Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Začiatok výstavby cestných tunelov na Slovensku spadá do polovice 90. rokov minulého storočia a je spätý s programom výstavby diaľnic. Podľa zoznamu cestných tunelov osadených vysokotlakovými sodíkovými výbojkami máme v prevádzke deväť takýchto diaľničných tunelov – tunely Branisko, Horelica, Sitina, Lučivná, Bôrik, Šibenik, Svrčinovec, Poľana a Považský Chlmec. Čo sa týka diaľničných úsekov vo výstavbe, sú tunely Ovčiarsko, Žilina, Višňové a Čebrať navrhnuté takisto s konvenčnými výbojkami. Na príklade prestavby diaľničného tunela Horelica však možno načrtnúť novú epochu osvetlenia cestných tunelov na Slovensku LED svietidlami.

Na najsledovanejšiu stavbu Slovenska dodal ZAPA beton ako výhradný dodávateľ betónu k dnešnému dňu takmer 500 000 m3 betónu. Išlo predovšetkým o striekaný betón na primárne ostenie, betón na sekundárne ostenie a výplňovú maltu ZAPA MILKMALT. V prípade striekaného betónu s rozptýlenou výstužou išlo o vôbec prvé použitie tejto technológie v tuneli na Slovensku.

Práce na tuneli Žilina sa začali v júli 2014 úpravou plochy pre západný portál. V súčasnosti, na jeseň tohto roka, sa práce na stavebných objektoch tunela po približne 51 mesiacoch pomaly končia. Článok prináša ohliadnutie sa za priebehom prác na výstavbe tunela.

Od 18. do 21. septembra otvoril svoje brány najväčší odborný medzinárodný veľtrh železničnej, dopravnej a koľajovej techniky InnoTrans Berlín. Rekordné štatistiky počtu vystavovateľov a návštevníkov potvrdené: 3 062 vystavovateľov zo 61 krajín, z toho 22 slovenských firiem, celkom 161 000 návštevníkov a vyše tisícka médií z celého sveta.

Jeden zo zákazníkov firmy CAD Studio, spoločnosť Ostrava SHB, a. s., používa BIM softvér Autodesk na projektovanie líniových stavieb. Navrhli už viac ako 100 km nových diaľnic a množstvo kilometrov krajských ciest a miestnych komunikácií.

Predstavitelia štátnej správy a samosprávy, správcovia ciest a odborníci zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska a Ukrajiny sa v dňoch 11. – 12. októbra 2018 stretnú v Košiciach na 23. ročníku Dní slovenských cestárov. Podujatie, ktoré organizuje Slovenská cestná spoločnosť v spolupráci so Správou ciest Košického samosprávneho kraja, sa koná sa pod záštitou ministra dopravy a výstavby SR Arpáda Érseka a predsedu Košického samosprávneho kraja Rastislava Trnku.

Vážení obchodní partneri, už pätnásť rokov sa spoločnosť AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. úspešne podieľa na realizácii tých najdôležitejších infraštruktúrnych projektov, či už v pozícii stavebného dozoru, alebo projektanta. 

Cesta I/65 je významná cesta spájajúca Martin s Kremnicou a Žiarom nad Hronom. Na prelome júla a augusta 2016 sa v Kremnických Baniach rozvodnil po nadmerných dažďových zrážkach potok, čo spôsobilo značné zosuvy na telese tejto komunikácie, ktoré viedli k vyhláseniu havarijného stavu na danom úseku. Rekonštrukcia však prebiehala aj preto, že cesta I/65 v úseku Kremnica – Kremnické Bane mala smerové vedenie a šírkové usporiadanie nevyhovujúce pre cesty I. triedy a jej stavebno-technický stav nezodpovedal významu tejto komunikácie. 

Vozovky na Slovensku sú vo veľmi zlom stave, na ktorom sa podpísalo niekoľko faktorov. Patria medzi ne chýbajúca údržba či nárast dopravy so zaťažením, na ktoré tieto vozovky neboli dimenzované, a v mnohých prípadoch aj nevhodné postupy použité pri oprave.

Cesta I/65 je významná cesta spájajúca Martin s Kremnicou a Žiarom nad Hronom. Na prelome júla a augusta 2016 sa v Kremnických Baniach rozvodnil po nadmerných dažďových zrážkach potok, čo spôsobilo značné zosuvy na telese tejto komunikácie, ktoré viedli k vyhláseniu havarijného stavu na danom úseku. Rekonštrukcia však prebiehala aj preto, že cesta I/65 v úseku Kremnica – Kremnické Bane mala smerové vedenie a šírkové usporiadanie nevyhovujúce pre cesty I. triedy a jej stavebno-technický stav nezodpovedal významu tejto komunikácie. 

Drenážny (vodopriepustný) betón je vhodný na zhotovovanie chodníkov, cyklistických chodníkov, prístupových, údržbových, odstavných a parkovacích plôch s nízkym dopravným zaťažením (automobily s hmotnosťou do 7,5 t). Nie je vhodný na zhotovovanie poľných a lesných ciest a ani cestných komunikácií z dôvodu možného znečistenia/straty drenážnej funkcie a dopravného zaťaženia.

Problematika rekonštrukcie miestnych komunikácií je čoraz aktuálnejšia z dôvodu ich nevyhovujúcich a niekedy až havarijných stavov. Lacnejšie a časovo menej náročné rekonštrukcie, ktoré sa riešia výmenou obrusnej, prípadne aj ložnej vrstvy, vyriešia problém len po vizuálnej stránke. Ten sa potom často zopakuje v priebehu niekoľkých rokov a investorovi nezostáva nič iné, len zainvestovať opäť do rekonštrukcie. Hĺbková diagnostika stavu komunikácie, následná analýza problémov a v konečnom dôsledku návrh opatrení na vyriešenie problémov zostáva na projektantovi.