Na rýchlostnej ceste R1 pokladajú prvé vrstvy asfaltu
Galéria(2)

Na rýchlostnej ceste R1 pokladajú prvé vrstvy asfaltu

Výstavba rýchlostnej cesty R1 pokračuje od júla v intenzívnej, predĺženej prevádzke počas celého týždňa vrátane víkendov. Podľa harmonogramu sa začali pokladať prvé vrstvy asfaltu na všetkých cestných úsekoch a práce sa sústredili na nosné časti mostných objektov. Ku koncu sledovaného obdobia pracovalo na výstavbe PPP projektu Rýchlostná cesta R1 Nitra, západ – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat 1 500 zamestnancov, 320 strojov a 500 dopravných prostriedkov.

V júli na stavbe R1 najviac postúpila stavba mostov, keď popri spodných stavbách rýchlo rástli nosné železobetónové konštrukcie. Pri výstavbe komunikácií pokračovali zemné práce v podobe odkopov a násypov zemného telesa, sanačné práce a výstavba cestnej kanalizácie. Na všetkých úsekoch budúcej rýchlostnej cesty sa už začalo kladenie živičných vrstiev. Intenzívnejšie sa rozbehlo budovania vozoviek v jednotlivých konštrukčných vrstvách a ukončila sa podstatná časť zemných prác.

Nitra, západ – Selenec
Na úseku Nitra, západ – Selenec sa dokončilo 88 stavebných objektov a rozpracovalo sa 69. V júli spoločnosť Granvia Construction ukončila zakladanie všetkých násypov a sanačných opatrení, pričom práce sa sústredili na budovanie násypov zo zlepšovaných zemín a odkopy zárezov. V križovatke Lehota v km 0,000 – 0,600 sa dokončil ľavý jazdný pás vozovky, ktorý je pripravený na predčasné používanie a presmerovanie dopravy na tento pás. Na objekte SO 102 Križovatka Lehota v km 0,789 pokračovali práce na budovaní vetvy LEMN3, kde sa zrealizovali vozovkové vrstvy, takže je pripravená na predčasné používanie a presmerovanie dopravy na túto vetvu. Ďalej sa začali práce na vetve LEMN1. Na objekte SO 209 Most na R1 nad Priemyselnou ulicou sa v júli podarilo ukončiť štyri takty ľavého aj pravého mosta, pričom každý z taktov sa buduje v týždennom cykle. Nasadenie štyroch namiesto pôvodných dvoch betonážnych vozíkov spolu s vyšším počtom pracovníkov a techniky by malo priniesť skrátenie výstavby o 1,5 mesiaca.

Selenec – Beladice
V júli 2010 prebiehali práce v súlade s platným stavebným harmonogramom. Do konca mesiaca sa stavebne dokončilo 23 objektov a rozpracovalo 40 objektov. Na druhom úseku sa výrazne rozbehla výstavba mostov (rozpracovaných 14 z 18 plánovaných objektov), pričom práce sa sústredili nielen na väčšie stavebné objekty, ale aj menšie mosty. Priaznivé počasie umožnilo rozsiahle presuny zeminy pri budovaní zemného telesa na celom úseku a kladenie prvých vrstiev asfaltu. Na hlavnej trase pokračovalo budovanie cestnej kanalizácie a jej výstavba bude postupne pokračovať po celej dĺžke trasy.

Na SO 101 Rýchlostná cesta R1 sa práce sústredili na budovanie zemného telesa vetiev 1, 2 a 3, dokončovanie štrkových pilót a realizáciu prechodových oblastí. Na objekte SO 202 Most na R1 nad údolím a poľnou cestou v km 1,586 prebiehali práce na dokončení pilierov spodnej stavby a nosnej konštrukcii (NK) pravého mosta. Ku koncu mesiaca sa zrealizovalo 9 etáp pravého mosta.

