Ateliér Gubka&Ďurík: Horúca strela vo veľkých melónoch
Rodinné domy, obytné a administratívne súbory, tvorba interiéru a dizajn jeho prvkov – to je v skratke spektrum záberu tvorby architektonického ateliéru G&D, ktorého frontmanmi sú Ing. arch. Martin Ďurík a Ing. arch. Norbert Gubka. „Nechceme sa dať zlákať tendenčnými štýlmi,“ hovoria jednohlasne obidvaja architekti, ktorých tvorba sa vzpiera pokusom o štýlové zaradenie. Kritériom výsledku je funkčnosť a dynamom ťahajúcim architektonickú invenciu je radosť zo samotnej tvorby. A pridaná nadhodnota? Stretnutie osvieteného investora.
Na začiatku bol dom
Nie je nič lepšie pre začínajúceho architekta, ako sa dostať do správnych štartovacích blokov. Ich synonymom sa stala súťaž na modelový dom Wüstenrot pre zdravé bývanie. Víťazstvo podporené mediálnou kampaňou otvorilo pred mladými tvorcami priestor naplnený veľkým počtom objednávok. Zmyslom bolo navrhnúť dom, ktorý by sa v tých časoch dal s čiastočnou svojpomocou postaviť za 1,6 milióna korún.
„Stále je dobrý a stojíme si za ním,“ myslí si Norbert Gubka. Spolu s kolegom M. Ďuríkom vychádzali z Baťovej medzivojnovej architektúry, no prvoplánové ponášky na dobový funkcionalizmus boli tlmené aplikáciou plytkej stanovej strechy presahujúcej telo stavby. Bol to úspech, ale podľa autorov bol dom robený tak minimalisticky, že jeho variácie sa čoskoro museli vyčerpať. Koncom 90. rokov sa spolu s ostatnými typmi domov zastavili na čísle päťdesiat.
Popri spomenutom modelovom dome sa rozvíjali aj ďalšie projekty najmä rodinných domov. Odvíjali sa od modernistickej tradície, v ktorej prevládajú jednoduché línie so zrejmou snahou o funkčnú prevádzku interiérov. Rukopis je čitateľný, ale ich výraz rozmanitý. Veď opakovanie by bola nuda.
„Tvorba rodinných domov patrí k najnáročnejším realizáciám,“ tvrdí Martin Ďurík. „Hoci nejde o veľkú prácu, má veľa limitov. K nim patrí aj neustály kontakt s investorom, ktorý často nemá ani potuchy o niektorých veciach a komunikácia s ním je potom dosť náročná.“
Hľadanie optima
A diskusia medzi obidvomi architektmi? Určite, ale bez veľkých emócií. Po dlhoročnej spolupráci stačí veľavravný pohľad a ten druhý vie, že netreba tlačiť na pílu. Zmysel je vo vzájomnom dopĺňaní sa. Keď je jeden v koncoch, nastúpi druhý. „Najviac nás baví samotné vymýšľanie, čiže tvorba,“ hovorí Norbert Gubka. „Tam sa prejavuje aj to dopĺňanie. V ateliéri zamestnávame troch ľudí a ďalších externistov, pričom my už vystupujeme v pozícii ideových navrhovateľov a následných koordinátorov práce našich spolupracovníkov.“
Architekti poukazujú aj na iné limity, ako je len presviedčanie investora počítajúceho každú korunu. K nim patria regulatívy výstavby, akými sú zastaviteľný koeficient, výška zástavby, predpísaná podlažnosť a pod. Tie sú na Slovensku často také nemilosrdné, že architekt má čo robiť, aby sa jeho dielo nezbrúsilo do ohavných patvarov.
„S kolegom robíme vždy dva návrhy,“ vysvetľuje Norbert Gubka. „Jeden spĺňa náš predpoklad a druhý tak trochu predstavu investora. Nemusím hovoriť, ktorý vyhrá: ten náš to nie je. Myslím, že naša práca je vo vytvorení podmienok pre investora, pričom sa snažíme nestratiť vlastnú tvár.“
Grandes Melones a Hot Shot
„Ale poznám aj ideálneho investora,“ hovorí s badateľným úškrnom Martin Ďurík. „Stretli sme sa s ním pri Grandes Melones, teda v kaviarni v Starom meste v Bratislave. A to sme vôbec nezľavovali z nárokov a dali sme si tvrdé zadanie: robiť dizajn najmä pre ľudí. Len dodám, že trochu aj pre nás, lebo tým skvelým investorom sme boli my…“
Snaha o ľudský rozmer je podporená retroštýlom z 50. rokov, keď americké autá začali ovládať prúdnicové tvary. Priznaný technicizmus udáva pohyb a aj v neveľkom priestore zrazu nadobúda atmosféra inú kvalitu. Koktaily, kde vládne melón a vodka, sa tvoria v šejkri tancujúcom spoza masívneho dreveného pultu vytvoreného priamo na objednávku.
Kaviareň Hot Shot na bratislavskom Námestí SNP je z iného súdka. Zelenú, žltú a hnedú z Grandes Melones vystriedala červená a najmä sivá farba z pohľadového betónu. Stavebná technológia sa objavila nielen na stolíkoch, ale dokonca aj na barovom pulte. Avšak s takou razanciou, že mladá investorka nadšene súhlasila s industriálnym návrhom a prevádzka dáva tomuto príklonu za pravdu. Chladný betón je preteplený drevom, ale iba v primeranom množstve – tak, aby to bolo stále „cool“.
Priestor určuje materiál
„Málokedy sa stane, že by sme materiál menili počas tvorby,“ hovorí Martin Ďurík. „Výzor vecí určuje výber samotného materiálu. Pred desiatimi rokmi by sme možno nevedeli urobiť niečo podobné ako v prípade Hot Shot-u. Chýbali nám skúsenosti s materiálom, ale čoraz lepšie vieme odhadnúť, ako bude vec vyzerať.“
Hoci ateliér nemá ambíciu rozrastať sa, jeho členovia dokážu robiť súčasne aj na viacerých projektoch. Všetko sa odvíja od množstva zákaziek, ktoré aktivizujú ďalších spolupracovníkov. „V takomto spôsobe vieme lepšie zareagovať na zvýšený pracovný nával,“ vysvetľuje Norbert Gubka. „Zároveň to ponecháva priestor na relatívnu slobodu a dokážeme pritiahnuť aj mladých kolegov. Patríme ku generácii, ktorá začala robiť na počítačoch, ale nestačíme sa diviť, čo dnes dokážu robiť mladí. Zo všetkého sa snažíme zobrať to najlepšie.“
Architektúra ako celok
S tým súvisí aj záujem ateliéru o dizajn prvkov v interiéri a následné objednávky. K takým napríklad patrí merchandisový manuál na podporu predaja vtedajšieho Globtelu, pri ktorom sa zaoberali všetkými prevádzkami a skúšali vytvoriť štandardy. Už aj preto, lebo každú prevádzku robil takmer vždy iný architekt. Niečo z toho bolo realizované, no rebranding firmy (na Orange, pozn. red.) zastavil ďalšiu iniciatívu. Nasledoval dizajn pre Poštovú banku, kaviarne, byty, domy…
„Veľmi nás priťahuje téma sociálnych domov,“ hovorí Martin Ďurík. „V spolupráci s VVÚPS NOVA a, samozrejme, s pani profesorkou Z. Sternovou sme vypracovali vedecké práce o tejto oblasti. Robili sme štandardy pre ministerstvo výstavby, ktoré malo posudzovať tieto stavby. Žiaľ, tento typ stavieb sa na Slovensku stále dostatočne nerozbehol.“
Pre G&D je zaujímavejšie stavať pre bežných ľudí a poskytnúť im kvalitný štandard, než sa dať umordovať pre nejakého snoba na jeho výmysloch. Aj Phillippe Starck povedal, že radšej vyrobí stoličku, z ktorej predá milión kusov po zemeguli, ako posteľ pre Madonnu. „Samozrejme, je to o peniazoch, a keď príde Madonna, tiež ju nevyženiem,“ reaguje M. Ďurík. „Ale ak sa ma pýtate, čo ma viac zaujíma, tak pre mňa je rozhodujúce toto meradlo.“
Architekt – manažér?
