D1 Sverepec – Vrtižer, 1. etapa, km 0,000 – 4,900 (Mestská estakáda)
Diaľničný úsek D1 Sverepec – Vrtižer: I. úsek je posledným diaľničným úsekom, ktorý chýbal na diaľničnom spojení Bratislava – Žilina. Ťah Bratislava – Žilina – Košice a ťah Bratislava – Žilina – Poľsko v minulosti zaťažovali najmä mesto Považská Bystrica. Vďaka estakáde sa doprava presunula z pozemných ciest nad hlavy Považskobystričanov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Nosná konštrukcia je spoločná pre obidva jazdné pásy diaľnice. To, že estakáda vedie dopravu ponad stred mesta, a poloha nivelety až 35 m nad terénom bolo dôvodom, že podperný systém mosta bol navrhnutý hmotovo veľmi úsporne. V úseku hlavného premostenia ho tvorí iba 7 štíhlych pilierov, ktoré nesú nosnú konštrukciu šírky pre celý diaľničný profil. Sedem pylónov s vejármi extradosed káblov je dobre dotvárajú imidž estakády. Svojou dĺžkou 968,73 m je estakáda najdlhším mostným dilatačným celkom na Slovensku. Dôvodom bola snaha projektanta neumiestňovať v centre mesta masívne podpery. Tie sú umiestnené až za vŕškom Šibeničník a za riekou Váh, čo je dobre aj vzhľadom na zvukového zaťaženie, ktorému sa takto centrum mesta vyhne.
D1 Sverepec – Vrtižer
Miesto / Location: Považská Bystrica
Druh výstavby / Type of construction: novostavba
Využitie / Function: mestská estakáda
Autor architektonického riešenia: Ing. Miroslav Maťaščík
Hlavný projektant: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Projektant mestskej estakády: Združenie Alfa 04 – SHP, Alfa 04, a. s. – líder združenia, SHP, s. r. o. (CZ) – člen združenia
Hlavný zhotovovateľ: Združenie Sverepec – Vrtižer, členovia združenia: DOPRASTAV, a. s. – líder združenia, SKANSKA, a. s. – člen združenia
Stavebník: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Stavebné náklady s DPH: 175,48 mil. €
Začiatok výstavby / Beginning of construction: 8/2008
Ukončenie výstavby / Completion of construction: 5/2010
Etapa / Stage: 1. úsek
Dĺžka mosta: 968,73 m
Šírka mosta: 30,65 m
Maximálna výška nad terénom: 35 m
Rozpätia polí: 34,16 + 48,80 + 70,76 + 6 x 122,00 + 68,00 m
Počet podpier a opôr: 9 + 1
Počet ložísk: 36 ks
Počet mostných záverov: 2 ks
Plocha mosta: 22 518 m2
Spotreba materiálu
Betón – spodná stavba: 13 096 m3
– nosná konštrukcia: 22 372 m3
Betonárska výstuž – spodná stavba: 1 718 t
– nosná konštrukcia: 3 872 t
Predpínacia výstuž – súdržné káble: 1 028 t
Káble „extradosed“: 215 t
Železobetónové prefabrikované vzpery: 782 ks
{PL}
|
|
|
|
Foto: Archiv: Alfa 04, Dopravoprojekt