Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Monitorovanie stavieb a konštrukcií na účely sledovania ich konštrukčnej bezpečnosti sa v súčasnosti stáva bežnou súčasťou projektovej dokumentácie a realizácie stavieb, a to nielen vo svete, ale pomaly už aj na Slovensku. Moderné FBG optovláknové snímače nahradzujú, resp. dopĺňajú konvenčné snímače a snímacie techniky, pričom sa vďaka ich unikátnym vlastnostiam dosahuje vysoká modulárnosť celého systému, odolnosť proti elektromagnetickému žiareniu, presnosť či dlhodobá stabilita v čase.

Systém Steelgrid® HR PVC od spoločnosti Maccaferri  je inovatívny komplexný systém používaný na minimalizáciu rizika padania skál a stabilizáciu svahov. Tento kompozitný materiál pozostáva z dvojzákrutovej siete a oceľových lán, ktoré sú do geokompozitu vpletené pri výrobe siete. Antikorózna úprava geokompozitu  je tvorená galvanizáciou materiálom GalMac (zliatina zinku a hliníka) a dodatočnou súvislou vrstvou polymérnej ochrany sietí a lán z PVC,  ktorá ako jediná dokáže zabezpečiť požadovanú dlhodobú návrhovú životnosť.

Už viac ako trinásť rokov sa spoločnosť AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. úspešne podieľa na realizácii tých najdôležitejších infraštruktúrnych projektov, či už v pozícii stavebného dozoru, alebo projektanta.

Diaľnica D1 predstavuje na Slovensku rozhodujúcu dopravnú komunikáciu, ktorá umožňuje rýchle a bezpečné prepojenie jednotlivých častí krajiny, ale aj významný medzinárodný tranzit. Jej kompletné dokončenie je preto kľúčové z hľadiska zabezpečenia trvalého ekonomického a sociálneho rastu dotknutých regiónov, ale aj celého Slovenska.

Skvalitňovanie služieb poskytovaných užívateľom siete diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku úzko súvisí aj s vývojom riešení obslužných dopravných zariadení – odpočívadiel. V článku uvádzame podstatné zmeny v riešeniach odpočívadiel, ktoré priniesli súčasné požiadavky.

Navrhovaná stavba v úseku Svrčinovec – Skalité je v Slovenskej republike súčasťou diaľničného ťahu D3 Žilina (Hričovské Podhradie) – Skalité – štátna hranica SR/PR. Po dobudovaní bude tento diaľničný ťah zároveň súčasťou medzinárodnej európskej cesty E 75. Geologická stavba v predmetnom území je pre túto náročnú líniovú stavbu veľmi nepriaznivá a pri výstavbe si vyžiadala mimoriadne náročné technické opatrenia. Hlboké priečne údolia si vyžiadali zase návrh niektorých pomerne náročných mostných objektov.

Navrhovaný úsek Ruskovce – Pravotice je súčasťou rýchlostnej cesty a medzinárodného európskeho ťahu E 572 v smere západ – východ, ktorý spája centrá dvoch susediacich samosprávnych krajov a z medzinárodného hľadiska zabezpečuje spojenie s Českou republikou. Úsek bude zároveň plniť úlohu obchvatu mesta Bánovce nad Bebravou.

Ambiciózny projekt vybudovania nosného systému MHD ako bratislavskej prepravnej tepny verejnej dopravy cez Dunaj predpokladal rekonštrukciu už nevyužívaného mosta v strede mesta. Most bol postavený ešte v 19. storočí a po viacerých opravách fungoval až do roku 2013, vtedy sa úplne uzavrel z dôvodu havarijného stavu. V súvislosti s potrebami nosného systému MHD padlo pri súčasnej požiadavke na dodržanie minimálneho plavebného gabaritu na Dunaji rozhodnutie nahradiť oceľovú konštrukciu mosta novou, a to s väčším rozpätím hlavného stredného poľa a vyšším uložením na pilieroch.

Trojmedzie je miesto na Kysuciach v severnej časti Slovenska, kde sa stretávajú hranice troch štátov a kde sa koncom roka 2013 začala slávnostným poklepaním základového kameňa výstavba diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. V tomto náročnom kopcovitom teréne sa na začiatku úseku, hneď za diaľničnou križovatkou D3 a R5, nachádza jednorúrový diaľničný tunel Svrčinovec s celkovou dĺžkou 420 m. Cieľom článku je priblížiť technológiu jeho výstavby, ako aj súčasný stav prác, a najmä samotnú organizáciu pri razení tunela.

Súčasťou sortimentu popredného medzinárodného výrobcu stavebných materiálov LEIER je kompletný systém betónových prvkov pre inžinierske siete. Sú vhodné na výstavbu beztlakovej kanalizácie, na odvádzanie dažďovej, splaškovej a priemyselnej odpadovej vody, je možné ich použiť aj ako priepusty popod cesty a železnice.

Dominantnými objektmi stavby D3 Svrčinovec – Skalité sú mosty stavané technológiou letmej betonáže zvýraznené veľkými rozpätiami polí a vysokými piliermi. Vzhľadom na osadenie trasy diaľnice, ktorá vedie ponad hlboké a úzke údolia, tvarujú mosty zároveň panorámu hornatého regiónu. Ich výnimočnosť zdôrazňuje aj výška pilierov, ktorá je v jednom prípade až 76 m (obr. 1).

Estakáda budovaná v križovatke diaľnic D1 a D3, križujúca existujúcu diaľnicu, železničnú trať, areál PD a cestu I/18, pozostáva z dvoch súbežných mostov. Nosná konštrukcia oboch je rozdelená na dva dilatačné celky, pričom výstavba je kombináciou technológie postupného vysúvania nosnej konštrukcie (DC1) a technológie budovania na podpornej skruži (DC2).