Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Rijád leží uprostred púšte, no napriek tomu je to prosperujúca, rýchlo sa rozvíjajúca aglomerácia. Moderné veľkomesto je politickým i ekonomickým centrom Saudskej Arábie a počet jeho obyvateľov sa rýchlo zvyšuje. V roku 1935 mal Rijád iba 30-tisíc obyvateľov, dnes je to už viac ako 5 miliónov. Práve preto narastajú aj nároky na dopravnú infraštruktúru. Architektonické súťaže prilákajú celosvetovo známe osobnosti architektúry. Ide o prestíž, význámné referencie aj lukratívne projekty zároveň. Zapojil sa aj ateliér známej Zahy Hadid, ktorý navrhol stanicu vo finančnej štvrti kráľa Abdullaha.

Slovensko je krajinou s pestrým geomorfologickým členením a veľkým podielom hornatého územia. Pri rozvoji dopravnej infraštruktúry by mali preto byť tunely nevyhnutnosťou. V súlade s týmto konštatovaním prebiehala výstavba železničných tunelov v predošlých dvoch storočiach pomerne intenzívne. Naopak cestné tunely boli na území Slovenska dlho skôr raritou. Situácia sa začala meniť až v deväťdesiatych rokoch minulého storočia, keď sa výstavba diaľničnej siete presunula z rovín do hornatejšieho územia stredného a východného Slovenska.

Letné olympijské hry v Londýne sa niesli v znamení ekologickej aj ekonomickej šetrnosti. Napriek tomu, že bol hlavný štadión rozoberateľný a strelnica dokonca len nafukovacia, Londýn ukázal, že vie aj pekne utrácať. Spoločne s leteckou spoločnosťou Emirates Airlines vybudoval a financoval novú lanovú dráhu cez rieku Temža vo východnej časti Londýna. Pôsobivý prvok londýnskej panorámy a predovšetkým veľká turistická atrakcia stála okolo 60 miliónov libier.

Rezidenčná štvrť IJburg na okraji Amsterdamu stojí na šiestich umelo vytvorených ostrovoch, ktoré bolo nutné pospájať veľkým počtom rôznych mostov. V roku 2006 tu vznikol i prvý zavesený most pre peších a cyklistov na území Holandska. Na svedomí ho má svetoznámy architektonický ateliér Wilkinson Eyre Architects. Most nesie meno Nescio a miestnu vládu stál nemalé peniaze.

Lávka pre peších a osobné automobily v Turčianskych Kľačanoch je už v predčasnom užívaní. Jej odovzdanie pomáha dokončiť úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany v plánovanom termíne v roku 2014. Zhotoviteľom lávky bola spoločnosť VÁHOSTAV-SK, a.s. Bratislava a projektantom spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a.s. Bratislava. Oceľová zavesená lávka s rozpätiami polí 37,8 + 94,5 + 37,8 m má prierez s konštantnou výškou a šírkou. Pylóny s oceľobetónovým spriahnutým eliptickým priečnym rezom majú tvar písmena V a sú vztýčené nad strednými podporami mosta. Vejárovo usporiadaná (semiharfová) sústava závesov prenáša zaťaženie do pylónov vo dvoch šikmých rovinách. Okrem chodcov a cyklistov slúži lávka aj osobným automobilom do hmotnosti 3,5 t.

Saint-Nazaire je prístavné mesto v západnom Francúzsku, ktoré leží na rieke Loire. Mesto ťaží z dlhej tradície stavby lodí a rybolovu a stále sa rozrastá. Hlavným dopravným uzlom v meste je stanica Saint-Nazair a priľahlá stanica pre vysokofrekvenčné autobusové trasy. Nové spracovanie autobusovej stanice a nový most cez železničnú trať má na svedomí architektonické štúdio Tetrarc Architecture.

Hlavnou myšlienkou architektov bolo vytvoriť jeden prepojený dopravný celok, ktorý by poskytoval cestujúcim maximálny prepravný komfort.

„S rozširovaním parkovacích miest budeme schopní zabezpečiť dostatok parkovacích miest pre všetkých návštevníkov, pacientov a našich zamestnancov,“ hovorí Dr. Dirk Tenzer, vedúci rozvoja podnikania na Univerzitnej klinike v Bonne. Nové parkovacie domy odbremenia tak obyvateľov, ako aj okolie Venusbergu a prispejú k zlepšeniu dopravnej situácie v areáli kliniky.

Medzi tohtoročnými účastníkmi Grand Prix Architektov sa v kategórii novostavieb objavila malá vodná elektráreň vo Svijanoch. Je zaujímavá nielen svojou nadzemnou časťou, ale aj tým, že je doplnená o rybí priechod, ktorý umožňuje živočíchom prekonať výškový rozdiel hladiny v okolí elektrárne. Novú malú vodnú elektráreň môžete vidieť aj z mosta cez rieku Jizera na ceste medzi Prahou a Trutnovom.

Výstavba Tianjin West Railway Station v Číne z dielne ateliéru Gerkan, Marg and Partners Architects (gmp) trvala dva a pol roka. Nový dopravný uzol, ktorý sa nachádza asi 130 km juhozápadne od Beijning slúži ako zastávka na rýchlostnej linke medzi Pekingom a Šanhajom. Zároveň spája rozličné regionálne trasy a privádza ich do podzemnej siete. Úlohou tejto železničnej dráhy je spojiť komerčnú zónu na severe so starým centrom mesta na juhu, premostiť cesty a rieky v tomto meste, kde žije 12 miliónov obyvateľov.

Most povýšený na niečo viac, ako je miesto na najrýchlejší možný prechod. Vyhľadávaná nová ikona, miestna rozhľadňa i orientačný bod...

Rozšírenie letiska pri Montevideu, hlavnom meste Uruguaja, sa zrealizovalo už v roku 2009. Jeho elegantný tvar a celkové riešenie sú však dokonale nadčasové. Nedávno letiskovú halu od svetoznámeho uruguajského rodáka Rafaela Viñolyho, ktorá je neprehliadnuteľná vďaka svojej veľkolepej, a pritom krehko pôsobiacej streche s oceľovou konštrukciou, ocenili porotcovia prestížnej architektonickej súťaže Architizer A+ Awards cenou v kategórii Transport.

V roku 2003 sa pán Felix Amberg, vidiac potenciál slovenského trhu, rozhodol rozšíriť svoju skupinu firiem o ďalšiu spoločnosť. Hoci skupina AMBERG sa počtom zamestnancov radí z celosvetového hľadiska skôr medzi skupiny menšie, svojou vysokou odbornosťou, znalosťami, skúsenosťami a viac ako 40-ročnou tradíciou, patrí v odbornom svete medzi popredné a uznávané európske skupiny firiem združujúce inžiniersko-projektové a konzultačné spoločnosti.

V novembri 2012 sa v Bratislave uskutočnil XVII. seminár Ivana Poliačka so zameraním na prípravu, projektovanie a realizáciu stavieb diaľnic a rýchlostných ciest v SR. Článok ponúka stručný prehľad prezentovaných príspevkov odborníkov, ako aj poznatky zo zahraničia. Opisuje progresívne riešenia objektov na úsekoch rýchlostnej cesty R1 navrhnuté v projektoch, použitie nových cestných stavebných materiálov aj problémy pri zavádzaní nových technológií.