Spôsoby zabezpečenia úžitkových vozidiel proti krádeži
Galéria(4)

Spôsoby zabezpečenia úžitkových vozidiel proti krádeži

Prax ukázala, že vozidlá sledované cez GPS/GSM a vybavené sledovaním a záznamom pohybu vozidla menej prispievajú k vzniku poistných udalostí vplyvom krádeže či poškodenia vozidla spojeného s krádežou tovaru alebo jeho vykradnutím.


Parkovanie na neprehľadnom a nezabezpečenom mieste, zlé zaistenie nákladu alebo tovaru, nechávanie vecí vo vozidlách, alebo dokonca ponechanie otvoreného auta s otvoreným oknom či bez aktivácie alarmu – práve tieto zlyhania či ľahkomyseľnosť človeka väčšinou vedú k vykradnutiu vozidla.

Minimalizovanie príležitostí na krádež
Snahou zlodeja je vykradnúť alebo ukradnúť auto čo najrýchlejšie, aby sa znížilo riziko jeho odhalenia. Z toho dôvodu by sa mali vodiči usilovať odhaliť zlodeja pri snahe ukradnúť vozidlo čo najskôr, a to viacerými prekážkami alebo komplikáciami. Prekážky by mali byť elektronické (imobilizér a alarm) a mechanické (Defend-Lock, mechanické zámky, tajný elektrický vypínač). Takéto zabezpečenia by mali mať všetky vozidlá, tak osobné, ako aj úžitkové. Najmä pre medzinárodnú prepravu platí, že vozidlo treba parkovať iba na vyhradených parkoviskách alebo určených miestach pri čerpacích staniciach, inak môže poisťovňa vzniesť proti vodičovi obvinenie z nedbalosti alebo úmyslu.  V dôsledku zlého parkovania mimo oficiálnych parkovísk pre nákladné vozidlá je likvidácia poistnej udalosti nepresná.

Najčastejšie krádeže
Vodiči nákladných vozidiel majú svoje skúsenosti s rôznymi typmi krádeží nielen pri medzinárodnej, ale aj pri vnútroštátnej preprave.

Krádež nafty z nádrže (200 – 400 l)

Ide o častý spôsob krádeže. Predísť mu možno montážou prídavného zariadenia na sledovanie spotreby nafty. Pri neoprávnenom zásahu sa aktivuje alarm a cez GPS/GSM bude upozornený majiteľ auta alebo firma. Na hrdlá nádrží sa namontujú aj jednoduché sitá alebo dierované uzávery, ktoré neumožnia zastrčiť hadičku do nádrže pri kradnutí nafty.

Vykrádanie kabíny
Väčšinou je motivované snahou získať finančnú hotovosť či drahšie elektronické prístroje. Proti vylomeniu zámku dnes slúži množstvo prídavných zariadení chrániacich zámok a mechanizmus otvárania dverí. Zlodej môže spiacich vodičov v kabíne paralyzovať omamnými látkami a následne nerušene vykradnúť kabínu. V tomto prípade dokážu pomôcť senzory omamných látok, ktoré spustia alarm pri zvýšení koncentrácie týchto látok v kabíne vozidla.

Vykrádanie pri nakládke a vykládke

K vykradnutiu vozidla často dochádza aj pri nakládke či vykládke tovaru. Nepozornosť v kombinácii s nedbalosťou je príležitosťou pre zlodeja. Z toho dôvodu sa odporúča nakládku a vykládku tovaru nepodceňovať a dôkladne si preveriť, či je naložený tovar v súlade s dodacím listom. 
 
Fingované krádeže
Žiaľ, niektorí vodiči sa na krádežiach priamo podieľajú, alebo ich dokonca sami organizujú. V tom prípade je vhodnou ochranou zabezpečenie vozidla sledovaním pomocou GPS/GSM. Takéto zariadenia do úžitkových vozidiel montuje niekoľko firiem (ako napr. Genetech, CDS, Infocar, Datacar, Navisdat, Novisys, DeMoTech). Niektorí dokonca takéto služby ponúkajú ako súčasť ekonomického a komunikačného setu, v ktorom je napr. kniha jázd, sledovanie vozidla, odberu a spotreby paliva, sledovanie a optimalizácia jazdy, mýtne a iné poplatky. Podobné služby už ponúkajú aj priamo výrobcovia úžitkových vozidiel (Volvo, Mercedes-Benz, DAF).

Stopárske krádeže

Vodiči nákladnej dopravy by si mali dávať pozor aj na stopárov. Sú medzi nimi totiž i takí, ktorí sa špecializujú na vykrádanie kabín vozidla.

Kontrola vozidiel
Dobré výsledky nielen v počte poistných udalostí, ale aj z hľadiska ekonomiky jazdy a jej úspornosti zabezpečuje rozvinutý monitorovací systém GPS/GSM. V súčasnosti môže dispečer sledovať online na webe realizáciu objednávky, tankovanie vozidla, a dokonca aj jeho neočakávané zastavenie či zablúdenie.

Lokalizačný systém zároveň komplikuje krádež vozidla. Okrem polohy môže dispečer v centrále zisťovať aj stav tachometra a palivometra. Ak sú nastavené príslušné senzory, možno sledovať aj aktuálnu hmotnosť nákladu či teplotu v chladiacom boxe.

Firma získa okrem údajov o prevádzke vozidiel v reálnom čase aj bonus v podobe odbúrania administratívnych úkonov súvisiacich s vozovým parkom. Softvér totiž denne spracúva presnú knihu jázd a všetky dôležité záznamy, ktoré sú certifikované, a preto môžu slúžiť aj ako daňový doklad. Vodiči takto sledovaných áut sú ostražitejší a vedia, že počítač nekompromisne upozorní na zistené nedostatky.

Mgr. Viliam Bujna
Foto: archív autora
Recenzoval Aurel Kurucz z firmy Volvo Truck Slovakia.

Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT, zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru.
www.transport.sk