Vizualizácia kanoistického centra Zemník v Bratislave-Jarovciach.

Dočkajú sa kanoisti a veslári moderného areálu? Majú ho postaviť vodohospodári

Rokovanie vlády v stredu vnieslo do príbehu výstavby moderného kanoistického centra v bratislavských Jarovciach dobrý prvok. Kabinet súhlasil, že ju má zabezpečiť štátny podnik Vodohospodárska výstavba.

Vodohospodárska výstavba (ďalej aj VV) spravuje štátny majetok, kde má byť Národné centrum rýchlostnej kanoistiky a veslovania. Ide o areál v lokalite Zemník, súčasť vodného diela Gabčíkovo-Nagymaros a inundačného územia.

Zmena v nájomnej zmluve

Prvé informácie o plánovanej výstavbe prenikli na verejnosť už v roku 2014. Doteraz sa však nestavia a športová verejnosť stále čaká na moderný a dôstojný areál pre kanoistov a veslárov na medzinárodnej úrovni.

Vuzualizácia kanoistického centra Zemník v Bratislave-Jarovciach,
Vizualizácia kanoistického centra Zemník v Bratislave-Jarovciach. | Zdroj: OZ Slovenská kanoistika

Časopis ASB sa venoval tejto téme, dôležitej aj pre štátnu reprezentáciu, v decembri 2024. OZ Slovenská kanoistika najprv chcelo areál postaviť a spravovať, no v roku 2022 sa zmenila nájomná zmluva s vodohospodármi.

Generálny manažér OZ Slovenská kanoistika Boris Bergendi vtedy informoval, že po zmene vlády rezort životného prostredia prostredníctvom Vodohospodárskej výstavby prisľúbil 5 mil. eur s tým, že majú záujem byť stavebníkom. „Teraz im prenechávame práva a povinnosti vyplývajúce zo zmluvy a z plánov podať žiadosť o stavebné povolenie,“ konštatoval koncom roka 2024 Bergendi.

Vodohospodári budú stavebníkom

Postoj rezortu životného prostredia bol jednoznačný. Výstavba bude súčasťou projektu, ktorý bude manažovať a spravovať VV, a v prípade potreby bude daný do užívania kanoistom. Majetkové prepájanie so Slovenským zväzom kanoistiky však zelený rezort nepodporil.

Envirorezort názor nezmenil a výsledkom je schválené uznesenie vlády, ktoré predložil minister Tomáš Taraba. Okrem súhlasu, že národné centrum postavia vodohospodári, má minister Taraba zabezpečiť, aby VV nadobudla postavenie stavebníka projektu do konca júla tohto rojka.

OZ Slovenská kanoistika zabezpečilo obstaranie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie na stavebné objekty Kanál Štart a Príprava územia, ktoré sú súčasťou športovej infraštruktúry. Rozhodnutie o umiestnení stavby je právoplatné od 8. septembra 2021.

výkres Zemník
Výkres troch etáp kanoistického areálu Zemník v Bratislave-Jarovciach | Zdroj: OZ Slovenská kanoistika

Súhlas s prácami za 19 mil. eur od vlády bol potrebný preto, lebo to nie je vodná, resp. energetická stavba, ktorú vodohospodári bežne stavajú. Náklady na 1. etapu projektu sú predbežne 7,9 mil. eur bez DPH. Sú určené na projekčné práce, prípravu územia, vybudovanie základnej obslužnej infraštruktúry a časti športových objektov. Uhradí ich Vodohospodárska výstavba. Štátny podnik bude kanoistické centrum, ktoré má splniť požiadavky medzinárodných federácií kanoistiky a veslovania, aj spravovať.

Je predpoklad, že národné centrum nebude megastavbou. Financiami na výstavbu (cca 19 mil. eur) sa projekt vrátil do roku 2014. Vtedy bol podľa informácií z webovej stránky www.jarovce.com odhad celkových nákladov 20 miliónov eur, prostredníctvom rezortu školstva sa na nich mala podieľať aj vláda.

V roku 2021 Trend uverejnil, že investičné náklady na vodácke centrum s rozlohou 60 hektárov by boli predbežne 30 miliónov eur bez DPH. V roku 2024 informoval generálny manažér Bergendi, že by mohli dosiahnuť cca 36 mil. eur a prvá etapa by stála 12 až 15 mil. eur. Návrh centra z roku 2015 je od autorov JF ATELIER, Kupec, Pavlech, Paulišin.

Národné centrum rýchlostnej kanoistiky a veslovania, Bratislava-Jarovce

Investor a zhotoviteľ: Vodohospodárska výstavba
Náklady: 19 mil. eur (1. etapa: 7,9 mil. eur)
Stav: v príprave