Stanica Liège Guillemins pre vlaky TGV
Belgické mesto Liège vo Valónsku má bohatú históriu. Mnohé stáročia bolo kultúrnou, náboženskou a obchodnou križovatkou. V súčasnosti je okrem iného významným uzlom európskej vysokorýchlostnej železničnej siete TGV, ktorá spája Belgicko, Francúzsko, Anglicko a Nemecko. A to aj vďaka novej budove stanice od španielskeho architekta Santiaga Calatravu. „Predstavil som si budovu bez fasád s vznášajúcou sa strechou, ponúkajúcou ochranu pred večne prítomným dažďom typickým pre belgické zimy,“ opisuje projekt architekt.
Santiaga Calatravu poverili návrhom novej lutyšskej stanice najmä preto, že s podobnými projektmi má mnoho skúseností. Zrealizoval niekoľko mostov – napríklad Ponte della Costituzione v Benátkach alebo Campo Volantin v Bilbau (kde navrhol aj medzinárodné letisko a stanicu), v Zürichu a v Lyone. „Stavať horizontálne je omnoho ťažšie ako stavať zvislo. Ľudia si myslia, že stanica je len strecha, ale je to omnoho komplikovanejšie, ako sa zdá,“ hovorí svetoznámy architekt.Calatravova stanica Liège Guillemins prepája dve veľmi odlišné oblasti Lutychu, ktoré predtým delili železničné trate: typicky ošumelú mestskú zástavbu z 19. storočia na severozápadnej strane a zelenú rezidenčnú oblasť Cointe na svahoch rovnomenného kopca na juhovýchodnej strane mesta. Úloha stanice je teda naozaj mestotvorná. Tieto dve oblasti spája dvesto metrov dlhý terminál, krytý oblúkovou presklenou strechou, ktorá pokračuje ešte takmer stopäťdesiat metrov ďalej cez päť nástupíšť.
Základnou myšlienkou tohto návrhu bola transparentnosť a dialóg s mestom. Oba úmysly vyjadruje práve monumentálna klenba zo skla a ocele. Obrovská sklenená stavba nahrádza tradičnú fasádu a navodzuje prirodzenú interakciu medzi interiérom stanice a mestom.
Na severnej strane smerom do mesta je stanica trojposchodová, na južnej je poschodí až päť. Tri z nich sú parkovacie plochy, plošina na príjazd vozidiel prepojená s mostíkom pre peších a vyvýšený chodník. Na úrovni Place de la Gare (pod stanicou) pomáha podporiť dojem ulice pás obchodov. Mostíky pre chodcov a podchody pod koľajnicami umožňujú plynulé spojenie medzi oboma stranami stanice. Veľká hala pre cestujúcich a predaj lístkov sú umiestnené v hlavnej osi budovy.
Stanica Liège Guillemins pre vlaky TGV Miesto: Liège, Belgicko Investor: SNCB Holding, Infrabel a Euro Liège TGV Architekt: Santiago Calatrava Plocha sklenenej strechy: 33 000 m2 – vrstvené bezpečnostné sklo Stratobel (AGC Glass Europe) Zastavaná plocha: 49 000 m2 (vrátane komunikácií) Celková dĺžka: 488 m Stavebné náklady: 312 mil. eur Realizacia: 2009 |
Strecha – fasáda
Projekt nemá žiadnu fasádu v tradičnom zmysle slova. Je to tak preto, aby medzi interiérom a exteriérom fungovala prirodzená interakcia. Monumentálna strecha sa tak stáva jeho fasádou. Pozorovateľovi na kopci odhaľuje strecha kúsok z vnútorného usporiadania stanice. Pozorovateľovi vo vnútri staničnej budovy poskytuje konštrukcia strešných oblúkov výhľad do okolia a bez ohľadu na miesto pozorovania prevláda pocit transparentnosti. „Mojím cieľom bolo vytvoriť budovu, ktorá by odrážala význam novej stanice ako vysokorýchlostného spojenia medzi európskymi mestami. Predstavil som si budovu bez fasády s vznášajúcou sa strechou chrániacou pred živlami, najmä pred všadeprítomným dažďom, ktorý je taký typický pre belgickú zimu. Prirodzeným pokračovaním tejto vízie bol klenutý tvar, pričom mäkká (možno aj ženská) zvlnená krivka strechy napodobňuje ladné stúpanie a klesanie kopca Cointe za stanicou,“ hovorí Santiago Calatrava a dodáva: „Cítil som, že neexistuje lepší spôsob, ako osláviť technologické úspechy vlakov TGV, ako je odhalenie nástupísk a dynamiky pohybujúcich sa pasažierov a vlakov.“
Most Pont des Guillemins, ktorý je tiež dielom tohto španielskeho architekta, spája diaľnicu pretínajúcu mesto Lutych s parkoviskom s kapacitou 800 parkovacích miest na stanici Liège Guillemins pre vlaky TGV. Podobne ako pri moste pre chodcov Campo de Volantín v Bilbau, aj konštrukcia mostu Pont des Guillemins spočíva v priamych torzných rúrkach, na ktoré sú navarené lúčovité mostné dielce. Tie vytvárajú oblúk kruhu, opisujúceho rovinu tejto plošiny. Oblúk tvorí oceľová rúrka, ktorá je na oboch koncoch privarená k torznej rúrke plošiny. Kombinácia krivky plošiny, priamych línií rúrky a vertikálnej projekcie oblúku zdôrazňuje efekt pozastaveného pohybu.
Konštrukčné a materiálové riešenie
Konštrukciu tvorí oceľový rám, vrstvené bezpečnostné sklo a biely betón. Keďže oceľový rám museli osadiť na mieste bez toho, aby došlo k prerušeniu železničnej dopravy, stavbári museli použiť techniku vhodnú na stavanie mostov. Základné rámy montéri zmontovali v priestore mimo koľajiska a vlakov, v noci spojili rámy do skupín po šiestich na základnú nosnú konštrukciu. Hneď ako bola hlavná strecha na mieste, mohli sa dva stropy zmontovať a zaskliť.
Výsledkom je krehko, no zároveň monumentálne pôsobiaca biela strecha, kryjúca terminálovú halu a nástupisko, ktorým denne prejde okolo 36-tisíc cestujúcich vo všetkých smeroch; do Londýna, Frankfurtu, Bruselu, Paríža či Kolína nad Rýnom.
„Mojím cieľom bolo vytvoriť dopravnú stavbu 21. storočia, ktorá by nielen spojila Liège so zvyškom Európy, ale poslúžila by aj ako symbol rozvoja mesta,“ hovorí Calatrava. „Tento projekt ako celok vytvára novú bránu do Lutychu a obnovuje vzťah s mestom.“
Kateřina Kotalová
Foto: archív AGC Glass Europe
Autorka je šéfredaktorkou časopisu ASB – architektura, stavebnictví, byznys.
Článok bol uverejnený v časopise ASB.