Prvý drevený parkovací dom Mobility Hub

Partneri sekcie:

Susedstvo južného prístavu v druhom najväčšom meste Dánska Aarhuse sa mení na plnohodnotnú mestskú štvrť. Vzmáhajúca sa výstavba musí rešpektovať cieľ krajiny, a to stať sa klimaticky neutrálnou do roku 2050. V nedávnej mestom vyhlásenej súťaži uspel netradičný návrh podmienený touto víziou – prvý drevený parkovací dom.

Návrh vznikol spoluprácou tímov JAJA Architects a Open Platform, s inžinierskou podporou Soren Jensen Ingeniorer a grafickým dizajnom od Studio Rama. Pozemok, na ktorý mal byť umiestnený, sa nachádza v centrálnej časti štvrte a je obklopený parkovými plochami s pešou dostupnosťou do centra.

„Mobilita je viac než len presun z bodu A do bodu B. Nerozmýšľame nad parkovacím domom ako nad skladiskom áut, ale ako nad skutočným strediskom mobility, kde sú k dispozícii všetky formy transportu, hlavne tie zelené,“ hovorí o návrhu architekt Jakob Steen Christensen JAJA architects.

Kaviareň otvorená do parku je súčasťou 2 000 m2 občianskej vybavenosti.
Kompaktné parkovisko vytvára priestor pre kreatívnu oázu s malými pavilónmi kde sa môžu rozvíjať spoločenské a kultúrne aktivity.
Zeleň a chodníky parku sa opakujú na fasáde parkovacieho domu kde sa menia na vertikálnu záhradu a aktívne balkóny.
Drevený parkovací dom Mobility Hub
Axonometria.
Konštrukcia parkovacieho domu bude vyrobená z trámov a stĺpov z CLT panelov ktoré majú výrazne vyššiu pevnosť ako bežné lepené nosníky.

Viac než garáž

Hlavným prvkom nosnej sústavy drevostavby sú stĺpy a nosníky z CLT panelov, ktoré majú vyššiu nosnosť než bežné lepené nosníky. Veľké časti objektu nie sú vyhrievané, teda vplyv na prostredie bude len zo stavebných materiálov, osvetlenia a prevádzky.

Objekt má celkovo 6 podlaží: na prízemí poskytuje priestor pre 700 parkovacích miest na ploche 17 500 m2 – od klasických áut cez elektrické až po tzv. zdieľané vozidlá. Toto stredisko mobility si kladie za cieľ vtiahnuť vodičov a inšpirovať ich k pohybu alternatívnou dopravou.

Poskytuje teda možnosť prenajať si normálne aj nákladné bicykle, skútre, prípadne sa odviezť pomocou carpoolingu (zdieľaná jazda autom, pozn. red.). Blízka centrálna vlaková stanica túto iniciatívu podporuje.

Nespočet alternatív dopravy teda nedáva priestor na výhovorky. Avšak hlavnou motiváciou, prečo nechať auto stáť, je pridaná hodnota stavby. Parkovací dom obsahuje okrem samotného parkovania 2 000 m2 občianskej vybavenosti ako posilňovňu, galériu a kaviareň.

Z tejto plochy je 300 m2 v podobe pavilónov, ďalších 300 m2 je distribuovaných po schodiskách a balkónoch tvoriacich fasádu a zvyšných 1 400 m2 sa nachádza na prízemí a prvom poschodí.

Zeleň a chodníky okolitého parku plynule prechádzajú do fasády, kde sa transformujú na vertikálnu záhradu plnú zazelenených špalierov a balkónových aktivít.

Kaviareň otvorená do parku je súčasťou 2 000 m2 občianskej vybavenosti.
Kaviareň otvorená do parku je súčasťou 2 000 m2 občianskej vybavenosti. |

Cesta k udržateľnosti

„V tomto projekte minimalizujeme odtlačok budovy prácou s drevenou konštrukciou a viazaným uhlíkom. Spolu s výsadbou nového mestského lesa tak prispievame k zaisteniu rovnováhy CO2 v Aarhuse,“ hovorí vedúci architekt Niels Lund Petersen z ateliéru Open Platform.

Okrem rozosievania pokoja stromy v novej zelenej oáze pomáhajú prečistiť pôdu po rokoch znečisťovania stavbami. Navyše park aktívne zlepšuje klimatickú odolnosť v súvislosti s tepelnými vlnami a prietržami mračien.

„Na základe jednoduchého logistického riešenia je návrh nádhernou prácou s priestorovými kvalitami obohatenými o výborne integrované možnosti aktivít a udalostí. Parkovací dom masívne prispieva k dosiahnutiu kreatívnejšej a zelenšej mestskej časti,“ znelo vyjadrenie poroty k víťaznému návrhu.

MOBILITY HUB
Miesto: Aarhus, Dánsko
Investor: Lindesnes Aarhus Kommune
Architekt: JAJA Architects + Open Platform
Spolupráca: Studio Rama, Soren Jensen Radgivende Ingeniorer
Celková plocha: 19 300 m2
Návrh: 2019
Realizácia: 4. Q/2020
Text: Alexandra Müllerová
Vizualizácie: Open Platform + JAJA Architects

Článok bol uverejnený v časopise ASB 4/2020.