Betonárske vozíky firmy pri letmej betonáži mosta v Považskej Bystrici
Galéria(8)

Betonárske vozíky firmy pri letmej betonáži mosta v Považskej Bystrici

V polovici roka 2008 sa združenie firiem Doprastav a Skanska definitívne rozhodlo vyhotoviť 958 m dlhý a 30,6 m široký diaľničný most technológiou letmej betonáže. Do úvahy prichádzali dve verzie výstavby tohto mosta s mimoriadne širokým priečnym rezom.

Prvou bolo vyhotovenie základného jadra – komorového prierezu s krátkymi konzolami a v druhej fáze rozšírenie prierezu pomocou betónových vzpier a dobetónovanej zostávajúcej časti na plný prierez. Druhou verziou bolo vyhotovenie celého kompaktného priečneho rezu širokého 30,6 m naraz v jednom zábere bez výrazného prerušenia.

Vzhľadom na požadovaný krátky čas výstavby mosta (ukončenie výstavby v máji 2010) sa dodávateľ mosta rozhodol pre druhú verziu výstavby – betonáž celého priečneho rezu v jednom zábere. Už spomenutý krátky čas na vyhotovenie mosta si vyžiadal nasadenie 14 betónovacích vozíkov – betonáž obojstranných konzol zo siedmich vysokých podpier.

Požiadavky na betónovací vozík:
•    musí umožniť vyhotovenie 30,6 m širokých a 5 m dlhých lamiel s premennou výškou, ako aj premennou šírkou spodnej dosky,
•    musí minimalizovať dĺžku zárodku nad podperou,
•    musí umožniť inštaláciu betónových prefabrikovaných vzpier,
•    musí umožniť kotvenie závesov a umiestnenie prvkov roznášajúcich ťahové sily závesov.

Vo veľmi krátkom čase firma NRS AS, v spolupráci s klientom navrhla a vyhotovila unikátny betónovací vozík, ktorý spĺňal tieto požiadavky. Koncept vozíka vychádzal z konštrukcie osvedčeného vozíka Bridgebuilder. To znamená, že základným nosným prvkom sú hlavné rámy zakotvené do betónovej konštrukcie už vyhotovenej časti mosta s predným a zadným rámom, ako aj nosníkmi a závesmi na debnenie a pracovnej plošiny. Použitie systému fast split s presahom koncových častí hlavných rámov umožnilo skrátiť zárodok na 9,76 m a zároveň ihneď pokračovať vo výstavbe na oboch stranách podpery.

Uloženie betónových prefabrikovaných vzpier s hmotnosťou 3 tony sa zabezpečilo inštaláciou ľahkého žeriavu a reťazového zdviháku. Pomocou týchto zariadení trojčlenná posádka uloží jeden pár vzpier v priebehu 2 až 3 hodín. Už spomínané vzpery však rozdeľujú vonkajšie debnenie na dve časti – na časti pod a nad vzperami. Aj samotný postup výstavby a posun celého debnenia rešpektoval túto prekážku – najskôr sa do novej polohy presunula celá konštrukcia vozíka s debnením dolnej časti, potom sa uložili prefabrikované vzpery a až potom debnenie nad vzperami a nakoniec vnútorné debnenie. Kotvenie závesov sa vyriešilo vynechaním otvoru v hornej doske, cez ktorý sa po odsune vozíka dobetónoval kotevný priečnik s roznášajúcimi prvkami na kotvenie závesov mosta.

Podstatné bolo, že po krátkom zábehovom čase sa podarilo vyhotoviť dve symetrické lamely dlhé 5 m za 12 dní a pokračovať v tomto tempe aj naďalej.

Montáž vozíkov závisela od počtu namontovaných vozíkov – po získaní skúseností sa podarilo namontovať celé zariadenie na pripravené zárodky za 14 dní. Najnáročnejšou fázou montáže vozíkov bolo zasunutie časti vozíka do priestoru pod krajnými konzolami nad vzperami zárodku. Aj túto fázu zvládli montážnici po získaní skúseností bezpečne a v krátkom čase.

Gabriel Tevec

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.