Woven City: Urbánny inkubátor

Živé laboratórium v mierke 1 : 1. Woven City, teda „Tkané mesto“, ktoré navrhol dánsky ateliér BIG v spolupráci so spoločnosťou Toyota, má slúžiť na testovanie a vývoj novej podoby mestskej mobility, energetiky a na priemyselný vývoj. Cieľom Toyota Woven City je spojiť ľudí a vybudovať komunitu budúcnosti nielen pomocou technológie, ale aj ukotvením v histórii a prírode.

Nové mesto sa nachádza na vyše 70-hektárovom pozemku priamo na úpätí posvätnej hory Fuji v meste Susono v prefektúre Shizuoka. Mesto bude využívať slnečnú energiu, geotermálnu energiu a technológiu vodíkových palivových článkov, aby vznikla uhlíkovo neutrálna spoločnosť. Postupovať sa má v etapách s plánovaným začiatkom v roku 2021.

Vlákna

Woven city, teda Tkané mesto, je koncipované ako flexibilná sieť ulíc. Vlákna, z ktorých je mesto „utkané“, sú rôzne. Architekti zo štúdia BIG rozdelili štandardnú cestu , akú poznáme v každom meste, na tri nové typy: primárnu ulicu, rekreačnú promenádu a lineárny park.

Každý typ je venovaný iným spôsobom mobility, teda rôznym rýchlostiam presunu. Primárna ulica je optimalizovaná pre vozidlá s automatickým riadením, ktoré budú ešte rýchlejšie ako tie so šoférom. Logistická doprava je umiestnená pod nimi.

Hromadné prepravné a doručovacie služby, ako aj presun tovaru pre maloobchod, potraviny, lekárske kliniky, hotely a pracovné priestory zabezpečí Toyota e-Palette – ekologicky čisté, viacúčelové vozidlo bez vodiča.

Rekreačná promenáda patrí mikromobilite, ako sú bicykle, skútre a iné spôsoby osobnej dopravy vrátane konceptuálneho kompaktného osobného vozidla Toyota i-Walk. Samostatná mikromobilná ulica, oddelná od hlavnej premávky, umožňuje obyvateľom voľne sa pohybovať zníženou rýchlosťou, bezpečnejšie a s množstvom prírody a priestoru v okolí.

Tretím typom ulice je lineárny park, chodník určený pre chodcov, flóru a faunu. Intímna trasa poskytuje bezpečné a príjemné prostredie na pokojné prechádzky a prechádzky prírodou cez ekologický koridor spájajúci horu Fuji s údolím Susono.

Rekreačná promenáda patrí mikromobilite ako sú bicykle skútre a iné spôsoby osobnej dopravy.
Rekreačná promenáda patrí mikromobilite ako sú bicykle skútre a iné spôsoby osobnej dopravy. |

Tapiséria

Tri typy ulíc sú tkané do „tapisérie“ so vzorom 3 × 3 bloky. Každý z nich lemuje nádvorie prístupné iba cez promenádu alebo lineárny park. Štruktúra tkanej mriežky mesta sa rozširuje a sťahuje tak, aby vyhovovala rôznym mierkam a účelom.

V jednom prípade ide o balkóniky na nádvorí na úrovni veľkého námestia, v druhom vznikne centrálny park, ktorý poskytuje vybavenosť pre celé mesto. Infraštruktúra mesta vrátane vodíkovej energie, filtrácie dažďovej vody a siete na dodávku tovaru, ktorá sa nazýva „matternet“, je skrytá v podzemí.

Mesto bude využívať slnečnú energiu geotermálnu energiu a technológiu vodíkových palivových článkov aby vznikla uhlíkovo neutrálna spoločnosť.
Mesto bude využívať slnečnú energiu geotermálnu energiu a technológiu vodíkových palivových článkov aby vznikla uhlíkovo neutrálna spoločnosť. |

Kontinuita

Hlavným materiálom budov vo Woven City bude masívne drevo. Spojením tradičného japonského remesla s technológiou robotickej výroby sa zachová japonské stavebné dedičstvo a zároveň ide o udržateľnú a efektívnu možnosť. Samozrejme, vyžiada si to aj inováciu technológie robotickej výstavby.

Laboratóriá sú spolu s výskumom mobility a 3D tlače umiestnené vo výskumných a vývojových priestoroch spoločnosti Toyota. Typické kancelárie spoločnosti sú zas charakteristické flexibilným priestorom, zahŕňajúcim pracovné miesta, salóniky a kryté záhrady.

Rezidencie v meste Woven City testujú nové technológie, napríklad domácu robotiku. Inteligentné domácnosti využívajú umelú inteligenciu, umožňujúcu automatické dodávky potravín, vyzdvihnutie bielizne alebo likvidáciu odpadu.

Každý mestský blok charakterizuje kombinácia priestorov na bývanie, obchod a podnikanie, postavených predovšetkým z dreva (viažuceho uhlík) a s fotovoltickými panelmi inštalovanými na strechách. V Toyota Woven City vzniká nová rovnoprávnosť medzi vozidlami, alternatívnymi formami pohybu, ľuďmi a prírodou, ktorá je zefektívnená prísľubom prepojenej, čistej a spoločnej hromadnej mobility.

TOYOTA WOVEN CITY
Miesto: Susono, Shizuoka, Japonsko
Architekt: Bjarke Ingels, Leon Rost,
Yu Inamoto, Giulia Frittoli
Spolupráca: Mobility in Chain (mobilita), Atelier Ten (udržateľnosť)
Klient: Toyota Motor Corporation + Kaleidoscope Creative
Celková plocha: 708 200 m2
Projekt: 2019 – 2020
Začiatok realizácie: 2021
Text: Karolína Balášková
Vizualizácie, projektová dokumentácia: BIG

Článok bol uverejnený v časopise ASB 3/2020.

KategórieUrbanizmus