Vizualizácia možného variantu budúcej električkovej trate pred novú budovu SND
Galéria(7)

Zachráni električku spred SND štúdia uskutočniteľnosti? Mesto už pozná výsledky dôležitého materiálu

Pripomienky, rozpory a minimálne výsledky. Aj tak by sa dal nazvať projekt vybudovania električkovej radiály vetva Košická, ktorá má viesť popred novú budovu Slovenského národného divadla. Práve toto trasovanie považuje za problém časť verejnosti i rezort kultúry, a tak dalo mesto vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má byť rozhodujúcim argumentom pre ďalšie napredovanie tohto zámeru. Výsledky štúdie už hlavné mesto pozná, teraz je na ťahu ministerstvo.

Jeden z najdôležitejších dopravných projektov mesta

Električková sieť má v Bratislave siahodlhú históriu. Ulicami niekdajšieho Prešporka jazdila električka po prvýkrát v roku 1899. Dodnes sú pre Bratislavu nanajvýš dôležité a zastupujú chýbajúce metro. Preto je rovnako významný ich ďalší rozvoj, ktorý sľúbilo po nástupe v roku 2018 nové vedenie hlavného mesta. 

Dnes už obyvatelia mesta jazdia zrekonštruovanou Dúbravsko-Karloveskou radiálou, buduje sa Petržalská (aj keď s výrazným omeškaním), rekonštrukciou prešla časť Vajnorskej a ďalšie sú v príprave. Naplánovaná je aj výstavba úplne novej trate s názvom vetva Košická, ktorá má prepojiť nový downtown na nábreží Dunaja s Petržalskou i Ružinovskou radiálou a viesť má popred novú budovu Slovenského národného divadla (SND). 

Vzhľadom k nárastu nových stavieb v oblasti downtownu, ako aj rozšíreniu nákupného centra Eurovea, je dopravné spojenie v tomto území nedostačujúce a električková trať tu chýba. Projekt tak má zabezpečiť dopravnú dostupnosť tisíckam obyvateľov mesta do nového centra Bratislavy a ide o jeden z najdôležitejších dopravných projektov hlavného mesta.

Električka pred novou budovou SND na Pribinovej ulici v Bratislave
Električka pred novou budovou SND na Pribinovej ulici v Bratislave | Zdroj: J&T Real Estate

Bratislava začala s plánmi tohto zámeru a trasovaním električky už v roku 2019, pričom primátor Matúš Vallo v tomto období potvrdil, že najideálnejší scenár je osadiť koľaje popred budovu SND. A tu sa začal celý problém – bývalé vedenie Ministerstva kultúry SR totiž vedenie trate pred divadlo na Pribinovej rázne odmietlo. Odvolalo sa na výsledky odbornej vibroakustickej štúdie, ktorú si rezort v tejto súvislosti nechal vypracovať. Za rozhodnutie nestavať trať popred budovu divadla sa napokon rozhodla aj časť aktivistov i samotné SND.

V októbri roku 2021 dané trasovanie odsúhlasilo mestské zastupiteľstvo prostredníctvom zmien a doplnkov územného plánu. Variant vedúci popred divadlo je dokonca finančne podporený súkromný sektorom – o rok neskôr podpísal Magistrát hlavného mesta SR memorandum o spolupráci s developerom J&T Real Estate. Koniec koncov, celá vízia električky v tomto území je z dielne uvedenej spoločnosti.

J&T Real Estate sa v projekte budovania električky angažuje sumou 1 milión eur a zabezpečí aj financie mestu vo výške 7,9 milióna eur bez DPH alebo 10 miliónov eur s DPH (podľa vplyvov aktuálnej legislatívy) ako príspevok na pokrytie ďalších nákladov spojených s prípravou a realizáciou trate. Dokument ale stratí platnosť v prípade, ak by mesto nezačalo s výstavbou trate Pribinova – Košická do šiestich rokov. Teda do roku 2028.

Nemožné východisko, pripomienky aj odvolanie

Mesto s rezortom kultúry, časťou verejnosti i divadlom však stále nevie nájsť východisko z aktuálnej situácie. Prítomné je totiž neustále doťahovanie, odznievajú argumenty jednej i druhej strany, pričom každá trvá na svojej verzii.

SND s ministerstvom hovoria o narušení prevádzky divadla v dôsledku hluku a vibrácií, mesto poukazuje na príklady zo zahraničia, kde sa električkové trate bez problémov nachádzajú aj pred divadlami. Navrhnutý bol preto druhý variant (akýsi kompromis), ktorý počíta s vybudovaním trate poza novú budovu Slovenského národného divadla. Táto možnosť by ale bola drahšia. Celkovo existujú až 4 varianty vedenia trate. 

Jednotlivé varianty električkovej vetvy Košická
Jednotlivé varianty električkovej vetvy Košická | Zdroj: Bratislava – Hlavné mesto SR

O všetkých detailoch sme informovali v článku z roku 2022. Pri trase popred SND je v dokumentácii napísané, že hluk z prevádzky električky majú znížiť rôzne opatrenia – vylepšenie koľajového zvršku, upevnenie koľají, použitie vegetačného krytu alebo zabudovanie zariadenia na mazanie koľají. 

