Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Pri návrhu mostov sa, samozrejme, počíta aj s povodňami. Samotná nosná konštrukcia mosta musí byť navrhnutá tak, aby pri 100-ročnej vode siahala hladina rieky maximálne. 0,5 m pod konštrukciu hornej stavby. Táto rezerva zabezpečuje bezpečné prevedenie vody v koryte rieky spolu s plaviacimi sa nánosmi, ktoré by sa mohli o most zachytávať a tak brániť prietoku vody.

Zvyšujúce sa estetické a environmentálne požiadavky na konštrukcie vyžadujú od projektantov, aby našli spôsob kombinácie takzvaných živých a neživých materiálov. Začlenenie vegetácie (živých materiálov) použitím techník environmentálneho inžinierstva zlepšuje stabilitu a stálosť povrchu svahov vytvorením koreňového systému, je však nutné, aby neživé materiály zabezpečili dostatočnú pevnosť a odolnosť v počiatočnej fáze realizovania stavby, pretože vegetácia potrebuje na zosilnenie čas.

Príspevok opisuje riešenie problémov pri návrhu železnicných mostov na dvojkolajovú trat na nosickom ostrove, ktorý oddeluje pôvodné koryto rieky Váh od Vážskeho kanála. Predmetné mostné objekty sú súcastou preložky, ktorú si vyžiadala modernizácia železnicnej trate na úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou. Navrhované mosty budú premostovat inundacné územie Váhu a zároven budú železnicnou tratou spájat rozdelené územie, ktoré je v budúcnosti uvažované ako rekreacná oblast.

Tak trochu ako brány do iných vesmírnych dimenzií vyzerajú nové diaľničné odpočívadlá v Gruzínsku. Ich autorom je slávne berlínske architektonické štúdio J MAYER H. Architects, ktoré má vo svojom portfóliu napríklad aj obriu drevenú konštrukciu Metropol Parasol v Seville. Prvé dve masívne betónové odpočívadlá už stoja v blízkosti gruzínskych miest Gori a Lochini a ďalších osemnásť podobných stavieb ešte čaká na postavenie. Slúžiť budú cestujúcim na diaľnici medzi Azerbajdžanom a Tureckom.

V Ammáne, hlavnom meste Jordánska, stojí najnovší veľkolepý projekt štúdia Foster+Partners. Od roku 2005 architekti pod vedením Normana Fostera projektovali nové medzinárodné letisko pre mesto, ktoré má 2,5 milióna obyvateľov. Každý rok sa plánuje 6-percentný nárast pasažierov vybavených na tomto letisku. Z terajších 3,5 milióna by už v roku 2030 malo byť 12 miliónov. A o to bola výzva väčšia. Bolo totiž nutné navrhnúť letisko tak, aby mohlo v budúcnosti rásť.

Na slovenský trh prichádza nová alternatíva výstavby nosných konštrukcií mostných objektov – technológia výstavby z prefabrikovaných nosníkov vyrábaných priamo na stavbe. Jej podstatou je výroba betónových predpätých nosníkov na predpolí mosta a  ich následný presun na miesto konečného uloženia prostredníctvom dvoch pohyblivých portálových žeriavov a zavážacieho zariadenia.

Železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Púchov je súčasťou V. európskeho koridoru. V novembri 2009 sa začala modernizovať časť na úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša. Hlavnou úlohou modernizácie trate na traťovú rýchlosť do 160 km/h je umožniť lepšiu prístupnosť k Transeurópskej dopravnej sieti a dopravnej sieti susediacich štátov. Stavba musí po realizácii spĺňať požiadavky na zaistenie interoperability európskeho železničného systému v zmysle zákona č. 164/1996 Z. z. o dráhach.

Článok informuje o procese osvedčovania a hodnotenia zhody zostáv proti padajúcim skalám. Zároveň sa v ňom opisujú niektoré skúsenosti Technického a skúšobného ústavu stavebného (TSÚS) z nárazových skúšok zostáv vykonaných v rámci osvedčovania pod dohľadom zástupcu TSÚS.

Reálne zadania sú najlepšou školou, kde sa študenti najviac naučia aj najviac ukážu, čo vedia. Diplomovou prácou predstavil Róbert Bakyta z Katedry architektúry Stavebnej fakulty STU v Bratislave svoj pohľad na Starý most v Bratislave.

Rodinné a bytové domy, priemyselné, kultúrne a športové  stavby, nemocnice, hotely … Pýtate sa, čo majú tieto stavby spoločné? Napríklad to, že jedným  z atribútov, na ktoré ich užívatelia kladú dôraz, je TICHO. Ticho (lepšie povedané regulovaná hladina hluku, ovplyvnená zvukmi prenikajúcimi zvonku aj z vnútra daného priestoru) patria spolu s teplom, svetlom a estetikou interiéru  medzi podmienky, ktoré musí spĺňať každé kvalitné vnútorné prostredie.

Naša krajina nutne potrebuje postaviť kvalitné cesty a zmodernizovať železnice, ktoré ušetria čas, zvýšia bezpečnosť a súčasne prinesú prácu do regiónov. Obstáť v medzinárodnej konkurencii môžeme len s kvalitnou a modernou infraštruktúrou. Európska únia nám v tom výrazne pomáha cez eurofondy prostredníctvom Operačného programu Doprava (OPD).

Založenie novostavby v husto zastavanej historickej časti mesta prináša mnoho problémov, zvlášť keď sú v projekte navrhnuté podzemné garáže a je nevyhnutné riešiť zabezpečenie stavebnej jamy suterénu a podchytenie susedných objektov.

Založenie prístavby obchodného centra Avion (IV. etapa) sa realizovalo na skupinách stĺpov Deep Soil Mixing (DSM) vystužených ťahovou výstužou. Prístavba má rozmery 72 × 102 m. Základová škára pätiek sa nachádzala na úrovni štrkov, teda na kóte –4,65 m.

Mohli by sme predstaviť najdlhší, najvyšší, najlacnejší alebo najdrahší most. Boli by to ale tie najzaujímavejšie? Vybrali sme desať mostov, ktoré sa spomedzi ostatných vymykajú predovšetkým vďaka svojmu zaujímavému konštrukčnému riešeniu.

Železničná stanica Hauma je nový ukážkový projekt izraelského hlavného mesta. Pri tomto národnom megaprojekte ide o centrálnu podzemnú železničnú stanicu, ktorá zabezpečí nové rýchlostné spojenie medzi Tel Avivom a Jeruzalemom. Je lokalizovaná na námestí medzi jeruzalemskou hlavnou autobusovou a električkovou stanicou.