ASB Stavebníctvo Stránka 334

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Architekti DRNH: „Výsledok stavebnej intervencie sme podriadili priorite pohľadovo minimalizovať objekt zo všetkých viditeľných strán z mesta. Objekt sme navrhli podľa zásad landscape architecture a spĺňa všetky parametre energeticky úspornej stavby.“

Od 7. marca je v predaji nové číslo časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby. Môžete si v ňom prečítať rozhovor s významným slovenským vedcom, doc. Andrejom Jaroševičom, ako aj konateľom spoločnosti STRABAG, Ing. Branislavom Lukáčom. Hlavnou témou časopisu je železničná doprava, v rámci ktorej je predstavená stratégia ŽSR na nasledujúce obdobie, modernizácia železničného uzla Žilina či optimalizácia medzistaničného úseku Devínska Nová Ves – Zohor. Informácie o najvýznamnejších problémoch na úseku diaľnice D1 Turany – Hubová nájdete v článku o komplexnom riešení dopravy v tomto úseku prostredníctvom tunela Veľká Fatra.

Po uplynutí trojročného funkčného obdobia sa v spoločenstvách pristupuje k novej voľbe predsedu a členov rady. Ako správne postupovať pri tomto úkone je jednou z častých otázok.

Mnohé bytové domy na Slovensku boli postavené pred viac ako 30 rokmi. Materiály, ktoré sa použili na ich výstavbu, postupne prestávajú plniť tepelnoizolačné, technické či bezpečnostné parametre. Aj preto je nevyhnutné intenzívne sa zaoberať myšlienkou ich obnovy. Nestačí investovať do zateplenia a opravy fasády, okamžitú rekonštrukciu potrebujú aj ploché strechy. Práve strechou totiž môže unikať až 25 % tepla.

Značka IMMERGAS prináša na trh modernú inováciu kotlov vysokého výkonu. Modularita a vysoký výkon plynových kotlov novej série VICTRIX PRO prináša ideálne riešenia nielen  pre systémy ústredného vykurovania obytných ale aj  komerčných budov. S novým dizajnom a hlavne svojimi kompaktnými rozmermi sú tiež rovnako vhodné aj pre rodinné domy.

Zmena tepelnotechnických vlastností obalových konštrukcií vplýva aj na funkčnosť existujúcej vykurovacej sústavy v bytovom dome. S tým súvisia aj požiadavky na takú obnovu vykurovacej sústavy, ktorá zabezpečí jej hydraulickú stabilitu a užívateľský komfort vo vykurovanej miestnosti. Príspevok nadväzuje na článok Vplyv obnovy obalových konštrukcií na tepelné straty.

Mostný objekt sa nachádza na rýchlostnej ceste R1 Trnava – Banská Bystrica na úseku Selenec – Beladice, ktorý bol uvedený do prevádzky v októbri 2011. Je tvorený jednokomorovou nosnou konštrukciou s obojstrannými konzolami z predpätého betónu. Most s dĺžkou nosnej konštrukcie 762,4 m bol ako jediný na celom úseku rýchlostnej cesty R1 budovanej v rámci PPP projektu realizovaný technológiou letmej betonáže. Mostná konštrukcia sa nachádza nad údolím s potokom Kadaň a cestou III. triedy v maximálnej výške 32 m nad terénom.

Dopravný systém ovplyvňuje ekonomický, sociálny, výchovný a kultúrny vývoj každej krajiny. Rozvoj cestnej siete by mal preto zodpovedať týmto potrebám a zameriavať sa na budúci dopyt po doprave. Základom rozhodovania o ďalšom rozvoji sú finančné možnosti a technické podklady z dopravného inžinierstva, koncepcie rozvoja či bezpečnosti cestnej premávky. Ak sa pozrieme na Holandsko, vďaka cestnej sieti, ktorá predstavuje vyše 2 000 km diaľnic a približne 120-tisíc km ciest, a transparentnému podnikateľskému prostrediu sa tejto krajine darí nielen v doprave, ale aj v obchode viac ako kdekoľvek inde v Európe.

Pri výbere okien venujeme pozornosť množstvu čísel ako je Ug, Uf, Uw, počet komôr a podobne. Za polovicu úspechu však zodpovedá práve správne navrhnutá a dobre zrealizovaná montáž.

V súčasnosti sa v stavebníctve stále viac stávajú populárnymi stavebné materiály s vysokou estetickou hodnotou, overené dlhoročným používaním, no predovšetkým s vysokou trvácnosťou, ktorá zvyšuje ich hodnotu.

Voda predstavuje fenomén, ktorý v rozhodujúcej miere ovplyvňuje návrh stavebnej konštrukcie. Jej podcenenie vedie k poruchám konštrukcií, ktorých sanácia si vyžaduje nemalé finančné náklady. Príčiny negatívneho pôsobenia vody na stavebné konštrukcie môžu byť rôzne – nevhodné zásahy do režimu prúdenia povrchových a podzemných vôd, nerešpektovanie interakčných vzťahov medzi konštrukciou a horninovým prostredím, neadekvátny návrh stavebnej konštrukcie a podobne. Vplyvy negatívneho pôsobenia vody sú prezentované na príkladoch porúch vybraných inžinierskych konštrukcií.

Usadeniny spôsobujú pri prevádzke výmenníkov tepla v rámci technologických procesov každoročne veľké národohospodárske škody, preto by sa tejto problematike mala venovať náležitá pozornosť.

V 60. rokoch minulého storočia sa podarilo odborným odhadom vyčísliť, že súhrnné množstvo vody na zemi vrátane vodných pár v atmosfére a podzemných vôd bolo na úrovni 1 304 065 000 km3. Voda na Zemi existuje, pretože atmosféra bráni kvapaline, aby unikla do kozmického priestoru, respektíve, aby ju rozložilo slnečné žiarenie. Jej objem je konštantný.