Helmut Jahn: Kaลพdรก budova je prototypom
โKaลพdรก budova je prototypom,โ vyhlรกsil kedysi architekt Helmut Jahn a zdรก sa, ลพe pritom myslel najmรค na svoje stavby. ฤo objekt, to originalita a, aj keฤ sa niektorรฉ objekty podobali, naprรญklad One Liberty Place vo Philadelphii a Messeturm vo Frankfurte, iลกlo o logiku rozvรญjania ลกtรฝlovรฉho vรฝrazu aย primeranรฝch) tvarov. Ale aj to je postmoderna, ktorรก naลกla v Jahnovi svojho skvelรฉho propagรกtora. Pravda, nie kaลพdรฝ jeho vรฝsledok bol prijatรฝ s bezvรฝhradnรฝm nadลกenรญm, ale jeho โhighlightyโ sรบ architektonickรฝmi ikonami prelomu 20. a 21. storoฤia. Nech je ako chce, dnes 68-roฤnรฝ Helmut Jahn patrรญ podฤพa American Institute of Architects medzi najvplyvnejลกรญch ลพijรบcich americkรฝch architektov aย chicagskรก kancelรกria Murphy/Jahn patrรญ svojรญm roฤnรฝm obratom medzi dvadsaลฅ ลกpiฤkovรฝch architektonickรฝch firiem na svete. Je to teda dostatoฤnรฝ dรดvod na profil v inลกpirรกciรกch svetovej architektรบry.
Cesta nahor
Pre rodรกka z bavorskรฉho Norimbergu bola cesta k architektรบre a neskรดr nahor po schodoch profesionรกlnej kariรฉry takmer predurฤenรก. Nebolo pochรฝb, ลพe v Dรผrerovom meste vyrastรก ฤalลกรญ ฤlovek, ktorรฝ by rรกd menil tvรกr mesta a ลพivot ฤพudรญ. Technickรบ univerzitu v Mnรญchove absolvoval v roku 1965 a vzรกpรคtรญ mu bolo Nemecko priรบzke. A tak jeho ฤalลกia ลพivotnรก cesta celkom prirodzene viedla cez โmlรกkuโ do Chicaga, kde si vzdelanie rozลกรญril na Illinois Institute of Technology (IIT). Tรกto ลกkola bola vtedy pod veฤพkรฝm vplyvom estetiky Miesa van der Roheho a jeho nasledovnรญkov. Jahn si osvojil geometrickรฉ formy svojho veฤพkรฉho krajana, ale takรฝ vรฝraznรฝ talent nemohol zostaลฅ iba pri napodobลovanรญ vzorov.
Vplyvnรก ลกkola otvorila dvere mladรฉmu architektovi do renomovanej kancelรกrie C. F. Murphy Associates, kde zaฤal pracovaลฅ v pozรญcii Project Architect. Jeho priamy nadriadenรฝ, architekt Gene Summers, prรกve navrhoval novรฉ McCormick Place v Chicagu a Jahn sa rรฝchlo zorientoval vo svete veฤพkej architektรบry. Po spoluprรกci na menลกรญch projektoch priลกla v roku 1977 prvรก veฤพkรก autorskรก vรฝzva, ktorou bol Xerox Center v Chicagu. Jeho vรฝลกka 152,5 m sa premietla do 45 poschodรญ zo skla, hlinรญka a betรณnu, a keฤ ju v roku 1980 dokonฤil, priniesla mu prvรฝ aplauz na otvorenej scรฉne.
Pred Jahnom sa tak objavili novรฉ mรฉty. Svoju tvorbu zaฤal vystavovaลฅ na prestรญลพnych podujatiach po celom svete, univerzity sa predhรกลali ponukami na prednรกลกky, zรบฤastลoval sa prรกce pri vyhodnocovanรญ vรฝznamnรฝch svetovรฝch architektonickรฝch sรบลฅaลพรญ. Mohutnรก vlna novรฝch umeleckรฝch tendenciรญ ho niesla neustรกle dopredu. Helmut Jahn iลกiel s neomylnou intuรญciou za svojรญm cieฤพom, no, ako neskรดr priznal, โjeho ranรฉ prรกce boli obฤas vรฝsledkom ลกลฅastnej zhody nรกhod, ktorรก ho napokon doviedla k รบspechuโ.