V auguste roku 2023 bolo o projekte rozhodnuté v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Okresný úrad rozhodol, že sa zámer bude posudzovať, čo znamená, že Magistrát hlavného mesta si bude musieť poradiť s pripomienkami, ktorých je v tomto rozhodnutí obrovský počet. Projekt tak bude následne ďalej posúdený správou o hodnotení. 

O zisťovacom konaní, ako aj všetkých pripomienkach, sme podrobne informovali v septembri minulého roku. Taktiež sme komunikovali aj odvolanie, ktorého autorom je ružinovský poslanec Patrik Guldan spolu s Občianskym združením Košická. Výstavba radiály tak opäť narazila na problémy.

Zachráni projekt dokončená štúdia? 

Rozuzlenie celého problému môže nakoniec priniesť štúdia uskutočniteľnosti, ktorú si nechal vypracovať magistrát. Mesto na nej spolupracovalo spolu so Slovenskou technickou univerzitou (STU) a tímom medzinárodných odborníkov už od roku 2019.

Posúdiť má vplyv trate z hľadiska hluku a vibrácií či statiku trasovania. Výsledky má podľa dohody predložiť ministerstvu kultúry, ktoré na ňu čaká, aby sa po jej preštudovaní rozhodlo, či prehodnotí alebo potvrdí svoje predchádzajúce stanovisko v danej veci.

Električková vetva Košická, prechádzajúca cez nový downtown
Električková vetva Košická, prechádzajúca cez nový downtown od stanice SND | Zdroj: J&T Real Estate

Len nedávno informoval TASR, že hlavné mesto už má výsledky tejto štúdie, ktorá posudzuje hluk a vibrácie trasy električkovej trate vedenej po Pribinovej ulici. „Výsledky štúdie chce mesto najprv odprezentovať Ministerstvu kultúry SR či zástupcom divadla,” uviedol hovorca Bratislavy Peter Bubla. 

Ten pre TASR dodal: „V rámci korektnosti by sme radi výsledky štúdie odprezentovali najskôr zástupcom SND, ako aj ministerstva kultúry. Následne ich radi odprezentujeme verejnosti,“ uzavrel Bubla. Tlačová agentúra v stanovisku rovnako komunikovala, že k 11. januáru mesto zatiaľ nepredložilo štúdiu uskutočniteľnosti ministerstvu kultúry, čo potvrdil hovorca rezortu Pavol Čorba: „Štúdia uskutočniteľnosti nám nebola doručená.”

Zároveň zdôraznil, že pre ministerstvo je vhodný taký variant realizácie električkovej trate, ktorý nebude zvýšenou hlučnosťou narúšať prácu a predstavenia v novej budove SND. Hovorca ministerstva týmto vyjadrením vlastne povedal, že trasovanie trate popred budovu divadla ešte nie je úplne stratené. 

Projekt vybudovania vetvy Košická však stále čaká na definitívne rozhodnutie ministerstva kultúry, ktoré zámer od začiatku sabotuje. Rezort v minulosti dokonca argumentoval, že Bratislava stratí námestie pred divadlom, ktoré je podľa neho na vysokej architektonickej úrovni. V skutočnosti ide o miesto, ktoré je v bežné dni, ale aj víkendy, takmer mŕtve a ľudia tadiaľto len tranzitujú.

Ak ale bude meškať výstavba ďalšieho projektu električkovej radiály, zodpovední budú všetci – hlavné mesto, Slovenské národné divadlo aj Ministerstvo kultúry SR. Dnes, teda v roku 2024, preto môžu padať legitímne otázky, či sa dokončenie trate vôbec stihne v tomto desaťročí. Začiatok prác bol odhadovaný už na tento rok.

Aby sa v budúcnosti mohlo pohodlne, bezpečne a čo najrýchlejšie presúvať vyše 200-tisíc ľudí, ktorí sa budú nachádzať denne v novom downtowne, je potrebné viac. Už dnes sa tu sústreďujú desaťtisíce ľudí, ktorí nemajú ideálnu dopravu do ďalších častí Bratislavy. A toto treba čím skôr zmeniť.

Električka pred novou budovou SND na Pribinovej ulici v Bratislave
Vizualizácia možného variantu budúcej električkovej trate pred novú budovu SND
Električková vetva Košická, prechádzajúca cez nový downtown
Električková trať na Dulovom námestí
Jednotlivé varianty električkovej vetvy Košická
Električková vetva Košická – situácia

Električková vetva Košická 

Lokalita: Mestská časť Bratislava – Staré Mesto / Ružinov
Investor: Bratislava – Hlavné mesto SR
Spracovateľ zámeru: REMING CONSULT
Rozpočet: 40 miliónov eur
Stav: V príprave
Realizácia: 2024 – 2026