Prestavba Západného prístavu v Malmö
Galéria(8)

Prestavba Západného prístavu v Malmö

Partneri sekcie:

Tretie najväčšie švédske mesto Malmö v súčasnosti žije revitalizáciou bývalého priemyselného areálu prístavu v tesnej blízkosti mestského centra. Mesto, ktoré leží na južnom pobreží Švédska pri Öresundskej úžine, v tesnom susedstve Kodane, upustilo koncom minulého storočia od tradičnej priemyselnej bázy hospodárskej výroby. Lodenice sa zatvorili a veľké plochy Západného prístavu spustli. Úpadok priemyselných aktivít podnietil politikov a predstaviteľov mesta vytvoriť novú víziu pre budúci rozvoj mesta s dvoma hlavnými cieľmi: založiť univerzitu v centre Malmö a vytvoriť atraktívnu mestskú štvrť v Západnom prístave neďaleko univerzity. Jedným z výsledkov tohto strategického zámeru je vytváranie novej obytnej štvrte pre 10 000 obyvateľov s pracovnými a školskými zariadeniami s kapacitou 20 000 osôb.


Myšlienkou diela je vytvoriť udržateľnú, atraktívnu pobrežnú mestskú štvrť, kde sa prebudujú a nanovo definujú staré väzby medzi mestom a morom. Obraz mesta sa mení zo staromódneho, priemyselného sídla zamoreného exhalátmi na vzrušujúce, do budúcnosti orientované mesto, v ktorom kultúrna diverzita, mladá populácia a zaniknuté priemyselné areály nie sú príťažou, ale potenciálom rozvoja mesta.

Západný prístav nielenže naplnil cieľ vybudovať udržateľné mesto a revitalizovať priemyselný prístavný areál, projekt má navyše veľký úspech medzi obyvateľmi mesta, ktorí hľadajú možnosti rekreácie a oddychu. Množstvo ľudí sem prichádza kvôli prechádzkam, kúpaniu alebo len posedeniu pri káve či dobrom jedle na morskom pobreží počas víkendov aj pracovných dní.

Symbolom postindustriálneho Malmö je výškový objekt Turning Torso od známeho španielskeho architekta Santiaga Calatravu – dominanta celého územia. Prvá časť projektu sa ukončila pri príležitosti Európskej výstavy bývania v roku 2001. Predstavuje polyfunkčnú urbanistickú štruktúru s bývaním, pracovnými príležitosťami a službami. Súbor ponúka výber rôznych možností bývania s množstvom architektonických riešení, formujúcich podnetné a udržateľné mestské prostredie. Zahustená urbanistická štruktúra sa vyznačuje modernou architektúrou a vysokými štandardami udržateľnosti. Rozvoj územia pokračuje – v súčasnosti sa budujú dva nové obytné súbory – Dockan na východe a Flagghusen na severe. Posledný projekt kombinuje vysoké ekologické štandardy s prijateľnými nákladmi.

Vízia rozvoja

Víziou budúceho rozvoja Západného prístavu (Västra Hamnen) je vytvoriť národný príklad udržateľného mestského rozvoja a naplniť funkčnú mestskú štvrť, ktorá by zahŕňala možnosti na prácu, štúdium, služby a bývanie – urbanistickú štruktúru, ktorá stimuluje prechod k mestu vzdelania. Prístav vytvorí tesné spojenie mesta s morom. Prechádzkové trasy a parky budú viesť neprerušene z mestského centra cez Západný prístav k pobrežiu Öresundskej úžiny. Rovnako ako pri súbore Bo01 má celú štvrť charakterizovať architektonická diverzita, preto sa v projekte angažuje množstvo developerov a architektov. Možnosť pobytu v blízkosti vody je významnou kvalitou každého sídla. Poloha Západného prístavu, nadväzujúca na existujúce pláže s pešou dostupnosťou do centra, robí túto lokalitu mimoriadne atraktívnou. Parky, námestia, miesta stretávania a prístaviská rekreačných lodí sa projektovali tak, aby priťahovali ľudí z celého mesta.

Koncept udržateľnosti
V súvislosti s plnením cieľov daných územným plánom vyvinulo mesto Malmö v roku 1997 osobitný program – Ciele a princípy navrhovania Západného prístavu.

Západný prístav má obsahovať mnohé formy bývania – vrátane nájomných bytov, súkromných majetkov a družstevných nehnuteľností. Takisto sa vytvoria príležitosti založiť inovatívne aktivity univerzitného typu, napríklad v opustených budovách priemyselných podnikov.
Predtým tu sídlili firmy ako Kockums Mechanical Works a Saab-Scania, ktorých objekty sa neskôr transformovali na veľtržné a kongresové centrum. To naznačilo smerovanie k dnešnej veľkoplošnej transformácii územia. Úrady a iné pracovné miesta sa dobudujú v polyfunkčných budovách v rámci celého územia.

Rozvojová stratégia zdôrazňuje význam ochrany historických pamätihodností oblasti, predovšetkým lodeníc a prístavov (napríklad starý lodný sklz lodenice Kockums). Dôraz na význam tejto unikátnej lokality kladie aj územný plán. Výraznú veternú expozíciu územia koncepčne rieši odlíšenie náveterných a tienených strán jednotlivých súborov budov. Kľúčovým konceptom rozvoja Západného prístavu je udržateľnosť. Územie sa profiluje na princípoch ekologicky vyhovujúceho mestského územia. Názorne ukazuje, ako možno dosiahnuť biologickú diverzitu v husto zastavaných urbanistických zónach. Verejná doprava uprednostňuje znižovanie vplyvu na životné prostredie.