Cesta nahor pokraฤovala. V roku 1983 mu zakladateฤพ kancelรกrie Charles Murphy (1890 โ 1985) odovzdal budรบcnosลฅ firmy. Onedlho vลกak predsa len priลกiel otras, ktorรฝ sa volal State of Illinois Center.
Flash Gordon v postmodernom veku
Objekt State of Illinois Center na chicagskej Randolph Street dokonฤili v roku 1985, priฤom o osem rokov zmenil svoj nรกzov, pretoลพe bol nanovo venovanรฝ bรฝvalรฉmu guvernรฉrovi ลกtรกtu Illinois Jamesovi R. Thompsonovi. Poฤas otvorenia tejto รบstrednej inลกtitรบcie mesta vลกak nezaลพil ลพiadnu slรกvu, naopak, sebavedomรฉho architekta zasiahol prรญboj kontroverznรฉho prijatia. Helmut Jahn totiลพ uลพ v tom ฤase naplno presadzoval svoju koncepciu postmoderny, v ktorej mieลกal americkรบ tradรญciu s eurรณpskymi kontextami a vlastnรฝmi ambรญciami, priฤom to vลกetko osadzoval do skla, hlinรญka a betรณnu. Najvรคฤลกiu porciu spektakulรกrnosti vลกak predviedol v obrovskom centrรกlnom รกtriu, ktorรฉ ktorรฝsi kritik prirovnal ku kozmickej lodi zo sci-fi. Aj preto si zรญskala posmeลกnรฝ nรกzov Flash Gordon โ podฤพa znรกmeho comicsovรฉho hrdinu โ ฤo podporila aj jeho ruลพovรก a modrรก farebnosลฅ Jahn preลพรญval pribliลพne to, ฤo architekti Rogers a Piano pri svojom parรญลพskom Centre Georges Pompidou. Z tejto budovy sa vลกak ฤasom stal symbol hi-tech architektรบry, no centrum v Chicagu zanechalo len rozpaฤitรฝ dojem zo stavby, ktorรก v zaฤiatkoch mala aj poriadne problรฉmy s nadmernou horรบฤavou vo svojom vnรบtri. Prakticky neexistujรบca klimatizรกcia spรดsobila, ลพe vzduch bol nedรฝchateฤพnรฝ a Jahn musel prehodnotiลฅ svoje prรญstupy.
Pravdepodobne to bola aj jeho vtedajลกia tvrdohlavรก koncepcia postmoderny, ktorรก sa ฤasto zvrhรกvala do exhibรญcie tvarov, priฤom funkcia zostala aลพ na tretej koฤพaji. A tรกto prรญchuลฅ u neho zostรกva aลพ dodnes. Pokiaฤพ prรญliลก โneuletรญโ a tvar modeluje spolu s funkฤnou dispozรญciou, logikou konลกtrukcie a materiรกlovou harmรณniou, vรฝsledok patrรญ do svetovej ligy. Ak zaznie hlas architektovej samoฤพรบbosti, neprajnรญci zรญskavajรบ argumenty… Dรก sa vลกak sรบhlasiลฅ s Johnom Zukowskym, kurรกtorom architektรบry na Art Institute of Chicago, ลพe โaj veฤพkรญ architekti majรบ prรกvo na omyly, nesmรบ byลฅ vลกak fatรกlne a musia sa z nich vedieลฅ pouฤiลฅ. A Helmut Jahn nikdy nerobil tรบ istรบ chybu dvakrรกt po sebe… Aj preto je takรฝ vplyvnรฝ.โ
Zaostrovanie ceruzky
Z perspektรญvy dneลกnรฉho pohฤพadu sa dรก povedaลฅ, ลพe Helmut Jahn vystรบpil na svoju prvรบ osemtisรญcovku na prelome 80. a 90. rokov minulรฉho storoฤia. รctyhodnรฉ vรฝลกky dosiahol na obidvoch brehoch Atlantiku Zaฤalo sa to One Liberty Place vo Philadelphii (vรฝลกka 288 metrov), pokraฤovalo Cityspire v New Yorku (248 metrov), Bank of America Tower v Jacksonville na Floride (188 metrov), Two Liberty Place vo Philadelphii (258 metrov) a vyvrcholilo veลพou Messeturm (Veฤพtrลพnรก veลพa) vo Frankfurte nad Mohanom (257 metrov). Pri porovnanรญ tรฝchto stavieb v chronolรณgii je zreteฤพnรก ambรญcia v precizovanรญ tvaru mrakodrapov a ฤoraz elegantnejลกie zaostrovanie ลกpice mrakodrapu do tvaru ceruzky. Je to aj vyvrcholenie Jahnovskej varianty postmoderny, ktorรก v budove Messeturm pรดsobรญ uลพ v ลกtรฝle art deco.
