ASB Stavebníctvo Stránka 381

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Riešenie so vstupnou vzduchovou mriežkou výrazne znižuje hlučnosť ventilátorov. Užívatelia si často všimnú, že v chladiacich, klimatizačných a ventilačných zariadeniach nepracujú inštalované ventilátory tak ticho, ako očakávali. Tieto ventilátory sú počas prevádzky často zdrojom hluku, ktorého hladina je značne vyššia, než uvádza produktová dokumentácia.

Škatuľa so strešným oknom sa rozbaľuje bez použitia náradia, aby sa okno nepoškodilo. Strešné okno sa položí na zem do vodorovnej polohy na zadnú stranu a škatuľa sa otvorí dvomi prstami v mieste predpripravenej perforácie. Okno sa po vybratí zo škatule zdvihne do zvislej polohy a pretočí sa krídlo. Následne sa postaví na hornú časť pretočeného krídla. Stlačením tlačidiel na otočnom závese okna pomocou skrutkovača sa uvoľní vnútorné krídlo a rám sa jednoducho spustí na zem.

V priebehu posledných rokov dochádzalo  k nárastu požiadaviek na hrúbku používaných izolantov v zatepľovacích systémoch na viac než dvojnásobok. Mnoho bytových domov, ktoré majitelia zateplili podľa skorších pravidiel a zvyklostí sú dnes v stave, kedy by potrebovali „zateplenie na zateplenie“.

Problematika hluku sa v uplynulých rokoch stala v krajinách Európy aktuálnou odbornou aj politickou témou. Podarilo sa vyvinúť nové technológie asfaltových vozoviek, ktoré znižujú hlučnosť od dopravy a sú použiteľné pri pozemných komunikáciách v zastavanom i nezastavanom území.

Hoci Le Corbusier hovoril o streche ako o piatej fasáde domu, nie vždy je to len fasáda. Strecha má viac nárokov. Mala by byť estetická vo výzore, šetrná k peňaženkám majiteľov, praktická pri ukladaní, efektívna v úspore energií a podľa možností ekologická vo vzťahu k okoliu. Prinášame niekoľko zaujímavých riešení strechy na rôznych typologických druhoch architektúry, ktoré tieto nároky spĺňajú.

Gebr. Ostendorf – OSMA zpracování plastů, s. r. o., je najväčším výrobcom plastových potrubných systémov v Českej republike. Dodáva na trh komplexný systém kvalitnej kanalizácie a potrubí z plastu a v rámci svojej značky symbolizuje výbornú symbiózu výroby, kontroly kvality, obchodu, logistiky, marketingu a poradenstva. Zázemie nadnárodnej spoločnosti umožňuje firme poskytovať klientom špičkové technológie a produkty spojené s vysokou kvalitou nadväzujúcich služieb.

Progresívni architekti vnímajú energeticky úsporné stavby, použité technológie a náročný dizajn ako jeden celok, v rámci ktorého možno charakterizovať štýl nových domov ako „jednoduchú eleganciu“. Riadené vetranie je automatickou súčasťou týchto stavieb, stáva sa „značkou“ trvalej nadčasovej architektúry a istotou do budúcna, kde prevládajú komfort bývania a úspora energie.

Petržalská električka sa má vybudovať v území označovanom ako centrálna rozvojová os a v napojení na Starý most cez Bosákovu ulicu až po Janíkov dvor. Prvá etapa projektu (od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu) je vo výstavbe, prípravy druhej etapy sú v štádiu, keď v rámci verejného obstarávania prebehla súťaž návrhov na urbanistické riešenie územia. Keďže ide o výrazný zásah, ba priam rez do existujúceho organizmu, celý proces vnímajú obyvatelia Petržalky veľmi citlivo.

História STIEBEL ELTRON začala pred 90 rokmi v domácej dielni v Berlíne. Mladý inžinier doktor Theodor Stiebel bol tak rozčúlený pri ohreve vody piestovým ponorným ohrievačom, že za krátky čas vyvinul nový: prstencový ponorný ohrievač mal tvar prstenca, bol praktický a mal dlhú životnosť.

Pri riešení železničných mostov sa v praxi často stretávame s úlohami, ktoré si v prvej fáze pri určení efektivity budúcej prevádzky objektu vyžadujú posúdenie existujúcej mostnej konštrukcie. V tomto článku je spracovaný prehľad vykonaných analýz dvoch železničných mostov pochádzajúcich z obdobia prvej polovice 20. storočia, kde bolo potrebné stanoviť únosnosť na prevádzkové zaťaženie a klasifikovať kategóriu zaťaženia trate, ako i určiť prípustnú rýchlosť na týchto mostoch pri zohľadnení ich aktuálneho technického stavu. Závery prepočtu boli podkladom na definovanie ďalšieho postupu návrhu rekonštrukcie, prípadne prestavby daných železničných mostov podľa požiadaviek investora a správcu objektu.

Spoločnosť Tatramat – ohrievače vody, s.r.o. oslavuje 10. výročie pôsobenia pod hlavičkou koncernu STIEBEL ELTRON.

História STIEBEL ELTRON začala pred 90 rokmi v domácej dielni v Berlíne. Mladý inžinier doktor Theodor Stiebel bol tak rozčúlený pri ohreve vody piestovým ponorným ohrievačom, že za krátky čas vyvinul nový: prstencový ponorný ohrievač mal tvar prstenca, bol praktický a mal dlhú životnosť.

Úspešné zhotovenie stavebného diela v plánovanom termíne by malo byť prostriedkom, nie cieľom snaženia stavbárov tak, ako sa to, žiaľ, často deje v súčasnosti. Za cieľ treba považovať estetické, funkčné stavebné dielo, ktoré dokáže slúžiť svojmu účelu minimálne počas plánovanej životnosti, pričom jeho symbióza s okolitým prostredím sa nevzťahuje len na pohľad architekta či urbanistu, ale aj na vplyv na kvalitu životného prostredia, ktoré je zasiahnuté jeho výstavbou a užívaním.

Sú nové pravidlá na tomto úseku prínosom alebo obmedzením? S účinnosťou od 1. mája tohto roka vstúpil do platnosti zákon č. 100/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov. Okrem zmien na úseku centralizovaného zásobovania teplom prináša aj zásadné novinky v poskytovaní určených meradiel. Čo to bude v konečnom dôsledku znamenať v praxi pre dotknuté subjekty?