Partneri sekcie:

Minimalistický priestor so sterilným dizajnom. Obchod Balenciaga prináša vlastnú kultúru

Vlajkový butik odevnej spoločnosti Balenciaga v Paríži ako prvý vypracoval berlínsky architektonický ateliér Gonzalez Haase AAS pod kreatívnym vedením Demnu Gvasalia. Špičkový dizajnér, ktorý je známy svojou spoluprácou so značkou Vetements, vyzval AAS v roku 2016 na vytvorenie priestorovej estetiky predajne v hlavnom meste módy.

Cristóbal Balenciaga otvoril svoj prvý butik v španielskom San Sebastiane v roku 1917. Neskôr expandoval do Madridu aj Barcelony, obliekal dokonca španielsku kráľovskú rodinu. Jeho prvá módna kolekcia bola inšpirovaná španielskou renesanciou.

Turbulentná kariéra bola sprevádzaná konfliktmi s tlačou aj komorou módnych dizajnérov. Nezhody s komorou znamenali, že sa nikdy neocitol medzi jej členmi.

To však nezatienilo úspech značky. Samotný Balenciaga vychovával významných návrhárov – Oscar de la Renta, Andre Courreges, Emanuel Ungaro, a dokonca Hubert de Givenchy.

Po jeho smrti ju opäť oživila francúzska spoločnosť Kering. Šaty tejto značky nosili osobnosti zvučných mien ako Jackie Kennedyová, Madonna, Jennifer Connelly, Anna Wintour, Nicole Kidman alebo Sienna Miller.

Ostrý, priemyselný, funkčný a surový

Butik sídli na známej parížskej ulici Rue Saint Honoré so susedmi zvučných mien ako Christian Dior, Yves Saint-Laurent alebo Alexander McQueen. Istá miera rebelantstva značke vlastná sa mala pretaviť aj do nového interiéru.

Avantgardný a puristický dizajn vlajkovej predajne pod vedením architektky Judith Haase a scénografa Pierra Jorge Gonzaleza zahŕňa pulty a stojany na odevy z nehrdzavejúcej ocele, stropy z reflexnej hliníkovej fólie a jasne osvetlené miesta expozície.

Minimalistický priestor je v absolútnom kontraste k vystavovanej móde, čím umožňuje vyniknúť módnym kúskom. Ako doplnok interiéru navrhli autori jedinečný modulárny nábytok s ostrými hranami a čistým, priam sterilným dizajnom.

Závan Berlína

Výsledkom je exkluzívny a predovšetkým funkčný priestor, ktorý je ukážkou populárneho berlínskeho štýlu „factory-warehouse“ (továreň/ sklad) a odvážne kontrastuje s farebným spektrom vystaveného návrhárskeho oblečenia. Architektka Judith Haase túto dizajnovú voľbu zdôvodňuje:

„Mnohokrát nás marketingové oddelenie našich klientov požiada, aby sme preniesli berlínskeho genia loci do ich brandingu. Netreba si však pliesť pojmy s dojmami. My, bohužiaľ, nenavrhujeme kultúrne centrum ani sociálne bývanie. Keď niekto navrhne stoličku, otázka sa skôr týka kultúry dizajnéra než príjemcu. My chceme zaujať naším dizajnom, ktorý prináša našu vlastnú kultúru.“

Šatstvo je zavesené na variabilnom vešacom systéme.
Šatstvo je zavesené na variabilnom vešacom systéme. | Zdroj: AAS Gonzales Haase

Scénografia módy

„Predtým, ako sme začali navrhovať priestory pre módne značky, sme pracovali hlavne pre umeleckú scénu. Túto kultúru priestoru sa snažíme zavádzať aj do módy. Nie je to nič revolučné, ale skutočnosť, že sme na začiatku nového tisícročia riešili veľa galerijných priestorov mladej umeleckej scény (nechcem povedať, že so žiadnym, ale minimálne s veľmi nízkym rozpočtom), nás prinútila pracovať na stratégii nízkonákladových návrhov,“ vysvetľuje architektka.

„Umelé osvetlenie sa potom stalo prirodzeným prvkom zjednocujúcim celý surový priestor. Tento prístup aplikujeme vždy, keď to je možné, rovnako ako sme to urobili s Balenciagou,“ dodáva.

Dôležitým aspektom je intenzívne nasvietenie expozície.
Dôležitým aspektom je intenzívne nasvietenie expozície. | Zdroj: AAS Gonzales Haase

VLAJKOVÁ PREDAJŇA BALENCIAGA

Miesto: Rue Saint Honoré, Paríž
Investor: Balenciaga
Architekt: AAS Gonzales Haase
Úžitková plocha: 300 m2
Realizácia: 2017

Alexandra Müllerová

Článok bol publikovaný v časopise ASB 01-02/2021.