Púchov: S identitou spájajúceho mesta
Galéria(5)

Púchov: S identitou spájajúceho mesta

Toto kedysi malé mestečko, ktoré odjakživa spájalo brehy Váhu si vďaka brodu vyslúžilo prívlastok významného dopravného uzla a ani v súčasnosti nezaprie svoju významnú polohu. V meste sa pripravujú hneď dve významné dopravné investície – rýchlostná komunikácia R6, ktorá prepojí Moravu s diaľnicou D1, a nová rýchlostná železničná trať. Napriek silným prírodným limitom, ktoré výrazne ovplyvňujú rozvoj mesta, je Púchov dôležitým centrom gumárenského a textilného priemyslu. V poslednom období prebehli v meste významné investičné akcie spojené s výstavbou verejných priestranstiev – pešej zóny, parkov, ulíc, vnútroblokov, rekonštrukciou tepelných rozvodov, verejného osvetlenia. Tento rok sa začalo stavať dlho očakávané divadlo, ktoré výrazne podporí kultúru v meste. Nezaostáva ani rezidenčný segment, v ktorom pribudnú stovky nových bytov.

Púchovské divadlo
Asi najvýznamnejšia mestská investícia sa týka výstavby mestského divadla – kultúrneho centra, ktoré v Púchove dlhodobo chýba. „Mesto má bohatú kultúrnu, najmä divadelnú a folklórnu tradíciu. Pôvodne sa na všetky kultúrne akcie využíval starý dom kultúry. Avšak v roku 2003 ho bez vedomia mesta predal vtedajší vlastník, spoločnosť Makyta, súkromnému investorovi, ktorý neprejavil záujem prenajímať ho na spoločenské účely. Stavba pomaly chátra a väčšinu kultúrnych podujatí mesto organizuje na prenosnom pódiu na pešej zóne. Tá je centrom verejného života – miestom plným života, ale jej využitie je limitované počasím. Dlhodobo nám chýba sála, v ktorej by mohli pôsobiť tanečné a divadelné súbory, a kde by sa konali rôzne spoločenské podujatia – koncerty, divadelné a filmové predstavenia, plesy, stužkové,“ hovorí hlavná architektka mesta Daniela Šicová.

Podľa jej slov bude nové divadlo riešené ako dvojpodlažná viacúčelová sála s vysúvacím hľadiskom. Parter dotvoria kultúrno–komerčné prevádzky. V blízkosti objektu sa nachádza obchodné stredisko Prima (Plecháč), ktoré bude s budovou nového divadla tvoriť zaujímavú pasáž. „Na objekt nadviaže Hoenningovo námestie – súčasť obnovy troch historicky najväčších zelených plôch v meste, medzi ktoré patria aj Európsky mestský park pri Župnom dome a Marczibányiho záhrada. Príprava revitalizácie je zatiaľ v štádiu prípravy projektovej dokumentácie. „Meno grófa Hoenninga sa spája s podporou púchovskej kultúry, preto chceme parčík symbolicky aj kompozične prepojiť s novostavbou divadla,“ dodáva Daniela Šicová. Mesto na tento účel plánuje získať finančné prostriedky z fondov Európskej únie. Revitalizácia čaká aj celú Štefánikovu ulicu, na ktorú spomínané objekty nadväzujú.

Púchov
Okres: Púchov
Kraj: Trenčiansky
Región: Považie
Rozloha katastrálneho územia mesta: 41,38 km2
Počet obyvateľov mesta: 18 658 

  • v produktívnom veku: 65,3 %
  • ekonomicky aktívnych: 53,9 %

Nezamestnanosť (ku koncu roka 2008): 3,92 % 

Súčasné strategické podniky:

  • Continental Matador Rubber, s. r. o.
  • MIKONA, s. r. o.
  • MAKYTA, a. s.
  • ETOP – TRADING, a. s.

Takmer tri stovky nových bytov
Z momentálne realizovaných projektov výrazne dominuje rezidenčný segment. Individuálna bytová výstavba sa rozvíja severovýchode od mesta, v smere k obci Nimnica. V severovýchodnej časti mesta na sídlisku Sedlište, v lokalite Dvory, sa prednedávnom dostavali tri nové bytové domy s celkovým počtom 160 bytových jednotiek.

„Prvé dve podlažia obytného súboru sú riešené ako komerčné plochy občianskej vybavenosti, vytvárajúce akési obytné verejné átriá domov. Na polyfunkčnú podnož nasadajú šesťpodlažné bytové objekty. „Jeden objekt bol financovaný s podporou Štátneho fondu rozvoja bývania a Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Nachádza sa v ňom 48 nájomných bytov. Projekt získal mimoriadne uznanie v súťaži MVaRR SR – Progresívne, cenovo dostupné bývanie za rozvoj bytovej výstavby na Slovensku.

Ďalšie dva objekty obytného súboru Dvory spolu s dvomi podlažiami obchodných plôch ­financoval súkromný investor,“ hovorí Daniela Šicová. Statická doprava je sústredená v podzemných garážach. „Okolie objektu dotvorí dopravná infraštruktúra bezkolízne riešená s oddychovou pešou zónou vstupujúcou do obytných vnútroblokov. Realizácia dopravnej infraštruktúry sa predpokladá už v auguste tohto roku,“ dodáva. Bytový súbor uzatvára hotel Alexandra. Jeho výstavba momentálne prebieha.

Výstavbu lokality Dvory dopĺňa ešte bytový komplex Rubicon, ktorý prinesie ďalších asi 85 bytových jednotiek a 1300 m2 nájomných obchodných plôch. Lokalita Dvory sa nachádza v blízkosti obchodných domov Kaufland, Tesco a Stop Shop. Mesto momentálne neplánuje výstavbu ďalších veľkých obchodných centier. „V minulom roku kolaudované obchodné centrum Stop Shop stále nie je plne obsadené,“ podotýka Daniela Šicová.

Rýchlo na Moravu aj do Žiliny

Katastrálne územie Púchova je veľmi členité. Pozostáva z piatich miestnych častí. Prevažná časť sídla leží na výbežkoch Bielych Karpát, Javorníkov a Strážovských vrchov, časť územia na nive Váhu. Okres sa nachádza na považskej sídelnej rozvojovej osi. Z hľadiska dopravy má výhodnú polohu – leží na významných dopravných komunikáciách – diaľnici D1, komunikácii I/49 v smere do Českej republiky s navrhovaným obchvatom sídla, železnice a navrhovanej Vážskej vodnej ceste.

Významnou verejnou investíciou v segmente dopravy bude výstavba novej rýchlostnej komunikácie R6. Cesta prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou komunikáciou R2 na Morave. Bude prechádzať cez zastavané územie Púchova ako estakáda. Výstavba projektu Národnej diaľničnej spoločnosti sa plánuje okolo roku 2011, avšak mesto sa k tomuto dátumu stavia pomerne skepticky, pretože projekt je v zatiaľ len štádiu spracovanej správy o hodnotení vplyvov stavby na životné prostredia.

„V štádiu projektu pre územné rozhodnutie je modernizácia železničnej trate, v ktorej sa počíta s dostavbou nového úseku prispôsobeného na štandard rýchlodráhy. Tá mala pôvodne viesť ponad miestnu mestskú časť Nosice, avšak mesto trvalo na zmene variantu. Nová trasa povedie estakádou ponad Nosický kanál cez ostrov až do Nimnice, kde sa napojí na tunel,“ hovorí Daniela Šicová. Pôvodná trasa železnice bude využitá na výstavbu cestnej komunikácie, ktorá spojí Púchov s momentálne nie veľmi dobre dopravne prepojenou rekreačnou oblasťou Cérov, a zároveň umožní lepšie pešie a cyklistické prepojenie.