Jednรฝm dychom treba povedaลฅ, ลพe Messeturm (1991) mรก aj svojich ลกtรฝlovรฝch sรบputnikov postavenรฝch pribliลพne v rovnakom ฤase. Spomeลme aspoล Key Tower v Clevelande od architekta Cรฉsara Pelliho (1991) a Bank of America Plaza v Atlante od kancelรกrie Kevin Roche/John Dinkeloo & Associates (1992). Teoretici architektรบry tieto poฤiny vลกak hodnotili ako celkovรฝ postmodernรฝ nรกvrat k mrakodrapovรฝm archetypom v New Yorku โ Empire State Building, ฤi Chrysler Building โ a nie vzรกjomnรฉ vykrรกdanie nรกpadov. Ostatne, ako sme uลพ spomenuli, Messeturm bol vyvrcholenรญm Jahnovej osobnej cesty vรฝvoja k vlastnรฉmu tvaru svojej vรฝลกkovej โceruzkyโ.
Budova Messeturm priniesla do Eurรณpy novรบ ikonografiu a pre mesto na rieke Main definitรญvny prรญvlastok โMainhattanโ. Jahnova veลพa bola aลพ do roku 1997, keฤ ju prevรฝลกila neฤalekรก centrรกla Commerzbanky od Normana Fostera, najvyลกลกou stavbou Eurรณpy. K stavebnรฝm zaujรญmavostiam patrรญ, ลพe do jej 6 metrov hlbokรฝch zรกkladov naliali betรณn, ktorรฝ svojho ฤasu drลพal svetovรฝ rekord v kategรณrii najdlhลกie sรบvislo naliateho betรณnu. Messeturm mรก v prรญzemรญ rozmer len 41 x 41 metra, ฤo mu prinรกลกa ลกtรญhlosลฅ lรญnie aj pri 63 poschodiach. Samotnรก vrcholovรก pyramรญda mรก vรฝลกku 36,3 metra.
Helmut Jahn vo svojej budove Messeturm nรกzorne predviedol excelentnรฉ zvlรกdnutie zรกmeru โ premenil parcelu urฤenรบ na tisรญce metrov kancelรกrskych priestorov na funkฤnรฝ objekt, ktorรฝ navyลกe vytvoril dominantu v panorรกme jednรฉho z najvรฝznamnejลกรญch veฤพtrลพnรฝch miest na svete.
Sony center
รspech Messeturmu prirodzene naลกtartoval zรกujem Nemecka o svojho slรกvneho rodรกka. Najskรดr sa ozval Mnรญchov, pre ktorรฝ Jahn postavil v rozmedzรญ rokov 1994 โ 2003 novรฉ objekty na letisku s priฤพahlรฝm hotelom Kempinski a Highlight Business Towers. Letisko sa stalo centrom zรกujmu aj v Kolรญne nad Rรฝnom a pre bรฝvalรฉ hlavnรฉ mesto Nemecka Bonn navrhol a zrealizoval vรฝลกkovรบ budovu Deutsche Post.
