Veľkoobjemové kontajnery na dopravu materiálov
Dumpster, čiže veľkoobjemový kontajner, slúži na dočasné skladovanie odpadu alebo materiálu, pričom ide o veľmi ekonomický a ekologický spôsob. Zároveň umožňuje jeho premiestnenie na trvalú skládku.
Dumpster je anglický výraz pre nádobu určenú pôvodne na odpad z tovární, obchodov, reštaurácií a stavenísk. V slovenskej terminológii pomerne neznámy prevzatý pojem, kde dump znamená skládka, smetisko, skladať, vyložiť a doplnok slova -ster možno vysvetliť ako príponu na označenie toho, s čím (smetiskom, skládkou) sa bude ďalej nejakým spôsobom manipulovať. V našich podmienkach je zaužívaný skôr pojem veľkoobjemový kontajner.Dumpster musí spĺňať dve kritériá:
- pri čo najmenších pôdorysných a výškových rozmeroch poskytnúť maximálny využiteľný objem,
- tvarom a konštrukciou umožniť čo najjednoduchšiu manipuláciu pri nakladaní, vykladaní a preprave.
V praxi sa uplatňujú dva základné tvary, ktoré sú odvodené zo spôsobu nakladania na nosič dumpstra (zvyčajne nákladný automobil so špeciálnou nadstavbou na nakladanie a vykladanie dumpstra). Štandardným pôdorysným tvarom je obdĺžnik, ktorého pozdĺžna os zvyčajne neprekračuje dĺžku 4 m. V priečnom smere sú rozmery limitované nariadeniami a predpismi o prevádzke motorových vozidiel po cestných komunikáciách. Rovnako je obmedzená aj maximálna výška, a to právnymi predpismi upravujúcimi prípustnú výšku motorových vozidiel.
Obr. 1 Mulda počas prepravy | Obr. 2 Nakladanie uzatvárateľného kontajnera |
V praxi sa uplatňujú tieto tvary nádob:
- uzavretá nádoba, ktorá má v pozdĺžnej osi zvyčajne prierez lichobežníka. Spravidla sú tieto dumpstre uzavreté (bez možnosti otvárania niektorej zo strán). Takto konštruované dumpstre nazývame muldy. Výška múld sa zvyčajne pohybuje v rozpätí 1,5 až 2 m. Na obr. 1 možno vidieť modifikovaný tvar klasickej muldy, vďaka čomu možno prepraviť dve prázdne muldy uložené na seba;
- nádoba, ktorá má v priečnej osi tvar obdĺžnika. Vyskytujú sa dva základné typy týchto dumpstrov:
- klasický dumpster s otvorenou ložnou plochou, ktorý má bočné steny zvislé, prípadne skosené na uľahčenie vyprázdňovania,
- uzatvárateľné nádoby, v ktorých je uložený materiál chránený proti poveternostným vplyvom a zároveň po uzatvorení nádoby zabezpečený proti neoprávnenej manipulácii (obr. 2);
Výška týchto dumpstrov je zvyčajne 0,45; 0,8; 1,1; 1,5 a 2 m.
- špeciálne dumpstre (obr. 3), ktoré sú určené na dodatočné spracovanie nakladaného materiálu. V týchto dumpstroch sa nachádza prídavné zariadenie, ktoré umožňuje stlačenie nakladaného odpadu. Stlačuje sa zvyčajne lisovacou tlačnou doskou alebo závitovkou (obr. 4). V prevažnej miere sa používajú na separovaný zber najmä papiera, plastov, drobného drevného odpadu, ale aj kovov. Kovový odpad vznikajúci pri trieskovom obrábaní sa v tomto zariadení zbaví zvyškovej reznej kvapaliny, ktorá sa zachytávaná v separátore. Vďaka stlačeniu odpadu sa efektívnejšie využíva pracovný objem dumpstra. Keďže ide o stacionárne dumpstre, pohon lisovacieho zariadenia je prevažne elektrický s možnosťou pripojenia na bežnú distribučnú sieť.
Obr. 4 Závitovka na stlačenie odpadu
Na prepravu dumpstrov sa zväčša používa nákladný automobil s prispôsobenou nadstavbou, ktorá umožňuje nakladanie a vykladanie dumpstra. Ďalšou funkciou nadstavby je spoľahlivé upevnenie dumpstra na vozidle. Používajú sa dva typy nadstavieb:
- s dvojramenným nakladacím zariadením,
- s jednoramenným naťahovacím zariadením.
Nadstavba s dvojramenným nakladacím zariadením (obr. 1) slúži na nakladanie, vykladanie a prepravu múld. Nadstavba sa skladá z rámu, ktorý je uchytený k vozidlu. V prednej časti rámu sú po oboch stranách na čapoch otočne uložené hydraulické valce zdvíhania. Oko piestnice valca je spojené s otočne uloženými ramenami zdvíhania. Na konci ramien zdvíhania sú zavesené dva kusy článkovej reťaze s okami, ktoré sa pri nakladaní i vykladaní založia na čapy privarené k bočniciam muldy. Ramená zdvíhania slúžia v podstate ako žeriav na nakladanie dumpstra. Proti posunutiu muldy na plošine vozidla slúžia dve záchytné oká v jej zadnej časti. Tieto oká slúžia zároveň aj ako otočný bod muldy, keď sa zadná vetva reťaze odpojí a mulda sa dvíha len jednou vetvou reťaze, a tak sa náklad vyklopí.
