Rafinovane vyriešený loft

image 81306 25 v1

Riešenie veľkorysého podkrovia bolo výzvou. Príliš veľký priestor potreboval návrh, ktorý by koncepčne vyvážil a prepojil odlišné svetlé výšky a rozdielne plochy všetkých miestností. „Aby sme zachovali maximálne plynutie priestoru a otvorených priehľadov, niektoré z rohov sme jemne zaoblili,“ opisujú osobitú ideu realizácie autori z ateliéru A1 Architects. 

Práca s „neobmedzeným“ priestorom

Spoločenský denný priestor bytu má jednotlivé obytné časti vzájomne prepojené, v nočnej zóne sú miestnosti, naopak, oddelené a viac v ústraní, aby poskytovali dostatok súkromia. V kontraste k nim sú v ústraní oddelené priestory súkromné. Hlavná obývacia miestnosť, ktorá je centrom dispozície, sa vyznačuje najvyšším stropom. Táto časť bytu sa dá vnímať z rôznych uhlov pohľadu. Pohľad smerom ku kozubu charakterizuje sivá stierka ukončená v úrovni podlahy horného podlažia. Vrchná hrana tejto plochy horizontálne rozpoľuje priestor v jeho najväčšej výške. Je to jednoduchý spôsob, ako zariadiť, aby sa strop javil ako nižší a obývacia izba pôsobila útulnejšie.

Schody bez zábradlia, galéria bez obrazov

Galériu na novom podlaží, ktorá sa na jednom mieste rozširuje až na celú šírku poschodia, ohraničuje sieť z nehrdzavejúcej ocele. Táto transparentná zábrana neruší výhľad, maximálne prepúšťa svetlo z juhu a pridáva celému interiéru osobitý štýl. Pri pohľade z galérie smerom nadol sa pred očami rozprestrie celá panoráma obývacej izby a vtedy je viac než isté, že stavba tejto časti mala zmysel.

Ustúpenie podlažia navyše dodáva priestoru pod šikmým stropom viac vzdušnosti a to stále nie je všetko. Galéria zhora totiž zároveň definuje hranice na otvorenom pôdoryse pod sebou. Takto bolo možné zorganizovať a vymedziť priestor aj bez stien.

Prečo zaoblený podkrovný loft nemôže byť len obyčajným bytom

„Človek sa tu pohybuje úplne voľne a hranice stien a rohov sa v niektorých miestach rafinovane strácajú,“ opisujú hlavný motív autori návrhu. Oblúk je prítomný na rohoch stien i v krivke schodiska s prevýšenou knižnicou. Zakrivenie prechádza vodorovne z jednej plochy na druhú. Podobný prechod existuje aj vo zvislom smere. Sú ním pôvodné stĺpiky strešnej konštrukcie.

Ide o vertikálne prvky, ktoré zapĺňajú interiér na výšku. Podporné stĺpy stoja v rade, sú tvarovo rovnaké, no líšia sa v tom, ktorú časť z nich vidno. S trochou predstavivosti sa dá podľa torza stĺpika určiť, kde sa práve pozorovateľ v byte nachádza. Stĺpy sa zachovali v pôvodnej podobe a ich príbeh je vpísaný do dreva s nerovným povrchom a výrezmi.

Osobitosť dispozície s otvoreným pôdorysom

Vstup do nadväzuje na šatňu, odkiaľ sa dá prejsť až na opačný koniec bytu a potom ešte ďalej hore na galériu bez toho, aby cestu skrížili dvere či iná bariéra. Dvermi sa vstupuje len do kúpeľní alebo do troch zo štyroch spální. Jednotlivé zóny majú hranice oddelené kusom nábytku, akým je napríklad šijací stroj medzi kuchyňou a obývačkou.

Otvorená dispozícia je tak predelená a prehľadná. Aby bola zároveň útulná, pomôžu malé triky, napríklad nábytok odsunutý od stien, krátka vzdialenosť medzi konferenčným stolíkom a gaučom či doplnok v podobe hracieho stola, ktorý vytvára svojskú mikrozónu v rámci hlavnej obytnej miestnosti. Za pozornosť a návštevu stoja aj dve malé terasy, jedna nadväzuje na spálňu, druhá na kuchyňu.

Kontrast medzi prírodnými materiálmi – minimalistický dekor

„Okrem zachovania nenápadného plynulého prepojenia hlavných častí loftu bol pre nás dôležitý výber materiálov,“ opisujú svoj zámer architekti. Jeden z takýchto príkladov kvalitných materiálov nájdeme v kuchyni v podobe pracovnej dosky z čiernej žuly a kontrastného obkladu zo svetlého nelešteného mramoru za ňou.

Svetlá je i podlaha z veľkoformátovej keramickej dlažby v smotanovej farbe. Rovnako bledé sú steny. Dokopy to necháva vyniknúť drevenú štruktúru nosných stĺpikov. Materiály vyberali architekti spolu s klientmi a nebola to ich jediná tímová práca. „Spolupráca s klientmi bola skvelá a celú realizáciu sa podarilo doviesť do konca vo všetkých detailoch jedine vďaka vzájomnému súladu a spoločným diskusiám nielen o architektúre.“

Autori: A1 Architects/MgA. Lenka Křemenová, MgA. David Maštálka

Klient: súkromný investor
Lokalita: Dejvice, Praha
Projekt: A1 Architects
Štúdia: 2010
Realizácia: 2011
Úžitková plocha: cca 220 m2

TEXT: Katarína Vankušová
FOTO: A1 Architects – MgA. David Maštálka
ZDROJ: Autorská správa