Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Diaľnice, ktoré sú súčasťou automobilovej cestnej siete, sa na Slovensku budujú tak, aby čo najlepšie vyhovovali medzinárodným európskym štandardom z hľadiska bezpečnosti a plynulosti premávky. Významnou mierou k tomu dnes prispievajú technologické zariadenia určené na monitorovanie a riadenie cestnej premávky, ktoré sú súčasťou informačného systému diaľnice.

Každý inžinierskogeologický prieskum sa vykonáva podľa projektu prieskumu zostaveného tak, aby bol efektívny a zabezpečoval všetky potrebné informácie o skúmanom prostredí. Výsledky prieskumu sú spracované v záverečnej správe. Použité prostriedky závisia od etapy prieskumu. Na splnenie tejto úlohy sa používajú nasledujúce metódy.

Problematikou vzájomného vzťahu prírodného prostredia a inžinierskych diel, ktoré sú doň umiestnené, sa zaoberá geológia. Základným podkladom na spracovanie územno-plánovacej dokumentácie sú inžinierskogeologické mapy, ktoré podrobnejšie znázorňujú štruktúru geologického prostredia záujmového územia. Inžinierskogeologická mapa je špecializovaným typom geologickej mapy. Zvyčajne je doplnená je inžinierskogeologickými rezmi a sprievodnou správou.

Asfaltové pásy sú najrozšírenejším izolačným výrobkom na báze asfaltu. Ako továrenské výrobky sú schopné zaručiť požadovanú kvalitu a rovnomernosť vlastností celej výroby. Asfaltové pásy sa skladajú z výstužnej vložky, krycej vrstvy asfaltu a povrchovej úpravy.

Na celom svete v mestských uliciach, pod domami a v domoch sú uložené a rôzne sa krížia inžinierske siete, bez ktorých si už nedokážeme predstaviť život dnešnej civilizácie. Ako každá vec, aj inžinierske siete zastarávajú, opotrebúvajú sa a vyžadujú si sanáciu.

Výstavba nových a obnova, resp. opravy existujúcich podzemných vedení patria medzi „nekonečné“ úlohy stavebníctva. Keďže sú väčšinou umiestnené pod mestskými komunikáciami, je ich realizácia alebo obnova „tradičnými“ výkopovými metódami stále komplikovanejši. V poslednom období nastal v zahraničí prudký rozvoj používania bezvýkopových metód výstavby a obnovy podzemných vedení, pri ktorých dochádza len k minimálnemu narušeniu životného prostredia na povrchu a tým aj dopravy. Jednou z metód bezvýkopových metód je hydraulické pretláčanie, pri ktorom sa potrubie do zemného masívu zatláča hydraulickými lismi a zemina v jeho čele sa pod ochranou rezného štítu ručne alebo strojovo rozpája, nakladá a dopravuje na povrch.

Súťaž Stavba roka prezentuje odbornej i laickej verejnosti nielen realizované stavebné dielo na Slovensku, ale aj hlavných účastníkov výstavby:  stavebníkov, autorov architektonického riešenia, projektantov a zhotoviteľov. V tomto ročníku porota posudzovala 27 stavebných diel. Do súťaže sa prihlásilo 6 inžinierskych stavieb a 21 pozemných stavieb. Stavbou roka 2006 sa stala novostavba Most Apollo – mostné objekty stavby od autora architektonického riešenia Miroslava Maťaščíka. Dvanásty ročník prestížnej prezentačnej celoštátnej verejnej neanonymnej súťaže organizovalo Združenie pre rozvoj Slovenskej architektúry a stavebnictva - ABF Slovakia.