Konštrukcia nadstavby s jednoramenným naťahovacím zariadením (obr. 2) a spôsob manipulácie s dumpstrom sú znázornené na obr. 5.
Obr. 5 Manipulácia s kontajnerom
1 – uchopenie kontajnera a zdvíhanie na vozidlo (zelená farba), 2 – naloženie na vozidlo a posunutie do prepravnej polohy (modrá farba), 3 – prepravná poloha (čierna farba), 4 – vysýpanie kontajnera (oranžová farba
–>–>
Nakladanie dumpstra tvoria tieto kroky: do oka na dumpstri (obr. 6) sa zasunie hák naťahovacieho zariadenia, dumpster sa jednostranne zdvihne a pomocou kladiek sa natiahne na nadstavbu, pričom zadná časť nádoby sa pohybuje na kladkách (obr. 7) po teréne, na ktorom je dumpster dočasne uložený. Výška oka je normalizovaná, čo umožňuje použiť jedno nakladacie zariadenie na dumpstre s rôznou výškou.
Na dosiahnutie väčšej univerzálnosti použitia sa v niektorých prípadoch aplikuje na vozidlo dvojitá nadstavba. Jej princíp spočíva v tom, že na vozidlo sa pomocou jednoramenného naťahovacieho zariadenia natiahne ďalšia špeciálne upravená plošina s dvojramenným nakladacím zariadením (obr. 8). To umožňuje na vozidle prepravovať muldy aj dumpstre, ktoré sú určené na nakladanie pomocou jednoramenného naťahovacieho zariadenia.
Inou modifikáciou dvojramenného nakladacieho zariadenia je zariadenie, ktoré umožňuje naloženie dumpstra (muldy) na príves pripojený za ťažné vozidlo. V tomto prípade sa mulda najprv naloží na ťažné vozidlo a po pripojení prívesu sa preloží z ťažného vozidla na príves, ktorý sa potom odpojí a na vozidlo sa naloží ďalšia mulda. Tak sa vytvorí súprava pozostávajúca z vozidla a prívesu, prepravujúca súčasne dva až tri dumpstre (muldy) (obr. 9).
Dumpstre možno charakterizovať z hľadiska dopravovaného množstva dvomi spôsobmi:
- objemom, zvyčajné objemy sú 2,5; 4; 6; 7; 9; 11; 12; 16 a 27 m3;
- nosnosťou, zvyčajné nosnosti sú 3; 6; 8; 14; 20 ton; nosnosť však nie je smerodajným ukazovateľom veľkosti dumpstra, pretože závisí od nosnosti vozidla.
Pri použití dumpstrov treba vziať do úvahy najmä veľkosť priestoru, ktorý je nevyhnutný na manipuláciu. Podľa veľkosti vozidla a dumpstra je potrebná dĺžka 12 až 15 m a šírka 2,5 m. Sklon terénu v pozdĺžnom i priečnom smere by nemal prekročiť 5 %.
Obr. 8 Dvojitá nadstavba | Obr. 9 Vozidlo s viacerými dumpstrami |
Dumpstre predstavujú v súčasnosti veľmi efektívny a ekologický prijateľný spôsob dočasného uskladnenia odpadového materiálu a jeho dopravy na skládku. Voľba dumpstra, teda použitie muldy alebo dumpstra s otváracím zadným čelom (tým je daný aj typ nadstavby), by mala závisieť od charakteru skladovaného materiálu – v prípade sypkého materiálu jeho mernou sypnou hmotnosťou, kým v prípade kusového materiálu jeho veľkosťou. Pri použití muldy treba zohľadniť skutočnosť, že nakladacia hrana muldy je pomerne vysoko (1,5 až 2 m), čo môže spôsobovať problémy pri ručnom nakladaní napríklad stavebného odpadu. Ďalšou okolnosťou, ktorú treba rešpektovať pri výbere typu dumpstra, je podložie, na ktoré sa bude dumpster ukladať. Spôsob manipulácie s muldou umožňuje jej uloženie na nespevnené plochy. V prípade dumpstrov, ktoré sa nakladajú naťahovaním, musí manipulačný priestor svojím charakterom zodpovedať spevnenej ploche. Dumpster sa totiž pri nakladaní a vykladaní pohybuje po tejto ploche po kladkách.
Záver
Ekonomické využitie dumpstrov vo firmách, ktoré sa zaoberajú manipuláciou, dopravou a spracovaním odpadových materiálov, je podmienené najmä ich správnou voľbou v daných podmienkach a spôsobom ich nasadenia a využívania.
TEXT: Ing. Jaroslav Popelka, Ing. Peter Jaššo, prof. Ing. Ladislav Gulan, PhD.
OBRÁZKY a FOTO: autori
Autori pôsobia v Ústave dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU v Bratislave.
Literatúra
1. www.kontajner.sk
2. www.poettinger.at
Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.