Použitie vežových žeriavov na stavbách
Galéria(3)

Použitie vežových žeriavov na stavbách

Ak by sme riadiacim pracovníkom stavieb položili otázku, čo všetko treba zabezpečiť na umiestnenie vežového žeriava na ich stavbe, viacerí by nevedeli odpovedať, lebo sa vo svojej praxi s prácou vežového žeriava priamo nestretli. Informovanejší by odpovedali, že vežový žeriav potrebuje koľaj, prípadne základ. Snáď najobsiahlejšiu odpoveď by podali pracovníci väčších firiem s dlhšou praxou. Súčasné odborné publikácie a periodiká sa touto témou zaoberajú len vo veľmi malej miere, ak vôbec, a preto je neznalosť mnohých stavbárov v tomto ohľade pochopiteľná.

Ilustračné foto
Vežový žeriav je vyhradené zdvíhacie zariadenie, preto ho môžu obsluhovať len osoby s oprávnením v zmysle 718/1998 Z. z. Pri jeho umiestnení i prevádzkovaní na stavbe treba zabezpečiť a dodržiavať podmienky vyplývajúce z príslušných noriem, vyhlášok a technologických postupov určených výrobcom.

Už v realizačnom projekte stavby by sa mal uviesť počet žeriavov spolu s vyriešením ich umiestnenia podľa príslušných parametrov. V mieste osadenia vežového žeriava sa musí vykonať geologický prieskum podložia. Na základe nameraných hodnôt a plánovaného zaťaženia daného vežového žeriava sa pripraví projekt žeriavovej dráhy alebo podstavca (základu). Všeobecne možno vežové žeriavy používané na stavbách rozdeliť podľa spôsobu osadenia na tzv. rýchlomontovateľné a mestské.

Rýchlomontovateľné žeriavy

Na koľajových dráhach sa spravidla umiestňujú tzv. rýchlomontovateľné žeriavy, ktoré sa prepravujú v celku na špeciálnych podvozkoch ťahaných ťahačmi. Žeriavy menších rozmerov sa transportujú aj na návesovej súprave. Protizáťaž s príslušenstvom sa preváža samostatne. Pred samotnou dodávkou žeriava sa na stavbe vybuduje žeriavová dráha v zmysle STN 27 2435 a projektu žeriavovej dráhy. Únosnosť pôdy pod lôžkom dráhy nesmie byť menšia ako 0,12 MPa a samotné lôžko sa spravidla zhutňuje minimálne na 0,15 MPa.

Vedľa dráhy musí byť dostatočne voľný montážny priestor na manipuláciu autožeriava. Zo štátnej komunikácie sa k žeriavovej dráhe vybuduje spevnená prísunová cesta. Pre napojenie žeriava sa v zmysle STN 33 1500 musí zriadiť samostatná elektrická prípojka ukončená vypínačom podľa celkového inštalovaného výkonu žeriava. Proti atmosférickej a prevádzkovej elektrine i proti účinkom blesku sa žeriavová dráha uzemní na oboch koncoch v zmysle noriem STN 33 2550 a STN EN 60204 – 32.

Montáž vežového žeriava sa uskutočňuje podľa príslušného technologického postupu. Začína sa uložením žeriava pojazdnými kolesami na koľaje, prípadne uložením podperami na železobetónové panely. Pripojením do elektrickej siete možno vztýčiť vežu žeriava, pripraviť laná s kladkostrojmi a priestor na naloženie protiváhy. Veža sa vztyčuje pomocou dvoch hydraulických valcov riadených z vlastného hydraulického systému so vstavaným olejovým čerpadlom, prípadne pomocou zabudovaného agregátu a kladkostroja.

Na konštrukciu otočného rámu sa väčšinou za pomoci autožeriava naloží protiváha. Vysúvanie hornej časti veže, ktorá je teleskopicky zasunutá v spodnej časti, a vztyčovanie výložníka z transportnej polohy do pracovnej polohy zabezpečuje samostatný agregát na vysúvanie veže. Rýchlomontovateľné žeriavy majú pomerne veľký rádius otočenia tesne nad terénom, preto sa používajú na stavbách s väčším obslužným priestorom pri objekte, ku ktorému sa namontuje žeriav. Sú určené pre objekty s maximálnym počtom 8 až 9 poschodí.

Mestské žeriavy

Druhú skupinu vežových žeriavov tvoria tzv. mestské žeriavy, ktoré sú určené do malých priestorov (otáčanie výložníka so strojovňou je na konci veže) a na veľké výšky pri značných rozmeroch objektu. Sú pomerne flexibilné, po zakotvení žeriava do objektu sa jeho veža dá podľa potreby nadstaviť aj do výšok nad 60 m. Žeriav sa osadzuje buď na pätky, alebo na kotviace skrutky ukotvené v železobetónovom základe. Pri osadení na pätky sa pridáva centrálna protiváha na ramená pätiek.

Žeriav sa na stavbu dopravuje na návesových súpravách. Montáž veže a výložníka sa realizuje priamo na stavbe, v menších výškach za pomoci montážneho autožeriava, pri väčších výškach sa jednotlivé dielce veže nadstavujú pomocou šplhacieho zariadenia. Veža stúpa do výšky už s výložníkom, strojovňou a protiváhou. Vo výškach nad 60 m sa veža ukotvuje špeciálnymi kotviacimi prípravkami do steny objektu v rozstupoch, ktoré udáva výrobca.

Vežové žeriavy sa používajú na vertikálnu dopravu stavebných materiálov, ale aj pri rôznych montážnych a betonárskych prácach, ktoré si vyžadujú rýchlu a presnú manipuláciu so stavebnými materiálmi a hmotami. Hoci zriaďovacie náklady pri zaobstarávaní vežových žeriavov nie sú malé, ich prevádzka je často oproti iným spôsobom realizácie prác energeticky i finančne menej náročná.

Pri budovách s menšou výškou a rozlohou, kde je žeriav potrebný len na krátky časový úsek, si stavebník vystačí aj s autožeriavmi. Ak je však budova vyššia a rozložitejšia s nutnosťou použitia žeriava počas dlhšieho obdobia, použitie väčších a ťažších autožeriavov sa stáva z ekonomického hľadiska nezaujímavým. Pri rozsiahlych stavebných celkoch so značným počtom stavebných pracovníkov sú už vežové žeriavy využiteľné aj vo väčšom množstve pri správnej vzájomnej súčinnosti.

Text : STAVTECH, s. r. o.
Foto: STAVTECH, s. r. o.