Lappa studio: Český dizajn sa rozvíja správnym smerom

Panely dokážu zlepšiť akustické kvality interiéru, môžu fungovať aj ako svietidlo a stávajú sa tak súčasne funkčným aj dizajnovým prvkom oživujúcim pracovné či domáce prostredie. V tvorbe Lappa studia je podstatné skúmanie priestoru, ľudských potrieb a objavovania nových ciest textilného dizajnu.

Dizajnérky Anna Leschingerová a Lenka Preussová sa venujú textilnému dizajnu už od štúdií. V uplynulých dvoch rokoch zaujali odbornú i laickú verejnosť svojimi autorskými Lappa panelmi.

Za kolekciu Eclipse získali v súťaži Czech Grand Design 2020 ocenenie Objav roku a na minuloročnom Designbloku zvíťazili v kategórii Najlepšia kolekcia svietidiel.

Postupný vývoj nápadov

Poznáte sa zo štúdií na Vysokej škole umeleckopriemyselnej. Čo vás nasmerovalo k práci s textilom? 

LP: K textilu ma priviedla šťastná náhoda. Pôvodne som sa hlásila na šperk (K.O.V.), kde som absolvovala talentové skúšky. Moja práca sa však koncepčne nehodila pre daný odbor. Vedúca ateliéru Eva Eisler mi odporučila nastúpiť na textilný dizajn, kde sa vedenia ujala Jitka Škopová. Po absolvovaní pohovoru ma prijali.

Pred UMPRUM-om som v Ostrave študovala voľnú grafiku, takže textil bol pre mňa prirodzenejší spôsob prejavu. Všetko, čo som sa dovtedy naučila, som tu mohla uplatniť.

AL: Pôvodne som študovala na strednej sklárskej škole v Kamenickom Šenově. A hoci je sklo krásny a magický materiál, mala som z neho vždy až príliš veľký rešpekt. Textilný dizajn sa mi po strednej zdal ako oveľa mäkší a ženskejší odbor, ktorý by mi mohol umožniť to, čo potrebujem. Preto som odborovo „preskočila“ a vyštudovala, podobne ako Lenka, textilný dizajn na UMPRUM-e.

V roku 2018 ste založili vlastné štúdio. Ako ste prišli na myšlienku tvorby akustických panelov? Ako sa zrodila vaša prvá zákazka?

LP: Bol to postupný vývoj. Najprv sme mali prenajatý coworkingový ateliér, kam sme chodili pracovať. Už nás nebavilo pracovať doma na kolene. Robili sme na vlastných, ale aj na zopár spoločných projektoch. Začali sme sa baviť o tom, že by bolo fajn vymyslieť funkčný produkt, na ktorom by sme mohli uplatniť kreativitu a prácu s textilom. S nápadom akustických panelov prišla Anna.

AL: Nápad sa nás držal a ako na zavolanie sa onedlho objavila prvá zákazka. Lenkin vtedajší priateľ (terajší manžel) mal prenajatú novú kanceláriu na Žižkove, v ktorej bola veľmi problematická akustika. Najväčší problém bol v rokovacej miestnosti, kde vás po desiatich minútach rozhovoru rozbolela hlava.

Spojili sme sa s majiteľom priestoru a ten nám jednoducho povedal, aby sme mu navrhli funkčné riešenie a najmä, nech je to pekné. Vďaka tomu sme si prešli celým procesom zákazky od komunikácie s klientom cez návrh a hľadanie funkčného riešenia až po realizáciu a finálnu inštaláciu.

Kompozícia panelov pre akusticky problematické schodisko rodinného domu. Spolupráca: StAr atelier.
Kompozícia panelov pre akusticky problematické schodisko rodinného domu. Spolupráca: StAr atelier. | Zdroj: archív Lappa studia

Dekoratívny aj funkčný prvok súčasne

Čo je zásadné pre to, aby panely skutočne zlepšovali akustický komfort v miestnosti?

LP: Na začiatku je dôležité stanoviť ideálne množstvo a určiť vhodné rozmiestnenie. Nedá sa očakávať, že jeden malý panel vyrieši hlučnú miestnosť. Vo všeobecnosti treba nájsť rovnováhu medzi odrážajúcimi a pohlcujúcimi materiálmi v danom interiéri. Ak máte interiér celý z hladkých a tvrdých plôch (betón, sklo, kov), treba ho doplniť aj o mäkké a pohlcujúce materiály.

Panely sú ideálnym príkladom, ale môžete použiť aj iných pomocníkov, ako napríklad textilné závesy, izbové rastliny alebo v miestnosti treba postaviť knižnicu.

Akým spôsobom sa panely vyrábajú a aký materiál používate? Spolupracujete s nejakým výrobcom alebo ich vyrábate sami?