Najvรคฤลกia vรฝzva vลกak priลกla z novรฉho hlavnรฉho mesta jeho niekdajลกej vlasti. Berlรญnske nรกmestie Potsdamer Platz sa koncom 90. rokov stalo najvรคฤลกรญm staveniskom Eurรณpy a Helmut Jahn tam jednoducho nemohol chรฝbaลฅ. โVedel som, kto bude okolo mลa โ samรฉ veฤพkรฉ menรก svetovej architektรบry,โ spomรญna Helmut Jahn. โSamozrejme, ลพe som ฤiastoฤne vedel o ich nรกvrhoch, ale to eลกte zvyลกovalo nรกroฤnosลฅ. Aj ja som vo svojom zadanรญ dostal รบplnรบ slobodu, ale nechcel som sa odliลกovaลฅ za kaลพdรบ cenu. Sรบฤasne som chcel zabudnรบลฅ na svoju minulosลฅ a postaviลฅ ฤosi novรฉ.โ
A tak vzniklo Sony Center. Jahn naozaj zabudol na svoje niekdajลกie rozmary a pripravil pevnรฝ koncept na trojuholnรญkovej dispozรญcii. Zosรบladil v sebe stavebnรฉho inลพiniera, znalca komerฤnej architektรบry, experimentรกtora a vnรญmavรฉho estรฉta. Sklo a oceฤพ zviazal do jasnรฝch ลกtruktรบr, ktorรฉ spoฤพahlivo vytvorili sรบbor siedmich stavieb s kancelรกriami, bytmi, kinami a Filmovรฝm domom, reลกtaurรกciami, a eurรณpskym รบstredรญm firmy Sony. Centrรกlnym bodom je ovรกlne Forum navrhnutรฉ ako verejnรฝ priestor komunikujรบci s okolitรฝmi ulicami. Forum architekt zastreลกil konลกtrukciou, ktorรก sa stala majstrovskรฝm inลพinierskym dielom.
Na ploche 3 500 ลกtvorcovรฝch metrov rozprestrel gigantickรฝ dรกลพdnik zo skla a ocele, ktorรฝ pripojil do jednotlivรฝch bodov po obvode. V strede mรก konลกtrukcia vรฝลกku 103 metrov (v najniลพลกรญch bodoch mรก strecha 77 metrov), priฤom ju zopรคl dominantnรฝm kruhom a ukotvil tak 600 ton materiรกlu. Nad 4 tisรญc metrami ลกtvorcovรฝmi s reลกtaurรกciami, kaviarลami, obchodmi a zรกbavnรฝmi stรกnkami tak rozloลพil ฤalลกiu fasรกdu. Sony Center sa stal vรฝpravnou obrazovkou s mnoลพstvom svetiel, rafinovanรฝch reflexov meniacich sa poฤas dลa a noci a najmรค priestorom evokujรบcim novรฉ zรกลพitky, dizajnom, ktorรฝ maximalizuje komfort a minimalizuje svoje energetickรฉ zdroje. Roฤne navลกtรญvi Sony Center okolo 8 miliรณnov ฤพudรญ a prรญvlastok srdce Berlรญna je preล viac neลพ vรฝstiลพnรฝ.
