Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Na jar v roku 2014 sa začali raziace práce na železničnom tuneli de Champel v Ženeve. Tunel je súčasťou projektu novej dvojkoľajovej železničnej trate CEVA, ktorá zabezpečí prepojenie hlavnej ženevskej železničnej stanice Cornavin s pohraničným francúzskym mestom Annemasse. Projekt má celkovú dĺžku 16 km, pričom veľká časť tunelového profilu (106 – 128 m²) sa razí v hustej mestskej zástavbe s nízkym nadložím. Zamestnanci spoločnosti TuCon razia najdlhší úsek etapy projektu s dĺžkou 927 m západne od stanice Gare Eaux Vive smerom k budúcej stanici Hôpital. Projekt má byť odovzdaný do užívania v decembri 2019.

V rámci rekonštrukcie severnej časti hradného areálu sa realizoval aj podzemný objekt garáže, ktorá vyrieši problém parkovania množstva vozidiel v areáli Hradu. Bude slúžiť návštevníkom Hradu aj potrebám NR SR.

Počas realizácie stavebných konštrukcií je potrebné nainštalovať meracie body a monitorovacie zariadenia na konštrukciu alebo do konštrukcie tak, aby bolo možné už počas výstavby diela sledovať odchýlky fyzikálnych parametrov od projektovaného predpokladu a následne je možné realizovať aj dlhodobý monitoring stavby. Dodatočné inštalácie snímačov už nemusia spĺňať požadovanú kvalitu monitoringu.

Tunel Ovčiarsko je súčasťou diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Na základe dĺžkovej kategórie podľa príslušných technických noriem sa radí medzi stredne dlhé tunely. Tvoria ho dve samostatné tunelové rúry, každá pre jeden smer jazdy, navrhovaná rýchlosť je 100 km/h.

Účelom obchvatu bolo vybudovať novú cestnú komunikáciu s parametrami zodpovedajúcimi dopravnej intenzite, ktorá by vytvorila podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavaného územia mesta Bardejov. Vybudovaním obchvatu sa zároveň sledovalo zlepšenie životného prostredia a zvýšenie bezpečnosti obyvateľov v centre mesta Bardejov, ako aj poskytnutie vyššieho dopravného komfortu užívateľom komunikácie.

Príspevok sa venuje vybraným geotechnickým konštrukciám oporných múrov na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (ide o vystužené horninové konštrukcie s lícom z gabionových a betónových prvkov) vrátane sanácie podložia násypu na neúnosnom podloží pomocou vysokopevnostných geomreží.

Cestný most pozostáva z piatich polí. Hlavné stredné polia premosťuje zavesená nosná oceľová konštrukcia s jedným pylónom vejárovej sústavy, na ktorú sú z obidvoch koncov pri brehoch pripojené spojité nosníky. Rozpätie polí je 600 m (66 m + 252 m + 120 m + 96 m + 66 m). Usporiadanie pylónu je asymetrické, ide o oceľový pylón v tvare písmena L stojaci na návodnej strane, naklonený nad most v priečnom smere. Jeho výška nad niveletou po kotvenie najvyššie položeného závesu je 90,5 m. Výstavba mosta sa má realizovať v rokoch 2016 až 2019.

Na mieste, kde stál v Bratislave bývalý pivovar Stein, vyrastá v súčasnosti nový polyfunkčný súbor s názvom New Stein. Predmetom článku je paženie a tesnenie stavebnej jamy tohto súboru stĺpmi Soilcrete a založenie na vŕtaných pilótach.

Cesta I/77 je súčasťou cestnej siete SR a zabezpečuje dopravné napojenie v smere západ – východ. Trasa sa začína v Spišskej Belej, prechádza mestami Stará Ľubovňa a Bardejov a končí sa v križovatke s cestou I/73 vo Svidníku. Cesta I/77 tvorí v danom území základný komunikačný systém, spája okresné mestá a obce severovýchodného Slovenska.

Znečistenú dažďovú vodu je nutné rýchlo a bezpečne zachytiť a zviezť z vozovky, parkovísk, chodníkov, námestí a iných spevnených plôch do kanalizačného systému. Pre projektanta už nie je kritériom len funkčnosť riešenia, ale aj trvanlivosť, nároky na údržbu a, samozrejme, aj estetické hľadisko systému odvodnenia.

Článok prezentuje skúsenosti s kľúčovým objektom rýchlostnej cesty R2 na úseku Pstruša – Kriváň, ktorým je mostný objekt SO 211-00 situovaný v km 6,155 – 6,496 rýchlostnej cesty. Most pozostáva zo 14-poľového pravého a ľavého mosta s celkovou dĺžkou 349,9 m. Bol vybudovaný ako spojitý oceľový štvortrám z ocele S355 so štyrmi oceľovými hlavnými nosníkmi a spriahajúcou železobetónovou doskou.

Spoločnosť AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o., Bratislava začala práce na Štúdii realizovateľnosti stavby I/18 a I/74 Lipníky – Ubľa. Jedná sa o preložky a rekonštrukcie ciest I. triedy v úsekoch I/18 Lipníky - Strážske a I/74 Strážske – Ubľa – št. hr. SR/UA v Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji.