Tunel do bratislavskej Petržalky má dva varianty trasy
Trasa tunela v smere železničná stanica (ŽS) Bratislava-Predmestie do mestskej časti Petržalka za riekou Dunaj má dva varianty. Je súčasťou zámeru - štúdie prepojenia železničného koridoru TEN-T s Letiskom M.R.Štefánika a železničnou sieťou v Bratislave. Realizácia železničného prepojenia ovplyvní mestskú hromadnú dopravu v Bratislave, pretože prevezme na seba časť jej úloh. Železničný tunel je súčasťou projektu celej trasy, do ktorého patrí aj technicko-ekonomické riešenie podzemných zastávok a staníc.
Prvý variant výstavby tunela ŽS Bratislava-Predmestie smer Petržalka je takmer totožný so severojužnou trasou nosného systému mestskej hromadnej dopravy (NS MHD). Vedie pod Karadžičovou ulicou a Dostojevského radom, koryto Dunaja pretína západne od novostavby Slovenského národného divadla (SND), pod novom štvrťou Eurovea, informoval TASR spracovateľ zámeru DI Koridor.
Trasa druhého variantu vedie východnejšie medzi budovou Všeobecnej úverovej banky a autobusovou stanicou Mlynské Nivy a popod rieku sa zapúšťa východnejšie od novostavby SND. V Petržalke sa trasa tunela stáča na západ, napája sa na existujúcu železničnú trať a končí v blízkosti budúceho komplexu Digital park II. Za korytom Dunaja je zároveň riešený koľajový rozplet, ktorý umožní napojenie petržalskej trasy NS MHD priamo do tunela. Tunel je v úseku od ŽS Bratislava-Predmestie po Šancovú ulicu navrhnutý ako dvojkoľajný, hĺbený zhora v otvorenej stavebnej jame. Od Šancovej ulice až na petržalskú stranu má trasa viesť v dvoch jednokoľajných tuneloch budovaných razením.
Podľa spracovateľa zámeru má tunel ochranu pred povodňami do úrovne 1000-ročnej vody, zabezpečí to konštrukcia tunela a výškové osadenie výstupov.
Letisko M.R. Štefánika bude napojené z dvoch smerov do systému železničných tratí v Bratislave. ŽS Bratislava-Nové Mesto a letisko spojí samostatná koľaj, ktorá pôjde v prvej časti na povrchu a v druhej v jednokoľajovom tuneli. Druhý smer napojenia vedie od ŽS Bratislava-Petržalka jednokoľajnou odbočkou z trate v úseku medzi ŽS Bratislava-Ústredná nákladná stanica – ŽS Bratislava-Nové Mesto. Obe koľaje po priblížení budú pokračovať v spoločnom tuneli pozdĺž Ivánskej cesty a skončia v navrhovanej podzemnej stanici Bratislava-Letisko.
DI Koridor je dcérskou spoločnosťou Dopravoprojektu, a. s., (70%-ný podiel) a Infraprojektu, s.r.o (30%-ný podiel). Dopravoprojekt v spolupráci s Infraprojektom vyhral v novembri 2006 tender Železníc SR na vypracovanie projektovej dokumentácie a inžinieringu štúdie železničného prepojenia. Spoločnosť DI Koridor vznikla ako spracovateľ dokumentácie.
Zdroj: TASR