SR nemá na financovanie diaľnic lacnejší zdroj ako sú eurofondy
Slovensko nemá podľa slov podpredsedu vlády a šéfa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa lacnejší zdroj financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest ako sú eurofondy. "Eurofondy sú najlacnejšie peniaze, pretože EÚ nám ich dáva ako granty," uviedol na včerajšej tlačovej besede Figeľ.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
„Pondelňajšia dohoda o tom, že začneme stavať tunel Višňové s dobou výstavby 5 rokov potvrdzuje, že ideme stavať a ideme stavať lacnejšie,“ konštatoval Figeľ. Informoval zároveň, že koncesionár projektu bol už oboznámený s pondelňajším rozhodnutím Koaličnej rady. Realokácie eurofondov, teda z ktorých rezortov budú eurofondy presunuté na financovanie diaľnic, sú podľa jeho slov „témou pre vládu SR“.
„Chcem všetkých ubezpečiť, že naše rozhodnutie zásadne neovplyvní stanovený dátum (výstavby – pozn. TASR), čím sa dá potvrdiť, že aj z hľadiska času, aj z hľadiska kvality, ale aj z hľadiska ceny hľadáme a našli sme pre Slovensko to najlepšie riešenie,“ zdôraznil dnes šéf MDVRR SR.
„Nie sme proti PPP projektom. Verejno-súkromné partnerstvo pre veľké investičné zámery musí byť dobre pripravené, transparentne vysúťažené a výhodné nielen pre firmy a banky, ale aj pre štát. Budeme ho aplikovať tam, kde je to rozumné, tam, kde nemôžu byť použité európske prostriedky, alebo tam, kde pôjde o kratšie, respektíve menej komplikované úseky,“ zdôraznil.
PPP forma je podľa Figeľa jednou zo súčastí financovania, nemôže byť však jedinou. „Samozrejme, som presvedčený, že aj v budúcnosti Slovensko bude na tejto alternatíve stavať,“ spresnil.
Diaľnica D1 potrebuje kompletizáciu,“ konštatoval 13. decembra Figeľ. Prvá časť cestnej komunikácie, tunel Višňové, sa má začať stavať na budúci rok s termínom dokončenia – rok 2016. „Jeho financovanie bude vykryté z európskych fondov a štátneho rozpočtu,“ dodal. Z eurofondov pôjde na tento tunel 400 miliónov eur.
Suma, ktorú rezort dopravy potrebuje na výstavbu tejto nadradenej infraštruktúry, musí podľa neho prísť z iných operačných programov, ako je doprava. Následne musí presun financií medzi programami odsúhlasiť Európska komisia. „Predpokladám, že po rokovaniach súhlasiť bude, pretože ide o to, aby prostriedky boli vynaložené účelne na priority, ktoré sú nielen národné, ale aj európske a takými diaľničná sieť a medzinárodné koridory sú,“ uzavrel Figeľ.
Pôvodne malo časť diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou postaviť konzorcium na čele s nemeckou spoločnosťou Hochtief. V prípade realizácie projektu malo dostať v priebehu 30 rokov približne 8,5 miliardy eur, ponúkalo však tretinové zníženie ceny.
Zdroj: TASR