Ortofotomapa mesta Púchov     
Ortofotomapa: © Geodis Slovakia, s. r. o., 2006, © Eurosense, s. r. o., 2006
1 – navrhovaná trasa rýchlostnej komunikácie R6, 2 – plánovaná preložka železnice, 3 – nové mestské divadlo, 4 – obytná lokalita Dvory

Priemysel pozdĺž R6
V priemyselnom segmente sa neočakávajú  veľké zmeny. Ťažiskom púchovského priemyslu je gumárenský podnik Continental (bývalý Matador). Priemyselný park nadregionálneho významu je navrhovaný smerom od spomínaného areálu k obci Beluša, popri diaľničnom privádzači, avšak tieto plochy patria do vlastníctva iného katastrálneho územia. Územný plán mesta Púchov sústredí plochy priemyslu v nadväznosti na budúcu rýchlostnú komunikáciu R6.

Zeleň
Dôležitou súčasťou mesta sú zeleň a verejné priestory. V roku 2006 bola ukončená výstavba pešej zóny, ktorá sa stala tepnou púchovského spoločenského života. Neprehliadnuteľným prvkom je chodníková fontána v tvare medeného náramku, ktorý sa našiel ako archeologický artefakt na Púchovskej skale. Dlažbu zdobia odliatky medených mincí, architektonické riešenie fontány popretkávané rastrom vodných prvkov pripomína brod, ktorý kedysi spájal Púchov s druhou stranou Váhu. Z pešej zóny možno prejsť pasážami v jestvujúcej polyfunkčnej mestotvornej zástavbe do obytnej Marczibányiho záhrady, zrealizovanej v roku 2006.

„Tu sa priamo v centre mesta podarilo vytvoriť približne 8 400 m2 zelenej oddychovej plochy, na aktivity občanov všetkých vekových kategórií. Aj keď budovaniu socialistického urbanizmu padla za obeť historická zástavba mesta s Marczibányiho kaštieľom a záhradou dnes tu stoja bytové domy a mestu sa podarilo obnoviť historickú spomienku, ale zároveň aj vytvoriť priestor prislúchajúci a vyhovujúci modernému životnému štýlu,“ hovorí Daniela Šicová.

Otázne zatiaľ ostáva budúce využívanie ostrova medzi Nosickým kanálom a Váhom. Územný plán predpokladal jeho využitie ako golfového ihriska, čo by bolo atraktívne vzhľadom na polohu k rekreačnej oblasti Nimnica. Avšak Krajský úrad životného prostredia v Trenčíne sa k tomuto zámeru vyjadril záporne. Jedným z možných využití je vytvorenie lesoparku s možnosťou aktívnej rekreácie. V súčasnosti je územie poľnohospodársky využívané súkromnými vlastníkmi. Výstavba v areáli je vylúčená, pretože ide o záplavové územie.

Silné stránky mesta Slabé stránky mesta
Výhodná geografická poloha vzhľadom k dopravnému koridoru Bratislava-Žilina-Poprad-Košice. Nedostatočné využívanie obnoviteľných a druhotných zdrojov energie.
Blízkosť štátnej hranice s Českou republikou – možnosť cezhraničnej spolupráce. Nízka miera natality obyvateľstva.
Stúpajúci podiel obyvateľstva v produktívnom veku – dostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Nedostatočná kvalita ľudských zdrojov v oblasti riadenia, marketingu a inovačných schopností.
Dobrá spolupráca mestského zastupiteľstva s tretím sektorom, podnikateľmi a ostatnými aktérmi lokálneho života. Nedostatočné množstvo kultúrnych zariadení.
Množstvo prírodných lokalít s významnými estetickými a biologickými hodnotami – veľmi priaznivé podmienky pre rozvoj cestovného ruchu. Existencia veľkých zdrojov plošného ­znečistenia životného prostredia (napr. Continental).

Miriam Turancová
Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB.