anketa vychova mladych architektov na slovensku
Galéria(8)

Anketa: Výchova mladých architektov na Slovensku

Ľahká dostupnosť informácií, široký obzor a prehľad vďaka nebývalým možnostiam cestovať a demokracia vo vyjadrovaní názorov robí dnes z ľudí naprieč vekovým aj vzdelanostným spektrom odborníkov takmer na všetko. Aj práca architekta sa dostáva na pranier takpovediac s prvým ranným otvorením očí. Prostredie, v ktorom sa pohybujeme, kde bývame, pracujeme, trávime svoj voľný čas, má výrazný vplyv na naše zmýšľanie, zásadne formuje náš svetonázor. Všade okolo seba nájdeme podpis architekta alebo stavebného inžiniera, ktorý priestor vytvoril a dal mu perspektívu. Niekde na začiatku jeho tvorivej cesty je odborné vzdelanie. Oslovili sme zástupcov škôl, ktoré vychovávajú budúcich architektov, a chceli sme vedieť, ako vyzerá ich príprava na prax.

02 fast big image
03 tuke voda nad vodou 02 big image
dohnanska big image
04 vsvu vasko big image
03 tuke peter pasztor big image
anketa vychova mladych architektov na slovensku 5366 big image
02 fastu lv v pracovni big image
Ako definujete súčasné postavenie a úlohu architekta vo vašej ponuke pre uchádzačov o štúdium na vašej škole?

Doc. Ing. arch. Elena ­Dohňanská, PhD.,
vedúca Katedry architektúry,
spolugarant študijného programu PSA,
Stavebná fakulta STU v Bratislave (SvF STU)

Výchova architektov na našej škole má pripraviť študentov na vedúcu úlohu v procese koncepčného projektovania a realizovania stavieb tak, aby v spolupráci s investorom a zhotovovateľom vedel koordinovať všetky tvorivé, stavebné a technologické postupy v procese projektovej prípravy a realizácie architektonického diela s cieľom jeho kvalitnej realizácie.

Architektonická výučba je koncipovaná v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/36ES v článku 46 na univerzitnej úrovni s rovnováhou teoretickej a praktickej prípravy. Všetky predmety teoretickej architektonickej a inžinierskej časti prípravy majú praktickú aplikáciu v ateliérovej tvorbe a na seminároch jednotlivých predmetov.

Doc. Ing. arch. Ľubica Vitková, PhD.,
dekanka Fakulty architektúry
STU v Bratislave (FA STU)

Profil absolventov študijného odboru architektúra a urbanizmus vychádza z požiadaviek na vzdelanie pri výkone povolania architekta podľa UIA (Medzinárodná únia architektov) a zásad ACE (Architektonickej rady Európy) premietnutých do kritérií Európskej komisie. Na základe napĺňania uvedených požiadaviek a úspešného notifikačného procesu Európska komisia vo svojom Úradnom vestníku zo dňa 14. 12. 2010 oznamom o dokladoch o formálnych kvalifikáciách (smernica 2005/36/ES o uznávaní odborných kvalifikácií) uznala diplom inžiniera architekta vydaný Slovenskou technickou univerzitou na Fakulte architektúry v Bratislave v študijnom odbore 5.1.1. architektúra a urbanizmus. Absolventi našej fakulty v danom odbore sú tak svojím vzdelaním pripravení na výkon povolania architekt prostredníctvom Slovenskej komory architektov s možnosťou slobodného pohybu v EÚ, keďže ich diplom uznávajú aj komory architektov štátov EÚ.

Prof. Ing. arch. Peter Pásztor, PhD.,
vedúci Katedry architektúry
Fakulty umení TU v Košiciach (FU TU)

Na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach prebieha výučba v odbore architektúra a urbanizmus od školského roku 1999/2000. V súčasnosti prebieha proces tzv. notifikácie našich študijných plánov v Bruseli, cieľom je, aby diplomy našich absolventov boli bez akýchkoľvek obmedzení uznávané vo všetkých krajinách EÚ, a keďže architektonické vzdelávanie na našej škole podporila aj Slovenská komora architektov, nepredpokladám, že by sme v tomto procese mohli byť neúspešní. Naši absolventi by mali byť pripravení na zvládnutie všetkých druhov úloh architektonickej praxe. Napriek tomu si myslím, že mladý architekt po skončení školy urobí najlepšie, ak si nájde svojho majstra, ktorý ho vovedie do všetkých tajných komnát našej profesie, som si totiž vedomý toho, že ani pri najlepšej vôli nedokáže žiadna škola nasimulovať všetky tie situácie, ktorými prax absolventa v živote prekvapí.

Prof. akad. arch. Imrich Vaško,
vedúci Katedry architektonickej tvorby,
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave (KAT VŠVU)

Ponúkame štúdium architektúry na umeleckej škole s päťdesiatročnou tradíciou, ktoré je plne akreditované vo všetkých troch stupňoch štúdia. Magisterský diplom architekta nášho absolventa notifikovala Európska komisia. Profesiu architekta chápeme ako komplexnú intelektuálnu disciplínu, ktorá musí reagovať na turbulentný vedecký, ekonomický a sociálny vývoj modernej globálnej spoločnosti.

Zmenili sa za posledných dvadsať rokov v nejakom smere nároky na budúcich študentov architektúry a proces ich prijímania na štúdium?
SvF STU: Študijné programy, podľa ktorých vychovávame architektov, prešli za posledných 20 rokov výraznými zmenami, predovšetkým sa zvýšil dôraz na tvorivú a koncepčnú prácu, z formálnej stránky sa prešlo na prácu s výpočtovou technikou. Prijímacie konanie na študijný program pozemné stavby a architektúra prvého (bakalárskeho) stupňa štúdia, v ktorom je pri architektonickej výučbe sústredená technická časť výučby, pozostáva z prijímacích skúšok z matematiky a fyziky. Prijímacie konanie na študijný program pozemné stavby a architektúra druhého (inžinierskeho) stupňa štúdia, ktorý je prioritne venovaný architektonickému navrhovaniu, pozostáva z praktickej aplikácie vedomostí z bakalárskeho stupňa štúdia a z talentových skúšok ako základného predpokladu úspešného zvládnutia programu.

FA STU: Za uvedené obdobie došlo k zmenám v skladbe i zameraní niektorých úloh prijímacej skúšky tak na 1., ako aj 2. stupni štúdia. Cieľ prijímacej skúšky na študijný program 1. stupňa architektúra a urbanizmus bol a je zameraný na overenie predpokladov uchádzača pre štúdium architektúry. Vzhľadom na technicko-umelecký charakter odboru a požiadavky UIA prijímacia skúška bola vždy zameraná aj na overenie talentových predpokladov uchádzačov a doplnená o zhodnotenie ich schopností priestorového vnímania. V ostatných šiestich rokoch sa upustilo od testu všeobecných znalostí, ťažiskovo zameraných na oblasť architektúry, kultúry a histórie, ako aj od testu z matematiky a jazyka.

FU TU: V prijímacom procese na architektonické školy vo všeobecnosti k zásadným zmenám podľa môjho názoru nedo­šlo – od uchádzačov sa vyžaduje talent, kreativita, ale aj istá dávka exaktných vedomostí – teda to, bez čoho sa architekt v praxi nezaobíde. Istým problémom je, že ani najdokonalejšie a najsofistikovanejšie pripravené prijímacie skúšky nedokážu objektívne vyselektovať najvhodnejších uchádzačov. Moja skúsenosť je taká, že každý rok máme na prijímacích skúškach 5 až 6 vynikajúcich uchádzačov (z ktorých nie všetci k nám nakoniec nastúpia), tí ostaní vyplynú z aritmetrického priemeru – nič nám nezostáva, len veriť systému, ktorý sme si sami vytvorili.

KAT VŠVU: Nároky na kandidátov štúdia architektúry na VŠVU boli vždy nadštandardné. Štúdium na škole s individuálnym prístupom a v limitovanom kolektíve v minulosti simulovalo model architektonickej kancelárie a aj model majstrovského ateliéru. V minulosti nároky na kandidátov určovalo smerovanie a profilácia jednotlivých ateliérov. Dnes sa pri talentových skúškach dôraz kladie skôr na schopnosť abstraktného myslenia než na znalosť navrhovania. Nové nároky a iný typ úloh pre adeptov štúdia na katedre prináša najmä v posledných rokoch prichádzajúca generácia pedagógov s medzinárodnými skúsenosťami.

Čo najviac motivuje vašich študentov a ktorá časť štúdia je pre nich najatraktívnejšia?
SvF STU: V súčasnosti sa kolektív pedagógov a študentov zaoberá napríklad problematikou konverzie priemyselných objektov a ich novým začlenením do zmenených podmienok využitia územia. Katedra architektúry nadviazala spoluprácu s vedením spoločnosti Slovnaft, a. s., Bratislava. Územie tejto spoločnosti sa v rámci ateliérovej tvorby rieši ako celok aj s možnosťou konverzie opustených výrobných hál v areáli spoločnosti. Ďalšia oblasť záujmu je orientovaná na obnovu a rozvoj vidieka v celej šírke tohto problému od urbanizmu cez architektúru až po technické problémy.

Katedra architektúry Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave bola vybratá, aby zastupovala Slovensko na výstave VISEGRAD 4: YOUNG ARCHITECTURE EXHIBITION 2011 a prezentovala najlepšie diplomové a ročníkové študentské práce.