Rozum a cit
โOd naลกich stavieb chceme, aby fungovali ako stroj, ktorรฝ by mal vytvoriลฅ prรญjemnรฉ prostredie,โ tvrdรญ Helmut Jahn a svoju vรญziu stรกle napฤบลa. Stรกle navrhuje projekty, v ktorรฝch je prรญtomnรฝ racionรกlny รบsudok, ale aj intuรญcia. V kaลพdej stavbe sa snaลพรญ zanechaลฅ odtlaฤok vlastnรฉho intelektuรกlneho nรกboja. Objavuje novรฉ moลพnosti na zvรฝraznenie vizuรกlnych prvkov ako prostriedkov komunikรกcie. Rozum mu pomรกha rieลกiลฅ reรกlne problรฉmy, intuรญcia zase teoretickรฉ a filozofickรฉ aspekty konceptu. V ลกtruktรบre svojich myลกlienok si pri navrhovanรญ neomylne kreslรญ pรดdorys priorรญt. Priestor, tvar, svetlo, farba a materiรกl a cesta komunikรกcie cez symboly a znaky โ to sรบ atribรบty architektonickรฉho jazyka Helmuta Jahna. โSpolu s kolegami sa snaลพรญme vytvรกraลฅ jednotnรบ skรบsenosลฅ,โ hovorรญ architekt. โJa sa ju vลพdy snaลพรญm uchopiลฅ tak, ลพe sa na budovu najprv pozriem z odstupu… โ
Vรฝber z najvรฝznamnejลกรญch projektov kancelรกrie Murphy/Jahn z rokov 1974 โ 2007
โข 1974 โ Kemper Arena, Kansas City, Missouri, USA
โข 1976 โ Auraria Learning Resources Center, Auraria Higher Education Center, Denver, Colorado, USA
โข 1977 โ Saint Mary`s College Athletic Facility, South Bend, Indiana, USA
โข 1980 โ Xerox Center (55 West Monroe), Chicago, Illinois, USA
โข 1983 โ First Source Centre, South Bend, Indiana, USA
โข 1983 โ 11 Diagonal Street, Johannesburg, Juhoafrickรก republika
โข 1984 โ O`Hare `L` Station, O`Hare International Airport, Chicago, Illinois, USA
โข 1985 โ James R. Thompson Center, Chicago, Illinois, USA
โข 1986 โ 362 West Street, Durban, Juhoafrickรก republika
โข 1986 โ Oakbrook Terrace Tower, Oakbrook Terrace, Illinois, USA
โข 1987 โ Park Avenue Tower, New York, New York, USA
โข 1987 โ 425 Lexington Avenue, New York, New York, USA
โข 1987 โUnited Airlines Terminal 1 at O`Hare International Airport, Chicago, Illinois, USA
โข 1987 โ One Liberty Place, Philadelphia, Pennsylvania, USA
โข 1987 โ Cityspire, New York, New York, USA
โข 1988 โ Wilshire/Westwood, Los Angeles, California, USA
โข 1990 โ Bank of America Tower, Jacksonville, Florida, USA
โข 1990 โ Two Liberty Place, Philadelphia, Pennsylvania, USA
โข 1991 โ Messeturm, Frankfurt, Nemecko
โข 1993 โ Hitachi Tower, Singapur
โข 1993 โ Caltex House, Singapur
โข 1994 โ Hotel Kempinski, Mnรญchov, Nemecko
โข 1994 โ Kurfรผrstendamm 70, Berlรญn, Nemecko
โข 1997 โ RCID Administration Building, Orlando, Florida, USA
โข 1998 โ Generale Bank Nederland, Rotterdam, Holandsko
โข 1999 โ Centrรกlna budova inลกtitรบciรญ Eร, Brussel, Belgicko
โข 1999 โ Munich Airport Center, Nemecko
โข 2000 โ Sony Center, Berlin, Nemecko
โข 2000 โ Cologne Bonn Airport, Kolรญn, Nemecko
โข 2000 โ HAโขLO Headquarters (v sรบฤasnosti รบstredie Shure), Niles, Illinois, USA
โข 2000 โ Neues Kranzler Eck, Berlรญn, Nemecko
โข 2002 โ Kaufhof Galeria, Chemnitz, Nemecko
โข 2002 โ Shanghai International Expo Centre, ล anghaj, ฤรญna
โข 2002 โ Bayer AG Konzernzentrale, Leverkusen, Nemecko
โข 2003 โ Deutsche Post Tower, Bonn, Nemecko
โข 2003 โ IIT Student Housing, Chicago, Illinois, USA
โข 2003 โ Highlight Munich Business Towers, Mnรญchov, Nemecko
โข 2004 โ Horizon Serono, ลฝeneva, ล vajฤiarsko
โข 2006 โ Suvarnabhumi Airport, Bangkok, Thajsko
โข 2007 โ 600 North Fairbanks, Chicago, Illinois, USA
ฤฝudo Petrรกnsky
Foto: Creative Commons