Bo01
Prvá časť Západného prístavu sa vybudovala v roku 2001. Spomínaný súbor Bo01 zadal štandardy pre celé územie svojím programom kvality, vysokými štandardami pre verejné priestory a zainteresovanie veľkého množstva developerov. Hoci sa kvalitatívny program súboru Bo01 neaplikoval na celé územie, jeho úspešné podnety smerom k lokálne produkovanej obnoviteľnej energii a architektonickej diverzite stanovili základné požiadavky a predpoklady vysokej udržateľnosti a diverzity rozvoja celého územia. Bo01 sa stal skutočnou súčasťou mesta vďaka transformácii zo zanedbanej, pochybnej oblasti mesta na populárnu rekreačnú zónu, orientovanú na kúpanie a prechádzky.

V juhozápadnej časti Západného prístavu sa nachádzajú rozvojové územia Västra Hamnporten, Tekniportalen a Hamnparken. Súčasťou investičného zámeru je prebudovať bývalú továreň, ktorá vyrábala lietadlá, na administratívnu budovu. Územie západne a severne od továrne sa využije na výstavbu obytných, administratívnych budov a hotela.

Centrálny priestor
Rozvojovú expanziu jasne vidieť aj v centrálnej časti územia Západného prístavu. Veľtržné centrum, známe ako SAAB factory, sa postupne mení na malé obytné a podnikateľské objekty. Kompletné premiestnenie centra bude ukončené v roku 2009. Južná časť v súčasnosti vytvára priestor pre supermarkety.

Severovýchodne od objektu Turning Torso navrhli architekti ústredný park Západného prístavu, ktorý je v súčasnosti vo výstavbe. Západnú časť parku čaká o niekoľko rokov realizácia objektu predškolskej a základnej školskej výchovy. Súčasťou urbanistického návrhu je vytvorenie nového severojužného bulváru, spájajúceho jednotlivé časti územia s morom. Východne od budúceho bulváru sa nachádzajú administratívne budovy, obytné objekty a park, vybudovaný vedľa typického starého lodného sklzu firmy Kockums.

Dockan
Po odstránení prístavných zariadení a nákladných žeriavov sa stala atraktívnym obytným súborom aj rozvojová časť Dockan. Vďaka prístavu malých lodí v lodenici a impozantnému výhľadu patria obytné a administratívne objekty tejto lokality medzi najvyhľadávanejšie v meste. Každodenne sem prichádza veľký počet študentov Univerzity v Malmö a tunajšej strednej školy. Nedávno sa do bývalého skladiska presťahovalo Skånske divadlo tanca, čo obohatilo kultúrne prostredie územia. Na okraji starého žeriavového bazéna sa ešte plánuje výstavba nového námestia.

Stará lodenica
Firma, ktorá pôvodne pôsobila v priestoroch starej lodenice, zanikla. Budovy využívajú rôzne mechanické dielne a ťažobné koľaje. Proces transformácie územia na polyfunkčné sa už začal. Do budovy starej továrne sa má presťahovať v roku 2009 Švédska národná televízna spoločnosť. Súčasťou projektu je výstavba areálu mediálneho združenia. Nasledovať budú obchody, obytné domy, športové a kultúrne zariadenia.

Univerzitný ostrov
V centre územia – hneď vedľa starej západnej štvrte v blízkosti atraktívnych rekreačných území ako pláž Ribersborg a Mestský zámocký park Malmö – leží Univerzitný ostrov (Universitetsholmen). Hneď vedľa ostrova stojí hlavná stanica s dopravným prepojením na celú oblasť Skåne cez Öresundskú úžinu do Kodane a ďalej. Univerzitný ostrov slúži ako prechodná zóna. Veľké priemyselné budovy prístavu tu prechádzajú do menších štruktúr, postupne zmiešaných s hustou architektúrou mestského centra. Devízou ostrova je koexistencia rôznych funkcií. Aj keď v niektorých častiach dominuje vzdelávanie, výskum a administratíva, žiadna z častí územia nebude monofunkčná. Všade bude priestor na situovanie obchodu, kultúry, ako aj bývania.

V Západnom prístave dnes pracuje približne rovnaký počet ľudí, ako pracoval v lodeniciach Kockums v čase ich rozkvetu (6 600). Za to možno z veľkej časti ďakovať prítomnosti univerzity na ostrove. Rozkvet univerzity je viditeľný. Na ostrove sa stavajú nové budovy, obytné objekty a knižnicu.

Dobudovanie mestského tunelu odľahčí dopravné spojenie s týmto územím a priestor povedľa kanála medzi mestom a Západným prístavom vytvorí priestor pre pobrežnú promenádu s prechádzkovými a cyklistickými trasami.

Doc. Ing. arch. Daniela Gažová, PhD.
Foto: autorka

Autorka dlhé roky pôsobila na Fakulte architektúry STU v Bratislave. V súčasnosti pracuje ako mimoriadna profesorka na Ústave manažmentu STU v Bratislave. Okrem toho pôsobí aj ako autorizovaná architektka, autorizovaná krajinná architektka – členka Slovenskej komory architektov.