FA STU: Z môjho pohľadu najväčšou motiváciou pre našich študentov je možnosť prejaviť svoju invenciu. Z tohto hľadiska sú najatraktívnejšie predmety zamerané na tvorbu. Ateliérová tvorba tvorí v rámci študijných programov viac ako 50 %. Výsledky ateliérových prác sú až akousi prestížnou záležitosťou u väčšiny študentov. V rámci výberu zamerania študenti preferujú ekologicky a experimentálne viazanú tvorbu, interiér a výstavníctvo, tvorbu obytných a verejných budov.

Študentov motivuje i možnosť riešiť reálne zadania pre prax a príležitosť komunikovať s odborníkmi z praxe. Rovnako radi si odskúšajú i niektoré z remesiel a techník viažucich sa napríklad na pamiatkovú obnovu.

FU TU: Nemám to úplne exaktne zistené, ale predpokladám, že najviac ich oslovuje samotné architektonické navrhovanie – teda samotné ateliéry, kde sa môžu dostať k architektonickej praxi asi najbližšie. Na našej škole sa snažíme študentov stavať pred reálne úlohy praxe, to samozrejme neznamená, že by sme neexperimentovali.

Experiment však musí mať aj isté mantinely, tie musia byť zakotvené v hierarchii hodnôt, ktoré by si mal študent vytvoriť. ­Experiment bez mantinelov zvyčajne nekončí dobre a študenta dezorientuje. V týchto prípadoch je úloha pedagóga nanajvýš dôležitá a mimoriadne zodpovedná.

KAT VŠVU: Pre študentov je motivujúca originálnosť úloh, zložitosť problémov, možnosť interdisciplinárnych presahov. Výzvou je aj osobná angažovanosť pedagógov, možnosť aplikácie novej metodiky – tímovej a medzinárodnej konfrontácie. Pre študentov je atraktívny aj model hosťujúceho pedagóga. VŠVU ponúka v prvom ročníku jedinečný model transdisciplinárnych kurzov. Študenti oceňujú aj možnosť semestrálnych pobytov na iných katedrách architektúry a rozšírenie štúdia o ďalšie študijné odbory na škole aj vo vyšších ročníkoch. Štvorročné bakalárske štúdium architektúry na VŠVU je veľmi intenzívne a pestré, najlepší študenti pokračujú ďalej v štúdiu v zahraničí. Následné magisterské štúdium je zase otvorené aj pre absolventov iných škôl.
–>–>
Aké nové trendy, postupy a predmety zaraďujete do študijných plánov?
SvF STU: Architektonická výučba v študijných programoch pozemné stavby a architektúra sleduje súčasné trendy a smerovanie v architektonickom navrhovaní, stavia na dobrých technických a inžinierskych vedomostiach študentov a reaguje na súčasné ekonomické a spoločenské potreby.

Dôležitým aspektom architektonickej výučby, pre ktorú koncepcia štúdia vytvára adekvátne predpoklady, je otázka ekológie a úspory energie – zelená architektúra.

FA STU: Za zmienku stojí začlenenie predmetu univerzálne navrhovanie, ako aj architektúra a prostredie do skupiny povinných predmetov v bakalárskom stupni štúdia, ktoré reagujú na nevyhnutnosť hlbšie si osvojiť vedomosti z oblasti ekologicky viazanej tvorby a tvorby prostredia pre všetkých. Vzhľadom na nové prístupy v navrhovaní sa zaviedli predmety digitálna architektúra I., II.

V nadväznosti na prax sú to predmety viažuce sa na koordináciu projektových činností a realizáciu stavieb a výkon povolania architekta.

Čo sa týka postupov výučby, radi by sme stavali viac na tých formách, ktoré sú previazané so spomínanou praxou, ako aj na tých, ktoré podporujú kreatívnosť a manuálne zručnosti, schopnosť spolupráce a komunikácie.

FU TU: V rámci riešení jednotlivých zadaní považujem za najdôležitejšie objaviť a rozvíjať silné stránky talentu študenta, resp. tie, ku ktorým od prírody inklinuje. Je zlé, ak pedagóg vnucuje komusi svoje prístupy, svoj štýl práce, nedajbože ešte svoj rukopis. Takýto prístup nie je jednoduchý, mám však pocit, že túto mnohovrstvovosť či heterogénnosť prístupov sa nám celkom darí akceptovať – pritom vždy sú výsledky lepšie i horšie, ale bez ohľadu na zvolenú cestu.