AL: Na jednotlivé komponenty máme svojich dodávateľov – stolárov, tlačiareň a dodávateľov akustického materiálu. Vždy uprednostňujeme lokálnych dodávateľov a remeselníkov. Kompletácia jednotlivých segmentov potom prebieha priamo u nás v holešovickom ateliéri. To je jeden z najkrajších momentov, keď sa náš návrh zhmotňuje priamo pred našimi očami.

LP: Podstatná je pre nás slobodná práca s farbou, ktorú nám umožňuje digitálna potlač textilu. Trvalo nám však dlho podchytiť farebnosť tak, aby v tlači korešpondovala s pôvodným digitálnym návrhom. Odtiene sa vždy javia inak – v tlači často dochádza k farebným posunom oproti digitálnemu návrhu a je to skutočná alchýmia.

Preto si vždy pred realizáciou nechávame natlačiť kontrolné vzorky, aby sme si overili, či je farebnosť v súlade s návrhom a či ladí napríklad s pohovkou klienta, ako si želal.

Lappa panely sú súčasne dekoratívnym aj funkčným prvkom. Okrem zlepšenia akustiky môžu navyše fungovať aj ako svietidlá. No navrhnúť kvalitné osvetlenie nie je ľahké. Vám sa podarilo získať na vlaňajšom Designbloku Cenu za najlepšiu kolekciu svietidiel. Akými parametrami ste sa pri navrhovaní svetelných Lappa panelov zaoberali?

LP: Mňa vždy zaujímala práca so svetlom. S Annou sme sa zamýšľali nad tým, čím by sa dali naše panely obohatiť – svetlo sa zdalo ďalším prirodzeným krokom. Podsvietené panely nefungujú ako hlavný zdroj svetla, ale predovšetkým ako zdroj ambientného osvetlenia. Pomáhajú teda v interiéri vytvoriť príjemnú a útulnú atmosféru. To, že sme získali ocenenie za najlepšie osvetlenie, pre nás bolo obrovské prekvapenie.

AL: Pre nás je dôležité aj to, že panely fungujú v priebehu dňa i v zhasnutej podobe, keď si môžete viac vychutnať ich farebné vyhotovenie. Večer po rozsvietení sú farby skôr potlačené a viac vynikne samotný svetelný prvok. Zámerne pracujeme s teplou bielou farbou, ktorá večer nepôsobí rušivo a pomáha pri relaxácii a upokojuje.

Kolekcia podsvietených akustických LED panelov vytvára v interiéri ambientné osvetlenie.
Kolekcia podsvietených akustických LED panelov vytvára v interiéri ambientné osvetlenie. | Zdroj: archív Lappa studia

Aj nečakaná chyba inšpiruje

Kde čerpáte inšpiráciu na výtvarné poňatie panelov?

AL: Často nás inšpiruje práca s materiálom. Samotný textil je pre nás veľmi hravý a premenlivý materiál, preto testujeme, kam nás pustí. Niekedy však výtvarná podoba vzniká aj na základe náhody alebo omylov, ktoré v našej práci považujeme za dôležité faktory. I keď sa to väčšinou nezdá, nečakaná chyba môže priniesť zaujímavý nápad, ktorý by nám inak neprišiel na um.

LP: Takisto sledujeme súčasné voľné umenie. Benátske bienále výtvarného umenia nás napríklad obvykle dokáže veľmi povzbudiť a naplniť inšpiráciou.

Pri navrhovaní panelov do interiéru spolupracujete s architektmi alebo návrh komplexne spracovávate samy?

AL: Približne polovica našich projektov vznikla zo spolupráce s architektmi, čo je pre nás ideálna forma zákazky. Architekti totiž väčšinou vedia, čo interiér potrebuje, a majú jasnú víziu. Zároveň môže dôjsť k vzájomnému odborovému obohateniu, takže sme zo spolupráce vždy nadšené.

Koncoví zákazníci nás oslovujú aj priamo, v takýchto prípadoch máme zase viac priestoru na kreatívne riešenie zákazky a je tu aj možnosť viac sa priblížiť k samotnému klientovi. Obe cesty sú pre nás veľmi zaujímavé.

Hluk treba riešiť

Riešia u nás architekti, dizajnéri a investori v dostatočnej miere problematiku akustiky v interiéri?

LP: Vždy záleží na prioritách a skúsenostiach daného architekta alebo investora. Občas sa nám ozývajú ľudia, ktorí majú akustický problém v nedávno realizovanom dome/interiéri. To môže znamenať, že architekt na akustiku buď zabudol, alebo na ňu počas realizácie jednoducho nebol rozpočet.

Akustika sa občas môže zdať ako akýsi bonus navyše, bez ktorého sa dá zaobísť. Po určitom čase pôsobenia v takom interiéri však ľudia zisťujú, že je v ňom nepríjemný hluk, ktorý im komplikuje sústredenie alebo komunikáciu, a preto to treba riešiť.

