Jedným z posledných pripravovaných úsekov diaľnice D1 medzi mestami Bratislava a Košice je úsek D1 Prešov-západ – Prešov-juh, na ktorý v súčasnosti prebieha projektová a investičná príprava.
Inžinierske stavby
Systémy vystužovania zemín geosyntetikou sa pomerne často používajú pri konštrukciách oporných múrov a násypov. Príspevok opisuje systém vystužovania zemín pohľadovými betónovými prefabrikátmi a geopásmi a podrobnejšie sa venuje tomuto systému na stavbe diaľnice D1 Dubná Skala – Turany.
Aktuálne štúdie uvádzajú, že až 80 % svetovej populácie žije na územiach s vysokým rizikom ohrozenia vodou. Aj na Slovensku sú povodne čoraz častejším javom spôsobujúcim v porovnaní s inými prírodnými katastrofami najväčšie materiálne škody. Intenzívna zrážková činnosť s extrémnymi prejavmi, ako sú povodne, prívalové dažde, prípadne veterné smršte, majú často negatívny vplyv na realizáciu stavieb. Najmä pri líniových stavbách s väčším rozsahom často ovplyvňujú stabilitu a kvalitatívne parametre základovej pôdy. Dôsledkom sú nevyhnutné sanačné opatrenia, ktoré majú, samozrejme, dosah aj na ekonomiku a časový postup výstavby. v súčasnosti stretnúť s množstvom opakujúcich sa chýb a porúch.
Dná revíznych šachiet a uličných vpustí vyrábané z polypropylénu, disponujúce homogénnou stenou s vysokou kruhovou tuhosťou a vynikajúce svojou vysokou teplotnou odolnosťou do 95°C. Základ konštrukcie revíznych šachiet domových kanalizačných prípojok a dvorných vpustí ako súčasti dažďovej kanalizácie.
V Nemecku na diaľnici A7, spájajúcej sever a juh krajiny, vzniká na kilometri 595 pri meste Bad Brückenau novostavba mosta Sinntal. Počas výstavby 755 m dlhého viaduktu sa zhotoví 3 000 m mostovej rímsy s pohľadovou kvalitou betónu.
Záruka konštrukčnej a geologickej bezpečnosti stavieb SYLEX je popredná slovenská spoločnosť vo výrobe optických káblových systémov s vlastným výskumno-vývojovým a výrobným strediskom pre opto-vláknové senzorické systémy. V oblasti automatizovaných monitorovacích systémov ponúkame riešenia na kľúč založené na princípe našich opto-vláknových snímačov, ktorých spoľahlivosť a presnosť je overená mnohými projektmi po celom svete.
Vzhľadom na svoj strategický význam sú mostné objekty jedným z rozhodujúcich parametrov prevádzkyschopnosti cestnej siete na Slovensku. Z pohľadu náročnosti na realizáciu, prevádzku a údržbu ich môžeme zaradiť k vrcholom inžinierskeho staviteľstva.
Letmá betonáž predstavuje technológiu zhotovovania mostných nosných konštrukcií, pri ktorých je obmedzené, respektíve úplne vylúčené použitie podperných systémov. Tým možno do značnej miery minimalizovať obmedzenia priestoru a prípadnú prevádzku pod realizovanou konštrukciou. Takýto spôsob výstavby sa použil aj pri budovaní časti mostného objektu v rámci rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť.
Návrh koncepcie a statické riešenie nosných konštrukcií dostavby areálu Ostravskej univerzity v Ostrave-Hladnove predstavoval pomerne veľkú výzvu. Univerzita sa nachádza na Hladnovskom kopci, pre ktorý sú charakteristické zložité základové pomery. Ide o tektonicky nestabilné poddolované územie s výskytom tekutých pieskov. Suterén novej prístavby zasahuje takmer 4 m pod základovú škáru existujúcich nepodpivničených objektov. V rámci projektu bolo nevyhnutné vyriešiť aj podchytenie pôvodných základov murovanej budovy univerzity, ktorá bezprostredne prilieha k novej budove.
Peší most spája rekreačné pobrežné stredisko Zapallar so sociálnym bývaním na druhej strane cestného ťahu F-30-E. Samotná cesta je veľmi frekventovaná a niekoľkokrát sa kľukatí, preto je pomerne nebezpečná. Realizovaný peší most predstavuje bezpečný priechod na druhú stranu, čo bolo aj zadaním projektu.
Nový symbol hlavného mesta Srbska bol postavený veľmi rýchlo. Najväčší jednopylónový zavesený – šikmokáblový – most na svete, čo sa týka plochy, so šírkou 45 m, sa klenie nad riekou Sáva 3 km pred ústím do Dunaja.
Most Helix v Singapure je jedným z mála, ktorý dostal meno priamo podľa svojej štruktúry. Peší most v tvare dvojitej špirály sa oblúkovito klenie nad singapurským prístavom a jeho konštrukcia je výsledkom snahy o zníženie nutného materiálu. Vďaka špeciálnej špirálovitej konštrukcii bolo na stavbu mosta treba až päťkrát menej ocele než pri konvenčnom komorovom systéme.
Verejná dopravná sieť v Rijáde je v súčasnosti najväčším projektom rozvoja mestskej dopravy vo svete. K dielu prispeli aj Gerber architekti a Snohetta architekti, ktorí sú nemenej známi ako už spomínaný ateliér Zaha Hadid. Všetkým projektom zapojeným do architektonickej súťaže vládne myšlienka udržateľného urbanizmu, inšpirácia miestnou kultúrou a prírodou.
Modernizovaním úseku trate Krompachy – Kysak dosiahneme potrebné parametre vyplývajúce z uzavretých dohôd AGC a AGTC, zvýši sa traťová rýchlosť, priestorová priechodnosť, únosnosť železničného spodku, kultúra, komfort, bezpečnosť cestujúcich a prevádzky. Zníži sa negatívny vplyv na obyvateľstvo a zlepší sa životné prostredie.
Most Kurilpa stojí na mieste, kde sa kedysi brodili riekou Brisbane i pôvodní obyvatelia Austrálie. Nový most pre peších a cyklistov, ktorý sa týči nad riekou aj vozovkou na nábreží, sa rýchlo stal ikonou mesta. Môže za to jeho jedinečná oceľová konštrukcia, ktorá využíva princíp tensegritov. Architekti z ateliéru Cox Rayner Architects v Brisbane vytvorili najväčšiu svetovú stavbu založenú na tomto princípe.