KAT VŠVU: Do našich podmienok transformujeme súčasné tendencie určujúcich západných škôl architektúry. Dôraz kladieme na nové technológie a metódy navrhovania. Angažujeme novú generáciu pedagógov s medzinárodnou akademickou a profesionálnou skúsenosťou z týchto inštitúcií. Organizujeme workshopy a prednášky so zahraničnými expertmi a osobnosťami. Každoročne prispôsobujeme naše študijné plány možnostiam angažovať vhodných prednášajúcich v súlade s konkrétnymi zámermi katedry.

Majú vaši študenti možnosť konfrontácie s kolegami z iných škôl na Slovensku a v zahraničí, napríklad formou súťaží, výmenných pobytov alebo stáží?
SvF STU: Stavebná fakulta STU v Bratislave je modernou výchovno-vzdelávacou a výskumnou inštitúciou. Vzdelávací systém je kreditový, kompatibilný s európskym systémom prenosu kreditov ECTS, takže umožňuje obojsmernú mobilitu študentov a doktorandov a prepojenie s prestížnymi partnerskými univerzitami v rámci mobility študentov a doktorandov v rámci aktuálnych medzinárodných programov (Life Learning Program – Erasmus, Tempus Tacis).

Študenti študijných programov pozemné stavby a architektúra sa pravidelne a úspešne zapájajú do domácich i medzinárodných architektonických súťaží a workshopov.

FA STU: Pre študentov architektúry je až nevyhnutné mať možnosť zažiť prostredie, v ktorom sa tvorí kvalitná architektúra. Fakulta je intenzívne zapojená do programu LLP/Erazmus už od jeho začiatkov. Momentálne máme podpísaných 35 bilaterálnych dohôd s fakultami architektúry v rámci Európy, ktoré vytvárajú priestor na vycestovanie vyše 70 študentom ročne.

Naša fakulta sa snaží vytvárať podnetné prostredie aj doma cez organizovanie medzinárodných letných škôl a workshopov. Boli sme a sme aktívne zapojení do medzinárodných vzdelávacích projektov – či ako partner, alebo ako nositeľ projektu (OIKODOMOS, Design for All – Design for All – Tourism for All…).

Ďalej za zmienku stojí účasť našich absolventov na doteraz všetkých ročníkoch prestížnej celosvetovej prehliadky najlepších diplomových prác ARCHIPRIX International, potom sú to každoročné ocenenia našich študentov na medzinárodných súťažiach Xella, Isover, Holcim, Cena profesora Jindřicha Halabalu, Cena profesora Lacka za najlepšiu diplomovú prácu architektonických škôl na Slovensku a iné.

FU TU: Naša fakulta v rámci celej Technickej univerzity najviac využíva možnosti štúdia študentov v zahraničí – predovšetkým v rámci systému Socrates – Erasmus. Najčastejšími cieľmi našich študentov sú Technická univerzita v Grazi a Polytechnika v Miláne. Oživením výučbového procesu sú však aj zahraniční študenti, zatiaľ na architektúre takmer výlučne z Českej republiky. Naberanie skúseností cestovaním a štúdiom v zahraničí považujem za obrovskú devízu, ktorá našej generácii nebola dopriata. Predovšetkým na inžinierskom stupni štúdia sa naši študenti zúčastnili súťaží nielen v Európe, ale aj napr. v Japonsku, v New Yorku či na ­Taiwane.Pritom nie je dôležité, či študent v súťaži vyhrá, alebo nie – najdôležitejšia je vzájomná konfrontácia a získanie akejsi istoty, že moje vlastné uvažovanie o probléme je akceptovateľné v porovnaní s uvažovaním ostatných súťažiacich.

KAT VŠVU: Dôležitým nástrojom internej evaluácie našich študentov, ale aj projektov, výskumu a v neposlednom rade aj nás pedagógov je externá a internacionálna kritika, oponentúra a expertíza. Oponentmi diplomových prác sú pravidelne českí a rakúski architekti. Ateliéry participujú na medzinárodných projektoch a workshopoch v zahraničí – v Brne, Prahe, Viedni, Ľubľane… Architektúra na VŠVU profituje aj zo širokej ponuky študentských výmen, ktoré má naša škola so zahraničím. Katedra už druhé desaťročie udržuje atraktívnu študentskú výmenu so školou CEPT v Indii, kde sa naši študenti konfrontujú s exkluzívnym výberom študentov takých renomovaných škôl architektúry, ako sú ETH Zürich, TU Delft, Akadémia vo Viedni, RPI New York a ďalšie. V domácom prostredí tradične a aj úspešne nominujeme práce našich absolventov na Cenu profesora Lacka, v zahraničných študentských súťažiach zaznamenali naši absolventi nominácie a ceny na prestížnych súťažiach Archiprix a Holcim.

Mária Nováková
Foto: archív respondentov

Článok bol uverejnený v časopise ASB.