Príspevok sa zaoberá inovatívnym riešením sanácie svahov a kotvenia, a to použitím mechanických zemných kotiev a prefabrikovaných odvodňovacích drénov ZUBOR. Zároveň sa venuje princípu fungovania mechanických kotiev a možnostiam ich použitia v stavebnom sektore.
Inžinierske stavby
Počas silnej búrky 14. 8. 2018 sa v Janove zrútil most Morandi. V troskách zahynulo 43 ľudí, situácia si vyžiadala vyhlásenie núdzového stavu a mesto prišlo o jednu z najdôležitejších dopravných tepien.
“When I walk over them I recall many of the problems we faced during their construction and the solutions to resolve them. It is very satisfying to know that I made a significant contribution to their construction,” explains Ing. Ľubomír Hrnčiar when commenting on his professional career. The bridges have truly become ingrained in him.
Na Slovensku sú v prevádzke štyri jednorúrové tunely s obojsmernou prevádzkou (Branisko, Horelica, Svrčinovec a Poľana) a štyri dvojrúrové tunely s jednosmernou prevádzkou (Sitina, Bôrik, Šibenik a Považský Chlmec), čo spolu predstavuje približne 16,9 km. Aktuálne má Národná diaľničná spoločnosť vo výstavbe päť dvojrúrových tunelov (Ovčiarsko, Žilina, Višňové, Čebrať a Prešov) s celkovou dĺžkou cca 33 km.
Zakladanie mostných objektov patrí medzi prvotné práce pri stavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Ide o práce, ktoré sa musia realizovať v dostatočnom predstihu, aby nedochádzalo k prestojom na ostatných stavebných objektoch. Problémom pri návrhu zakladania mostov sú často nevyhovujúce prírodné podmienky, pri ktorých sa vzhľadom na členitosť a zalesnenie územia nemožno dostať s vrtnými súpravami do miest budúcich opôr a podpier a realizovať podrobný inžinierskogeologický prieskum. Takýto prípad predstavuje aj zakladanie mostného objektu SO 209-00 Most na diaľnici v km 41,065 D3 „Furmanec“, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec.
Nezriedkavou súčasťou procesu vypracúvania projektových a EIA dokumentácií je aj predkladanie hlukových štúdií od autorov, ktorí nemajú akreditáciu vyžadovanú zo zákona. Takáto hluková štúdia však podľa platných právnych predpisov nemôže slúžiť na hodnotenie vplyvov na verejné zdravie. V roku 2015 došlo v procese EIA k významnej zmene – vydané rozhodnutia a záverečné stanoviská sú preskúmateľné súdom. Ak sa však pri ich príprave nedodržali zákonné podmienky, vzniká ďalšie riziko – že ani hluková štúdia pred súdom neobstojí.
Na novobudovanom, v súčasnosti rozostavanom úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec je najdlhším mostom SO 205-00 Estakáda Podzávoz. Celková dĺžka ľavého mosta je 803,0 m, celková dĺžka pravého mosta je 832,0 m s maximálnym rozpätím poľa 74,95 m. Spodná stavba je založená hĺbkovo na veľkopriemerových pilótach. Výstavba nosnej konštrukcie pozostáva z dvoch technológií – letmej betonáže (komora) a betonáže na pevnej skruži (dvojtrám). Most prevádza diaľnicu D3 v intraviláne mesta Čadca ponad elektrifikovanú trať ŽSR, cestu I. triedy I/11, miestne komunikácie a vodné toky Čadečanka a Čierňanka.
Najvýznamnejší most na stavbe ŽSR, Modernizácia železničnej trate Púchov – Žilina I. etapa, úsek Púchov – Považská Bystrica bol prezentovaný po realizačnej stránke v Inžinierskych stavbách č. 2/2018. Tento článok sa zameriava na projektové riešenie mosta so zameraním na návrh zavesenej nosnej konštrukcie.
Moderné servisné zariadenie je súčasťou strategického priemyselného parku Nitra-Sever a na hlavnú železničnú sieť je napojené jednokoľajovou neelektrifikovanou traťou. Investícia má prispieť k zníženiu dopadu parku Nitra-Sever na životné prostredie a tiež k úspešnému naplneniu celoeurópskeho záväzku presunúť do roku 2030 30 – 50 % výkonov cestnej dopravy na železnice či vodu.
Dunaj je druhou najdlhšou európskou riekou tečúcou krajinami strednej a juhovýchodnej Európy. Z hľadiska plavby predstavuje jednu z najdôležitejších európskych vnútrozemských vodných ciest, a to najmä po otvorení prieplavu medzi Dunajom a Mohanom (Main-Donau Kanal) v septembri 1992, ktorý umožnil nákladnú i osobnú prepravu tlačnými člnmi alebo motorovými loďami nielen medzi podunajskými štátmi, ale aj do a zo štátov západnej Európy. Dunajská vodná cesta sa tak stala dôležitou súčasťou siete TEN-T.
Octavio Frias de Oliveira – tak sa nazýva most, ktorý sa presne pred desiatimi rokmi stal jednou z dominánt najväčšieho brazílskeho mesta Sao Paulo a premosťuje rieku Pinheiros. Má dĺžku 1 600 m, výška pylónov je 138 m a počet kotvových lán je 144.
Na diaľničnom úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa v komplikovaných dopravných podmienkach intravilánu mesta Čadca vyhotovujú betónové konštrukcie mostov a iných objektov diaľnice, na ktoré sa kladú vysoké kvalitatívne požiadavky na betón. Na splnenie týchto špeciálnych – a v rámci každého stavebného objektu iných – požiadaviek je nevyhnutný jedinečný vývoj receptúr betónu v laboratórnych podmienkach. Následne je potrebné vykonať kontrolu v podmienkach staveniska, pričom sa musia zohľadňovať poveternostné vplyvy a iné ťažko predvídateľné situácie, najmä v dopravnej špičke.
Pozývame Vás na XXIII. Seminár Ivana POLIAČKA, ktorý organizuje Katedra dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave v spolupráci s odbornou sekciou Cestné staviteľstvo Slovenskej cestnej spoločnosti ZSVTS, Slovenskou komorou stavebných inžinierov a so spoločnosťou Kongres STUDIO, spol. s r. o.
Mesto Lima na tichomorskom pobreží Peru v súčasnosti realizuje veľký projekt, ktorý výrazne zlepší dopravné podmienky pre približne deväť miliónov ľudí. Projekt diaľnice Vinci Highways / Lamsac zahŕňa výstavbu niekoľkých samostatných mostných konštrukcií a hlavne výstavbu rýchlostnej cesty Linea Amarilla naprieč celým mestom. Táto diaľnica má dĺžku 17 km a jej súčasťou je tunel o dĺžke 1,8 km a 10 viaduktov s celkovou dĺžkou cca. 9 km.
V dňoch 11. – 12. októbra 2018 sa v Košiciach uskutočnil 23. ročník Dní slovenských cestárov. Podujatie zorganizovala Slovenská cestná spoločnosť v spolupráci so Správou ciest Košického samosprávneho kraja a zúčastnilo sa ho viac ako 250 účastníkov.