Tristoročný sen o zjednotení chorvátskeho územia je realitou

Most Pelješac
Zdroj: Zumtobel

Chorváti už pár dní využívajú slávnostne otvorený nový most, ktorý spája doteraz izolovanú oblasť okolo mesta Dubrovník so zvyškom krajiny.

Turisti už nebudú musieť na ceste na juh Chorvátska prechádzať cez Bosnu a Hercegovinu. Približne 2 400 metrov dlhý most sa klenie cez Jadranské more a spája chorvátsku pevninu s polostrovom Pelješac, čím umožňuje ľahší prístup k najvýznamnejšej turistickej destinácii krajiny – stredovekému mestu Dubrovník, ktoré je zapísané na zozname svetového dedičstva UNESCO.

Turisti budú môcť obísť úzky pobrežný koridor patriaci Bosne, kde sa tvoria dlhé rady pri hraničných kontrolách, a skrátiť si tak cestu do Dubrovníka. Táto trasa vás nebude stáť viac, pretože používanie mosta je bezplatné.

Most Pelješac
Most Pelješac | Zdroj: Zumtobel

Strategický projekt v histórii Chorvátska

„Cestovanie cez túto časť krajiny bude teraz oveľa praktickejšie a príjemnejšie a sme obzvlášť hrdí na to, že most svojím komplexným a jedinečným dizajnom zaujímavým spôsobom zmenil pohľad na Malostonský záliv,“ povedal Kristjan Staničić, riaditeľ Chorvátskeho turistického združenia. Výstavbu označil za jeden z najdôležitejších strategických projektov v histórii Chorvátska.

Pelješacký most bol navrhnutý tak, aby odolal vetru s rýchlosťou 180 kilometrov za hodinu. Preto sa neočakávajú problémy s počasím, ako je to v prípade niektorých iných mostov v krajine. Zaujímavosťou je, že most osvetľuje celkovo viac ako 2 000 svietidiel Thorn, ktoré sú elektronicky riadené hardvérom a softvérom Zumtobel. Výstavba stála 526 miliónov eur, z toho 357 miliónov eur poskytla Európska únia.

Elegantný šesťpylónový lanový most, ktorý postavila čínska spoločnosť, je podľa agentúry AP zriedkavým počinom svojho druhu v čase, keď sa Európa obáva, že Čína sa snaží posilniť svoj hospodársky vplyv prostredníctvom investícií do infraštruktúry.

Bosna protestovala proti výstavbe

Štátny vysielateľ HRT označil otvorenie mosta za „historický deň, na ktorý čakali celé generácie“. „Je to veľký deň pre Chorvátsko. Užime si to dnes!“ povedal predseda vlády Andrej Plenkovič. Koridor rozdeľujúci dnešnú chorvátsku Dalmáciu na dve časti vznikol v roku 1699 ako súčasť Osmanskej ríše.

Most Pelješac
Most Pelješac | Zdroj: iStock

Jej cieľom bolo zabezpečiť, aby vtedajšia Dubrovnícka republika nehraničila s konkurenčnými Benátkami. Dokončenie stavby mosta preto miestne médiá vykreslili ako historickú udalosť a naplnenie viac ako tristoročného sna o zjednotení chorvátskeho územia do jedného celku.

V posledných rokoch Bosna opakovane žiadala Chorvátsko, aby zastavilo projekt výstavby cesty. Tvrdí, že výstavba poruší jej právo na prístup na otvorené more. Záhreb to odmieta a tvrdí, že najväčšie rozpätie medzi piliermi, 285 metrov, spolu s výškou 33 metrov zabezpečuje hladký priechod pre lode do jediného bosnianskeho prístavu Neum.

red, prevzaté z ASB-portal.cz