale aj za Českom a dokonca i Poľskom. Na vine je neexistujúca podpora pre slnečné kolektory. Dúfajme, že vláda konečne schváli navrhovanú podporu pre slnečné kolektory“, uzavrel M. Novák.
Zdroj: THERMO|SOLAR