Termín začatia stavby takmer šesťkilometrového severného obchvatu Banskej Bystrice, ktorý zaradili do PPP projektov sa posunul z konca roka 2007 na neurčito.
Inžinierske stavby
Obchvat obce Ožďany na rýchlostnej ceste R2 zahrnuje niekoľko mostných objektov, medzi ktoré patrí aj objekt 203. Monolitický most tvorí 11-poľový spojitý nosník z predpätého betónu. Výstavba mostného objektu sa začala v apríli v roku 2005 a nosná konštrukcia sa začala betónovať v októbri 2005. O rok neskôr, v októbri 2006, bol most skolaudovaný a odovzdaný do prevádzky. Vďaka použitiu výsuvnej skruže sa zhotovilo 11 polí nosnej konštrukcie za približne 6 mesiacov.
Bratislava leží v srdci Európy, v trojuholníku európskych veľkomiest na Dunaji: Viedeň – Bratislava – Budapešť. Tesná blízkosť s Viedňou, ako aj európsky projekt TwinCity Bratislava – Wien, ktorý predstavuje integráciu tohto európskeho súmestia a celého euroregiónu, dáva Bratislave veľké perspektívy rozvoja. Rozvoj je však veľmi úzko spätý s kvalitnou dopravnou infraštruktúrou, ktorá má v Bratislave svoje medzery. Potreba rýchleho budovania základnej dopravnej infraštruktúry hlavného mesta je ešte výraznejšia v kontexte dlhoročného zanedbávania tohto problému.
Požiadavka modernizácie vybraných železničných tratí Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vychádza predovšetkým z koncepcie európskych dopravných koridorov. Tie boli definované na II. Paneurópskej konferencii ministrov dopravy, ktorá sa konala v roku 1994 na Kréte. Súčasťou koridoru spájajúceho mestá Terst – Ľubľana – Budapešť – Bratislava – Užhorod – Ľvov je aj slovenská vetva V/A Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica Ukrajina. Tento úsek má dĺžku 545 km, čo je 14,7 % celkovej dĺžky tratí ŽSR.
Železničná stanica Poprad – Tatry získala svoju úplnú podobu. Jej nové nástupiská a podchody slávnostne otvorili 26. septembra, vďaka čomu sa podľa generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Dalibora Zeleného zvýšila prejazdná rýchlosť, bezpečnosť dopravy a podarilo sa urobiť stanicu bezbariérovou. „Celkové náklady predstavujú 858 miliónov slovenských korún, z čoho 75 % tvorili prostriedky štrukturálnych fondov Európskej únie a 25 % prostriedky zo štátneho rozpočtu,“ povedal pre ASB Ing. Petr Magera, projektový manažér spoločnosti TCHAS, spol. s r. o., ktorá je vedúcim členom Združenia Poprad – Tatry.
Diaľničný úsek D1 Važec – Mengusovce v útorok slávnostne odovzdal dodávateľ stavby Inžinierske stavby, a. s., člen skupiny COLAS do užívania motoristom - sčasti ešte v polovičnom profile. Do októbra 2008 bude 12,225 kilometra dlhý úsek odovzdaný kompletne v štyroch jazdných pruhoch. Už dnes však môžeme povedať, že severný ťah diaľnice D1 sa v podtatranskej oblasti výrazne predĺži.
Okrem letísk, ktoré si nachádzajú svoje miesto na stránkach časopisov i v debatách architektov, sa ostatné súčasné dopravné stavby či brány do miest, najmä vo veľkomestách s dlhou históriou, väčšinou nepovažujú za hodné reprezentácie. V Kodani, meste so skvelou súčasnou architektúrou, sa v najužšom výbere významných stavieb popri Čiernom diamante – Kráľovskej knižnici od Schmidt, Hammer a Lassen z roku 1999 spomína aj zaujímavý trajektový terminál spoločnosti DFDS od ateliéru 3XNielsen.
Kontroverzný zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest, ktorého zámerom je urýchliť výstavbu dopravnej infraštruktúry, dnes schválili poslanci Národnej rady SR. Za zákon hlasovalo 80 poslancov, 62 bolo proti a 1 sa hlasovania zdržal.
