Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Doprava 11-miliónovej metropoly São Paulo si zaslúži obdiv nielen jej gigantickými rozmermi a hustotou, ale aj detailmi – napr. dizajnom autobusových zastávok. Projekt zastávok od ateliéru Barbosa & Corbucci Arquitetos Associados, špecializujúceho sa na dopravné stavby a najmä na letiská, je súčasťou reformy systému hromadnej dopravy prebiehajúcej od roku 2001. Vedeli by sme sa s reformou hromadnej dopravy v našich, v porovnaní so São Paulom nepatrných mestách popasovať s rovnakou vervou aj my? Ostal by priestor aj na dizajn malej mestskej architektúry?

Jeden z nepriateľov nielen stavebných konštrukcií, ale i bezpečnosti dopravy na komunikáciách a na mostných objektoch je atmosférická zrážková voda, ktorá často býva dodatočne znečistená automobilovou prevádzkou aj chemickými prípravkami používanými pri zimnej údržbe komunikácií. Výsledkom je roztok zmesi rozličných chemických látok preukázateľne škodiaci nielen vlastnej konštrukcii mosta.

Dôkazom toho, že na Slovensku máme odborníkov na prekonávanie ťažkého terénu pri výstavbe ciest či železničných tratí, sú ich početné zákazky v zahraničí. Takouto spoločnosťou je napríklad Skanska BS. Napriek jej početným zákazkám v zahraničí zostáva prianím do budúcnosti, aby aj na domácom, prevažne hornatom teréne uplatnila svoje know-how pri výstavbe ciest v oblasti razenia tunelov.

Jednou z možností pri výstavbe mosta je využitie metódy spriahnutia oceľovej konštrukcie so železobetónovou. Kombinácia oboch materiálov (oceľ aj betón) poskytuje z technického hľadiska dostatočnú variabilitu nielen pri návrhu projektanta, ale aj pri samotnej realizácii. Tento princíp sa využil aj pri realizácii mosta D-203 pri obci Skalité.

Na vozovky, na ktorých sa očakáva veľké dopravné zaťaženie alebo treba zabezpečiť ich dlhšiu životnosť, je vhodný cementobetónový kryt. Okrem vozoviek na rýchlostných cestách a diaľniciach možno tento kryt použiť aj na konštrukcie pohybových plôch letísk, terminálov, parkovísk pre ťažké vozidlá a iných spevnených dopravných plôch. Pre svoju vysokú požiarnu odolnosť sú vhodné aj na vozovky v tuneloch.

Pri príležitosti 30. výročia podpísania zmluvy o výstavbe a prevádzke Sústavy vodných diel Gabčíkovo-Nagymaros, 15. výročia uvedenia vodného diela Gabčíkovo do prevádzky a 10. výročia vynesenia rozsudku Medzinárodného súdneho dvora sa v priestoroch galérie moderného umenia Danubiana v Čunove konala  20. septembra 2007 slávnostná konferencia.

Trasa tunela v smere železničná stanica (ŽS) Bratislava-Predmestie do mestskej časti Petržalka za riekou Dunaj má dva varianty. Je súčasťou zámeru - štúdie prepojenia železničného koridoru TEN-T s Letiskom M.R.Štefánika a železničnou sieťou v Bratislave. Realizácia železničného prepojenia ovplyvní mestskú hromadnú dopravu v Bratislave, pretože prevezme na seba časť jej úloh. Železničný tunel je súčasťou projektu celej trasy, do ktorého patrí aj technicko-ekonomické riešenie podzemných zastávok a staníc.

Za necelých päť mesiacov prerazili prievidzskí tunelári slovinské tunely Tabor a Barnica, ktoré sa nachádzajú približne 70 km od Ljubljany a sú súčasťou diaľnice Razdrto – Vipava, Rebrnice na trase do Talianska. Práce na tuneloch plánuje spoločnosť Skanska stavebne dokončiť na prelome mesiacov február - marec 2008.

Bratislavský most Apollo už dva roky využíva široká verejnosť. Novú cestnú komunikáciu slávnostne otvorili v nedeľu 4. septembra 2005 a do prevádzky ju v plnom režime sprístupnili o deň neskôr. Ide už o piaty most cez Dunaj a pred jeho otvorením prešlo po štyroch mostoch denne asi 175 000 vozidiel.

Po vyrazení prvých tristo metrov zo štvorkilometrovej štôlne Elisabeth k významnému ložisku mastenca, nasadia pracovníci Skanska do ďalšej etapy prác koľajovú mechanizáciu. Štôlňa, ktorá bude hotová do dvoch rokov, si spolu s technickým vybavením, prípravou ložiska na ťažbu, vybudovaním únikového východu a  podzemným prieskumom, vyžiada investíciu približne 500 mil. Sk. Investorom je spoločnosť VSK Mining z Košíc.  V novej modernej bani, ktorá by mala začať ťažiť o tri roky, nájde zamestnanie niekoľko desiatok ľudí.

Dokončenie diaľničného úseku D3 Skalité - Čadca je podľa ministerstva výstavby pre Slovensko prioritné. Výstavbu úseku financuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS). V prevádzke má byť v roku 2010.

Po 50-tich mesiacoch od začiatku výstavby v apríli 2003 je tunel Sitina oficiálne spustený do prevádzky. Stavebne i technologicky atraktívny objekt je kľúčovou súčasťou 3,3 km dlhého úseku diaľnice D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, ktorý dotvára súvislé diaľničné prepojenie Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska. Predpokladá sa, že tunelom Sitina vybudovaným spoločnosťami Taisei - Skanska, denne prejde 20 tisíc vozidiel, čím sa do značnej miery odľahčí doprava na frekventovanej križovatke Patrónka. Sprejazdnenie tunela tak prinesie veľkú úľavu ako miestnym obyvateľom, prechádzajúcim motoristom, tak i životnému prostrediu, ktoré doplácalo najmä na hromadenie výfukových plynov v ovzduší z áut čakajúcich v kolónach.

Bratislavský tunel Sitina slávnostne otvoria 23. júna a bude celý deň výnimočne sprístupnený aj pre verejnosť. Diaľničný tunel budovali 3,5 roka a stál 4,5 miliardy Sk. Meria 1 440 metrov a je súčasťou úseku Lamačská cesta – Staré grunty. Tvoria ho dve samostatné tunelové rúry, v čase spustenia do prevádzky sa očakáva vyťaženosť 20 000 vozidiel za 24 hodín v oboch smeroch. Oficiálna kolaudácia je plánovaná od 11. do 16. júna.