Manažérsky post je najmä o vzťahoch, v ktorých nemusí vyhrávať najinvenčnejší návrh. Do hry vstupuje množstvo faktorov, keď manažérska práca nie je už len o predávaní krásy a pohodlia, ale najmä o funkcii spĺňajúcej nekompromisné ekonomické požiadavky. Nie je škoda, že sa architektúra zužuje len na tento zreteľ? Odpoveď architektov je jasná: „U nás sa začne robiť vysoká architektúra až potom, keď sa nasýti hlad po hypermarketoch a obchodných centrách, naplnia sa obytné domy a sociálne bývanie.“
Inými slovami, toľko kritizovaná kvantita občas prevalcuje kvalitu. G&D však verí stavu, keď príde architekt profesionál, ktorý sa bude zaoberať len tvorbou, a vytvoria sa mu také podmienky, že manažovanie už nebude pre neho prioritou.
„Dnes je architekt síce tvorca trvalých hodnôt, ale navonok je architektúra prezentovaná väčšinou teoretikmi, ktorí s malou obmenou preferujú tie isté mená,“ myslí si Martin Ďurík. „A čo sa týka jeho samotnej práce, tiež to nie je ružové. Investor je niekedy častejšie s murárom ako s architektom, ktorý len strastiplne trvá na svojom riešení.“
Premrhané peniaze, ale aj snaha po poľudštení
A Bratislava? Príliš veľa premrhaných peňazí na tuctovú architektúru – česť výnimkám. To je základný názor predstaviteľov ateliéru G&D na prudko sa meniacu tvár slovenskej metropoly.
„Mnohokrát mohlo za tie isté peniaze vzniknúť niečo zaujímavejšie a bližšie človeku ako v skutočnosti,“ hovorí Martin Ďurík. „Samozrejme, je dobré, že veľkými investíciami Bratislava trochu stratila na provinčnosti, ale keďže u nás sú urbanistické generely často ovplyvnené politickými záujmami, tak neexistuje žiadny koncept. Stačí, ak niekto kúpi pozemok so širokými lakťami, a potom napríklad urobí akúkoľvek výšku zástavby. Stačí spomenúť Šancovú ulicu, keď sú vplyvní ľudia kvôli jednej stavbe ochotní zmenšiť pamiatkovú zónu. Príčinou nebol odborný problém, ale samotná stavba – a to všetko sa odohrávalo v subjektívnej rovine.“
„Nepovedal by som, že v Bratislave ide o veľký posun dopredu,“ lakonicky konštatuje Norbert Gubka. „Naraz sa v meste objavilo príliš veľa skla, čo je, možno, aj jednoduchá cesta, lebo fasádne systémy ponúkajú veľké možnosti. Potom sa však budovy zlejú do jednej podoby. Či je v tvare valca, elipsy alebo polgule – každá má navrchu nejakú čapicu, pri masívnom podloží svieti nejaká pergolka, zo zeme blikajú lampy. Je to pekné, ale otázka znie: stačí to?“
Obidvaja však vyzdvihujú parter bratislavského Starého mesta, kde je evidentná snaha po poľudštení. Svoje výrazné stopy tu zanechávajú aj Martin Ďurík a Norbert Gubka.
Výber z realizovaných projektov
1999 Bytové domy – Ivanka pri Nitre
2001 Bepon – Aupark, Bratislava
2001 Rodinný dom – Horský park, Bratislava
2001 Rodinný dom – Koliba, Bratislava
2001 Informačné centrum DEK – Panská ulica, Bratislava
2001 Rodinný dom – Mišíkova ulica, Bratislava
2002 Rodinný dom – Trenčín
2002 Rodinný dom – Hradská ulica, Bratislava
2002 Ministerstvo financií – foyer – Bratislava
2003 Transacty, a. s. – interiér – Röntgenova ulica, Bratislava
2003 Podkrovie – Riazanská ulica, Bratislava
2003 Rodinný dom – Košice
2004 HP – foyer – Bratislava
2004 Siegling – rekonštrukcia – Malacky
2005 Kaviarne IL MARE – Max – Trnava, Poprad
2005 Bytový dom – Pernecká ulica, Bratislava
2005 Materská škola – Lazaretská ulica, Bratislava
2005 Hot Shot – Nám. SNP, Bratislava
2006 Bar Grandes Melones – Laurinská ulica, Bratislava
2006 Bytový dom – Nám. Slobody, Bratislava
2006 Európska komisia – dokumentačné centrum – Bratislava
Ľudo Petránsky
Foto: Ateliér G&D