Počas uplynulého roku mal stavebný úsek obrat 6,2 miliardy českých korún, čo predstavuje udržanie dlhodobého medziročného rastu na úrovni 26 percent. Stavebný export bol 1,72 miliardy českých korún. Tohto roku sa chce v exporte priblížiť 3 miliardám a celkovým obratom presiahnuť hranicu 8 miliárd českých korún. Reč je o spoločnosti TCHAS, spol. s r. o., ktorá svoju pozíciu veľkého hráča posilnila nedávnym začlenením do francúzskej stavebnej skupiny EIFFAGE. Čo je však na tomto mieste ešte dôležitejšie, TCHAS aj na Slovensku realizuje veľké dopravné stavby a aj o nich sme sa porozprávali s novým generálnym riaditeľom a konateľom spoločnosti TCHAS, spol. s r. o., Ing. Jaroslavom Pacltom.
Veľkokapacitná, spoľahlivá, rýchla, komfortná, bezpečná a ekologická. Také sú výhody modernej železničnej dopravy. Súčasná vláda SR však určila iné priority – výstavbu ciest. Inými slovami, železnice na Slovensku sú odkázané na súboj s nedostatkom financií. A to je naplánovaná ich komplexná modernizácia, aby boli kompatibilné so železničnými traťami krajín Európskej únie.
Cestujúcich z Bratislavy do Trnavy po viac ako troch rokoch rekonštrukčných prác čaká obnovenie železničnej dopravy podľa normálneho grafikonu. Na 45-kilometrovom traťovom úseku v týchto dňoch prebehli posledné technické skúšky, a tak zrekonštruovaný úsek bude definitívne spĺňať požiadavky Európskej únie. Stavba za takmer 6 miliárd Sk, ktorú postavilo združenie vedené spoločnosťou Skanska DS, bola financovaná z kohézneho fondu ISPA (50%) a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR).
Istanbul s vyše 10 miliónmi obyvateľov je najväčším mestom v Turecku. V európskej časti mesta sa sústredila priemyselná a v ázijskej časti obytná zóna mesta. Narastajúci počet obyvateľov však zvyšuje dopravné zaťaženie v oblasti Bosporského prielivu. Na prepravu cez prieliv môžu obyvatelia mesta použiť prejazd cez jeden z dvoch závesných cestných mostov alebo prevoz trajektom. Dopravné zápchy, tvoriace sa na oboch stranách mostov, sa stali jedným z vážnych spoločenských problémov a majú negatívny vplyv nielen na rozvoj ekonomiky, ale aj na zdravý vývoj mesta. Vzhľadom na túto situáciu sa v Istanbule v roku 2004 začala výstavba jedného z najväčších podzemných infraštruktúrnych projektov na svete (obr. 1). Názov projektu je Bosporské železničné spojenie a projekt realizuje združenie japonskej firmy Taisei Corporation a dvoch tureckých stavebných spoločností Gama a Nurol.
Krásavica na Seine si od čias výstavby mestského diaľničného okruhu nepamätá taký významný počin, akým je návrat električiek do ulíc Paríža. Práce na tomto projekte v znamení veľkolepých zmien verejného priestoru od reorganizácie dopravy až po početné úpravy komunikácií, križovatiek, zelených plôch a mestského mobiliáru sa začali v lete roku 2003. Investor sa obyvateľom a podnikateľom v dotknutých okrskoch navyše zaviazal, že práce sa skončia v avizovanom termíne a po troch rokoch života na stavenisku sa dočkajú vyššej kvality spoločného priestoru. Či parížska električka dokázala presvedčiť o tom, že nie je iba dopravným prostriedkom, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Mesto Šaľa a okolie má po takmer troch rokoch prác hotovú novú kanalizáciu, ktorá vyriešila nevyhovujúci stav odvádzania a čistenia odpadových vôd v regióne. Projekt za takmer 14 mil. EUR financovaný z fondov EÚ a Západoslovenskou vodárenskou spoločnosťou (ZVS), zhotovilo Združenie Šaľa J.V. na čele so spoločnosťou Skanska BS. Stavba, realizovaná podľa zmluvných podmienok FIDIC – Červená kniha, aktívne prispeje k zvýšeniu kvality života občanov a k ochrane životného prostredia v blízkosti vôd Váhu.
Projekčné práce pripravovaného Dunajského mosta medzi Komárnom na slovenskej a Komáromom na maďarskej strane sú ukončené. V nasledujúcich mesiacoch budú mestá vybavovať stavebné povolenie.