Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

V júni 2006 bola otvorená lávka pre peších cez rieku Vltavu v Českých Budejoviciach, ktorú tvorí jednostranný sklonený oblúk. Most je súčasťou cyklistickej cesty postavenej na ľavom brehu Vltavy v úseku Litvínovický most – záhradky Litvínovická. Lávka spája novšie cyklistické cesty s cestami situovanými na pravom brehu. Nadväzuje na ulicu E. Pittera, ktorú spája s novým obytným komplexom nachádzajúcim sa na ľavom brehu.

V čase stavebného boomu bol počas výstavby cestnej siete v Poľsku vybudovaný a uvedený do prevádzky ojedinelý mostný objekt s dĺžkou 1 665 m pre trojprúdovú diaľnicu na novej autostráde A1. Estakáda zaujme svojou impozantnosťou, ale aj termínom a spôsobom výstavby. Bola postavená v priebehu dvoch rokov. Realizácia vysúvaním prebiehala paralelne z piatich výrobní, z toho dve výrobne boli predĺžené (double) na dĺžku celého poľa.

V blízkosti poľského mesta Bochnia sa realizuje niekoľkých mostných objektov, ktorých výstavbu charakterizuje aj rýchly presun a úprava debnenia systémami využiteľnými v rôznych podmienkach.

Diaľnica D47 prechádza medzi Ostravou a Bohumínom po moste dĺžky 605 m cez rieku Odra a cez Antošovické jazero. S ohľadom na vedenie trasy a plavebný profil plánovaného plavebného kanálu bolo nevyhnutné navrhnúť konštrukciu s minimálnou stavebnou výškou. Most je situovaný na predmestí Ostravy v rekreačnej oblasti Antošovických jezer. Preto bolo úsilie navrhnúť estetickú konštrukciu, ktorá by sa mohla stať symbolom novej diaľnice. Z tohto dôvodu sa prijal návrh konštrukcie zavesenej v osi mosta na jedinom pylóne nachádzajúcom sa v priestore medzi riekou a jazerami.

Na preklenutie vodných tokov, cestných komunikácií či spojenie dvoch budov sa často využívajú konštrukcie na báze dreva. Ich výhodou sú najmä nízke výrobné, montážne a prepravné náklady. Používajú sa aj z estetických, ekologických a ekonomických dôvodov. Drevené konštrukcie sa najviac používajú na lávky pre peších a cyklistov. V ostatnom období sa postupne dostávajú do popredia aj cestné mosty na báze dreva.

Tím architektov Gidi Bar Orian, Ofri Broza, Nir Ovadya, Roy Finkelman a Liat Kraus z architektonického ateliéru Gidi Bar Orian Architects predstavuje svoj víťazný návrh na most pre peších v meste Be`er Sheva. Nová ikonická stavba sa má stať symbolom súčasného rozvoja mesta. Dokončenie stavby s investíciou 4 milióny amerických dolárov je plánované na rok 2013.

Medzinárodný tím v zložení Peter Fink z FoRM Associates, umelec s tvorivou základňou v Londýne, a Mark Major zo spoločnosti Speirs + Major, dizajnér – špecialista na osvetľovanie, v spolupráci s Burom Happoldom z Los Angeles vyhrali zákazku na azda najväčší projekt v Severnej Amerike týkajúci sa využitia zelenej energie na osvetlenie.

Prvá zmienka o premostení Dunaja medzi mestami Esztergom a Štúrovo sa zachovala z roku 1215. V roku 1762 bol postavený takzvaný plávajúci most a v roku 1842 most pontónový. Z dôvodu vzrastajúcich požiadaviek cestnej a vodnej dopravy sa na konci 19. storočia začal stavať trvalý oceľový most, ktorý bol daný do prevádzky 28. septembra 1895 a nazvaný po hlavnej vojvodkyni Márii Valérii, dcére cisára Františka Jozefa.

V rámci architektonickej súťaže na projekt premostenia rieky Lea v Londýne bol vypracovaný návrh lávky pre peších s rozpätím 105 m. Konštrukciu lávky tvoril priamo pôdorysne zakrivený trojkĺbový oblúk s priečne zakriveným parapetným prierezom. Keďže v spodnej časti oblúku bolo potrebné navrhnúť schody, pre hendikepovaných sa navrhol výťah. Bočné steny škrupiny boli odľahčené elipsovitými otvormi v spodnej doske. Otvory boli kryté sklenenými panelmi. Vlastnú konštrukciu tvoril hliníkový rošt, ktorý spolupôsobil s krycími hliníkovými plechmi.

Dňa 30. septembra 2010 prezident Katalánska slávnostne otvoril nový most cez rieku Ebro. Most nahrádza prievoz, ktorý spájal malé katalánske mestá Deltebre a Sant Jaume d´Enveja, situované na oboch brehoch rieky tesne pred jej ústím do mora. Most prevádza nielen cestnú, ale aj cyklistickú a pešiu dopravu.

Výstavba Trojského mosta prebieha ako súčasť budovaného mestského okruhu Špejchar – Pelc Tyrolka. Nový pražský most cez Vltavu spojí Holešovice a Troju a bude určený nielen pre električkovú a automobilovú dopravu, ale aj pre cyklistov a peších. Most bude prostredníctvom tunelového komplexu Blanka napojený až na Strahovský tunel a Južnú spojku, na severe povedie cez križovatku Troja na severnú výpadovku. Prispeje tak k odľahčeniu dopravy v centre mesta.

Video

Most pre peších a cyklistov v austrálskom Brisbane je dlhý 470 m a široký 6,5 m. Princíp tensegrity (synergia medzi ťahom a tlakom v uzavretej sieti káblov a pevných tyčí) umožnil vytvoriť ľahkú, ale veľmi silnú konštrukciu a použiť tenkú mostovku. LED osvetlenie mosta je zabezpečené solárnou energiou. (Spolupráca Cox Rayner Architects + Arup)

Irwell Park je víziou o rieke a priestore, v ktorom plynie. Samotná rieka sa mení z bariéry na miesto stretnutí, z periférie záujmu prichádza do centra diania v meste a pomáha vytvárať jeho identitu. Londýnske štúdio FoRM Associates v úlohe hlavného projektanta vypracovalo pre svojho klienta, Mestskú radu Manchestru, projekt obnovy a revitalizácie riečneho koridoru ako jednotiaceho prvku, ktorý pospája do logického celku už existujúce a nesúrodé objekty na oboch brehoch.

Súčasný trend v stavebníctve poukazuje na väčšie využitie geosyntetických výrobkov. Oporné konštrukcie vystužené geosyntetikou sa používajú ako ekonomickejšia alternatíva ku gravitačným monolitickým konštrukciám. Drenážne geokompozity sa používajú na redukciu mocnosti konsolidačných a drenážnych vrstiev. Na trhu je široká ponuka rôznych modifikácií týchto výrobkov, pričom pre každý typ sú charakteristické a zároveň potrebné iné vlastnosti na jeho správne použitie.

Dvojrúrový úpätný tunel Gotthard vo Švajčiarsku s dĺžkou 57 km je nielen najdlhším železničným tunelom na svete, ale vzhľadom na zložité geologické podmienky aj priekopníckym dielom v oblasti baníctva.