Na objekte SO 203 Most na R1 nad údolím, cestou III/06434, potokom Kadaň a poľnou cestou pokračovali práce na spodnej stavbe mosta. Súčasne prebieha výroba prefabrikátov nosnej konštrukcie. Pokračovala montáž NK pravého mosta a namontovali sa vahadlá 1, 2 a 3. Na objekte SO 204 Most na R1 nad údolím, cestou III/0655 a poľnou cestou v km 4,789 sa dokončila spodná stavba. Namontovala sa 2. etapa pravého mosta, pokračovalo sa na zmonolitňovaní 1. etapy pravého mosta a začalo sa so zmonolitňovaním 2. etapy pravého mosta.

Na SO 205 Most na R1 nad údolím, Hosťovským potokom a poľnou cestou v km 6,423 sa dokončila montáž výsuvnej skruže. Na objekte sa dokončili základy a pokračovalo sa s budovaním pilierov. Na nosnej konštrukcii pokračovala montáž výsuvnej skruže BERD, ktorá bola vysunutá na prvý záber poľa 14. Zároveň sa postavila pevná skruž v poli č. 2 a pokračuje montáž v poliach č. 1 a 3.

Beladice – Tekovské Nemce

Na tomto úseku sa dokončilo 34 stavebných objektov a rozpracovalo 44 objektov. Posilnili sa strojové aj personálne kapacity a pri zemných prácach sa zaviedla dvojzmenná prevádzku vrátane víkendov. Výsledkom je výrazné zvýšenie objemu zemných prác.

Zemné práce na SO 103 Križovatka Čaradice sa zatiaľ nerozbehli v plnom rozsahu z dôvodu nedokončenej prekládky existujúcej cesty I/65 na konci úseku. Plán prác preto predpokladá v ďalšej fáze nasadenie výrazne zvýšených kapacít tak, aby sa dodržal termín podľa pôvodného harmonogramu.
Na objekte SO 103 pokračovali práce na budovaní zemného telesa. V rámci budovania Čaradickej križovatky sa pokračovalo na objekte SO 111 budovaním zemného telesa.

Na objekte SO 205 Most na R1 v km 2,097 nad údolím a Majerským potokom sa budovala nosná konštrukcia – montáž oceľovej konštrukcie. Na objekte SO 214 Most na R1 v km 8,659 nad cestou III/51112 a Olichovským potokom sa pracovalo na spodnej stavbe a realizovala sa montáž výsuvnej skruže.

Banská Bystrica – severný obchvat
Na úseku Banská Bystrica – severný obchvat sa stavebne dokončilo 105 a rozpracovalo 126 objektov. Na objekte SO 100 Preložka cesty I/66 sa realizovali zárezy a násypy. Meškanie v realizácii SO 101 Križovatka Kostiviarska je spôsobené nepriaznivými klimatickými podmienkami. Na objekte SO 101 pokračovali práce na vetve križovatky B. Ďalej sa realizovali násypy od mosta SO 201-00 a podkladové vrstvy súvisiace s mostom SO 202-00.

Na objekte SO 113 Križovatka Cementáreň práce pokračovali budovaním zemných telies vetiev križovatky. Na objekte SO 203 Most na preložke I/66 v km 0,332 sa dokončilo debnenie, výstuž nosnej konštrukcie polí medzi oporou č. 16 a pilierom č. 14 a medzi pilierom č. 14 a 12.

V poslednom júlovom týždni mesiaca prebehla betonáž polí.

Na objekte SO 207 Most na vetve Kos D v km 0,429 prebiehal 2. postup výstavby nosnej konštrukcie mostného objektu. Na objekte 211 Most na preložke c I/66 v km 1,606 sa pracovalo na mostných pilieroch a realizovala sa aj podperná konštrukcia poľa medzi oporou č. 1 – pilierom č. 2 a pilierom č. 2 – pilierom č. 3. Zároveň sa realizovalo debnenie nosnej konštrukcie v už spomenutých poliach. Na základe nezrovnalostí v projektovej dokumentácii sa s armovaním prvého poľa nosnej konštrukcie začalo až v poslednom júlovom týždni. Na objekte 214 Most v km 0,247 vetvy Rud B pokračovali práce na základoch pilierov.

TEXT: Lenka Kubejová
FOTO: Granvia Construction

Lenka Kubejová pracuje v útvare komunikácie spoločnosti Granvia Construction, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.