Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Vážne nedostatky šírky vozovky, kvality jej povrchu a odvodnenia, zastávky autobusov umiestnené v jazdnom pruhu sú hlavnými dôvodmi  rekonštrukcie Nitrianskej cesty, ktorá je najdôležitejším a najviac zaťaženým vstupom do Trnavy v smere od Nitry. Súčasťou prác za 3,51 mil. EUR (105,77 mil. Sk) na viac ako 600 m úseku, ktoré do novembra 2010 vykoná Združenie Skanska - ViOn, je i výstavba novej okružnej križovatky.

Príprava financovania a začiatku stavby úsekov rýchlostnej komunikácie R3 v regióne Turca na rok 2011 je životne dôležitá pre potenciál hospodárskeho rastu regiónu. Na včerajšom seminári R3 prínos nielen pre Turiec to v Martine konštatoval predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár.

Modernizácia objektu vodojemu na bratislavskej Kolibe je jedným z prvých projektov tohto druhu, pri ktorom sa kládol veľký dôraz nielen na technické riešenie stavby, ale aj na jej optimálne zakomponovanie do okolitého prostredia. Rozšírenie vodojemu reagovalo na zvýšené tempo bytovej výstavby v tejto lokalite, ktoré vyvolalo aj vyššiu potrebu pitnej vody. Toto stavebné dielo bolo nominované na ocenenie Stavba roka 2008.

Spojenie ostrova Krk s pevninou zmenilo život tohto chorvátskeho ostrova. Výstavba železobetónového oblúkového mosta Krk priniesla priaznivý ekonomický rozvoj aj celému regiónu. Most Krk patril pätnásť rokov od svojho dokončenia v roku 1980 medzi najväčšie mosty sveta a ešte aj dnes patrí k najvýznamnejším mostom v Európe. Jeho bezproblémová prevádzka je preto mimoriadne dôležitá.

Nová hlavná železničná stanica vo Viedni vznikne na mieste súčasných železničných staníc Südbahnhof a Ostbanhof. Na tlačovej besede iniciatívy Magistrála pre Európu v Bratislave to včera povedal viedenský mestský radca Rudi Schicker.

Za 24 mesiacov od prvého vstupu na stavenisko sa na stavbe diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov) odovzdali do užívania štyri mosty. Ide o monolitické predpäté mosty budované na pevnej skruži, ktoré majú spolu 8 dilatačných celkov a 34 betonážnych etáp. Mosty majú celkovú dĺžku 1 272,39 m a ich nosné konštrukcie sa zrealizovali za 20 mesiacov.

Slávnostným poklepaním základného kameňa sa tento týždeň oficiálne začala výstavba úseku rýchlostnej cesty R3 Horná Štubňa – obchvat v dĺžke takmer 4,5 km. Stavba, ktorú za 585,75 mil. Sk (19,44 mil. €) zhotoví Združenie R3 Horná Štubňa – Skanska – Strabag bude dokončená v novembri 2011. Investorom projektu je Národná diaľničná spoločnosť.

Pracovníci musia používať pri stavebnych prácach vhodné rukavice, ochranu zraku a hlavy. Výstavba železničných koridorov na Slovensku pokračuje a naberá ďalej na obrátkach. Pri porovnaní finančných objemov prestavaných prác alebo dĺžky zrealizovaných úsekov je už dnes evidentné, že modernizácia železničných tratí dobieha výstavbu diaľnic. V decembri tohto roka sa ukončí modernizácia železničnej trate Piešťany – Nové Mesto nad Váhom pre traťovú rýchlosť 160 km/h.

Razenie tunelov projektu Norra Länken NL11 v Štokholme ukončili tunelári zo spoločnosti Skanska v októbri 2008 oproti pôvodne plánovanému decembru 2008. Po prepojení všetkých častí projektu v celkovej cene takmer 1,5 mld. korún (48,8 mil. €) vznikne veľký obchvat Štokholmu s prístupom k najdôležitejším švédskym morským prístavom (Vartahamnen a Frihamnen), bránam lodnej dopravy do Fínska a Ruska. Spustenie projektu Norra Länken NL11 do prevádzky o polovicu odľahčí pozemnú dopravu v širšom centre Štokholmu. Dokončenie celého dopravného spojenia je plánované v roku 2015.

Trasa C pražského metra sa nedávno predĺžila o tri nové stanice – Střížkov, Prosek a Letňany. Autorom návrhu najvýraznejšej z nich, ktorá ešte pred otvorením získala prezývku veľryba, je architekt Patrik Kotas. Ide o stanicu metra Střížkov.

Dopravné zaťaženia, ktoré sa neustále zvyšujú, značný nárast premávky ťažkých nákladných vozidiel, neuralgické dopravné uzly a všestranné používanie prevádzkových priestorov kladú pracovníkom zodpovedným za mestskú cestnú sieť stále nové úlohy. Moderná výstavba betónových vozoviek ponúka v mnohých prípadoch optimálnu alternatívu trvalého riešenia tohto komplexného problému. Betónové kryty vozoviek sú z hľadiska pevnosti, rozloženia zaťaženia, drsnosti (nekĺzavosti), svetlosti, odolnosti proti obrusu a deformáciám, vhodné pre všetky dopravné plochy. Stali sa nevyhnutnou súčasťou mestskej cestnej siete.

Preložka cesty 2. triedy č. 520 medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou v dĺžke 9,5 km po štyroch rokoch výstavby nahradí 108 km dlhú obchádzku. Cesta ľudí za prácou sa tak po 20-tich rokoch čakania skráti približne na desatinu a nové spojenie priblíži oba, doposiaľ ťažko dostupné regióny i podnikateľom. Združenie firiem, ktorého členom je s viac ako tretinovým podielom i spoločnosť Skanska, umožnilo sprejazdnenie cesty v predstihu. Posledné práce na stavbe budú dokončené na jar 2009.

V súčasnosti sa (aj zo strany Európskej únie) kladie dôraz na obnoviteľné zdroje energie, medzi ktoré patrí aj voda. Využitie vodnej energie je založené na kolobehu vody v prírode a využíva sa predovšetkým vo vodných elektrárňach. Na Slovensku sa preto opäť aktivizujú snahy o výstavbu alebo rekonštrukciu malých vodných elektrární (MVE), t. j. elektrární, ktorých inštalovaný výkon je menší ako 10 MW. Zvlášť technicky aj ekonomicky výhodné sa to javí na miestach, kde sa už v minulosti vytvoril spád a sústredený prietok s rôznym cieľom. Sú to napríklad hate bez energetického využitia, stupne na tokoch a podobne.

Jednu z najvýznamnejších súčastí nosnej konštrukcie mostovky mostného objektu tvorí predpätie, ktoré výrazne ovplyvňuje celkovú trvanlivosť, stabilitu a kvalitu diela počas celej životnosti. Pri dnešnom vysokom stupni využitia mechanických vlastností betónu a ocele, vzhľadom na požiadavky značných rozpätí, širokú škálu technológií výstavby a veľkých zaťažení, je predpätie nevyhnutnou súčasťou mostného objektu.