Navrhujete na základe zákazky pre konkrétny interiér alebo ponúkate aj sériové produkty a kolekcie?

AL: Väčšina našich projektov vznikla ako objednávka na mieru, ale v súčasnosti rozvíjame aj sekciu katalógových produktov. Ľudia si tak môžu vybrať z množstva typizovaných panelov, pri ktorých sú jasné tvary a veľkosti. Klient si potom zvolí vhodný tvar, vyberie si farebnosť zo vzorkovnice a panel ide následne do výroby.

Polygonálne panely do súkromného bytu v Prahe. Spolupráca: Martina Urbanová, architektka.
Polygonálne panely do súkromného bytu v Prahe. Spolupráca: Martina Urbanová, architektka. | Zdroj: archív Lappa studia

Zdroje energie a dynamiky

Kam sa podľa vás dnes posúva interiérový dizajn?

AL: Pokiaľ hovoríme o súčasnom českom interiérovom dizajne, tak veríme, že sa rozvíja dobrým smerom. Máme tu množstvo skvelých architektonických štúdií, ktoré sa v interiéri neboja odvážne kombinovať štýly a materiály.

Vnášajú tak do priestoru energiu a dynamiku. Veríme, že nie vždy je nutné pracovať s interiérom tak, aby bolo všetko dokonale zladené, ale skôr ho naplniť duchaplnými objektmi, ktoré spolu môžu navzájom zaujímavo komunikovať.

Pomohla vám k úspechu vlaňajšia účasť na svetovom veľtrhu dizajnu a spotrebného tovaru Ambiente vo Frankfurte, ocenenie na minuloročnom Designbloku či tohtoročné ocenenie Ceny Czech Grand Design 2020?

LP: Veľtrh Ambiente nám umožnil predstaviť Lappa studio medzinárodnej verejnosti a pomohol nám nadviazať kontakty s európskymi obchodníkmi. Mohli sme tak sondovať, či naše produkty majú šancu na európskom trhu, a získali sme mnoho bezprostredných reakcií. Ľudia reagovali na panely veľmi pozitívne, a to aj napriek tomu, že na prvý pohľad často nerozoznali ich funkčný význam.

AL: Designblok 2020 bol pre nás asi zatiaľ najzásadnejšou udalosťou. Po prvýkrát sme oficiálne naživo predstavili naše produkty širšej českej verejnosti a bolo skvelé získať od návštevníkov okamžitú spätnú väzbu. Samotné ocenenie potom pre nás bolo veľkým prekvapením a úžasnou odmenou za našu prácu.

Od úspechu na Designbloku sa nám naozaj ozýva oveľa viac ľudí, takže to za úspech skutočne považujeme. A predovšetkým si vážime fakt, že zakladatelia festivalu akciu nevzdali, aj keď októbrové podmienky boli veľmi komplikované.

Kam bude smerovať vaša ďalšia tvorba? Budete ďalej rozvíjať akustické panely alebo vymýšľate niečo nové? Aké sú vaše plány a sny?

AL: Akustický dizajn určite zostáva veľmi zaujímavou oblasťou, v ktorej je pre nás stále veľa neprebádaných oblastí. Takže áno, Lappa zostáva úzko spätá s hľadaním akustickej pohody. Chceme aj naďalej nachádzať cesty, ako zlepšovať a zmäkčovať prostredie interiéru.

Súčasne chceme ďalej rozvíjať svetelnú funkciu produktu, v ktorej vidíme veľký potenciál. Panel sa tak môže stať inteligentným spoločníkom, ktorý v sebe zahŕňa viac funkcií a prináša svojim majiteľom akustický i vizuálny komfort.

Počas dňa doplnok interiéru, v noci funkčný prvok.
Počas dňa doplnok interiéru, v noci funkčný prvok. | Zdroj: archív Lappa studia

STUDIO LAPPA

Lappa je štúdio, ktoré v roku 2018 založili dve dizajnérky – Lenka Preussová a Anna Leschingerová. Lenka s Annou sa stretli už počas štúdií na pražskej Vysokej škole umeleckopriemyselnej a vždy ich spájal záujem o funkčný dizajn s presahmi do voľného umenia.

Preto sa v roku 2018 rozhodli založiť vlastné štúdio, v ktorom sa začali špecializovať na textilný dizajn a jeho akustické kvality v súčasnom interiéri. Štúdio objavuje cesty, ktorými textilný dizajn a jeho akustické vlastnosti môžu pomáhať k lepšiemu sústredeniu sa, ku komunikácii alebo k relaxácii.

Ich práca je postavená na komplexnom prístupe k ľudským potrebám a skúmaní priestoru, v ktorom žijeme. Hľadanie rovnováhy v pracovnom i v domácom prostredí sú dlhodobou témou Lappa studia.

Jolana Říhová

Článok bol publikovaný v časopise ASB 05/2021.