Architektúra nie je exhibíciou, ale zodpovednosťou
Galéria(8)

Architektúra nie je exhibíciou, ale zodpovednosťou

Obytné domy, školské stavby, nákupné centrá, administratívne priestory, ale aj autobusové terminály – to všetko obsahuje rozmanité portfólio renomovanej berlínskej architektonickej kancelárie QBQ & Partner. Jej členmi v súčasnosti sú: dipl. Ing. Susanne Quick, dipl. Ing. Michael Bäckman a dipl. Ing. Henner Rolvien. Nechcú byť zaradení do žiadneho štýlového prejavu, cítia len zodpovednosť za svoje stavby pred okolím a užívateľmi. Tento prístup im vyniesol niekoľko nemeckých i mezinárodných ocenení. Súborom obytných domov pri Wannsee sa dostali medzi finalistov celosvetovej súťaže Brick Award 2004. Na naše otázky odpovedali všetci členovia kancelárie QBQ & Partner.

     
Michael Bäckmann  Susanne Quick  Henner Rolvien

Začnime vašimi domami pri jazere Wannsee. Aký význam majú vo vašej tvorbe?

Z posledného obdobia určite patria medzi naše najdôležitejšie projekty. Dostali sme príležitosť vytvoriť súbor domov situovaných v lukratívnej časti pri jazere. Zaujímavosťou pozemku bol strmý svah, ktorý je pre Berlín nezvyčajný. Na tomto projekte sa azda najviac odrazili princípy nášho tvaroslovia. Možno ani nikoho neprekvapí, že jeden z domov sme si vybrali aj za miesto našej kancelárie.

Uskutočnili sa počas realizácie projektu nejaké zmeny?

Na začiatku sa neobjavili takmer žiadne korekcie. Investor podporil takmer všetky naše návrhy týkajúce sa schémy layoutu, počtu a výrazu domov, ako aj kvality použitých materiálov. Preto sme sa dostali do nie príliš obvyklej pozície architektov, ktorých každý nápad sa spĺňa. Zmeny nastali až v priebehu realizácií projektov pre jednotlivých majiteľov. Najmä pokiaľ išlo o ich súkromné názory na interiéry.

Ako ste sa s tým vyrovnávali?

Súkromné domy vždy viac vytvárajú osobné predstavy ich užívateľov ako pragmatické aspekty funkcie jednotlivých častí domu. Aj preto si tento problém vyžaduje pravidelný dialóg medzi architektom a budúcim užívateľom, v ktorom sa diskutuje o všetkých najdôležitejších detailoch.

Prečo ste si vybrali tehlu? Je vaším obľúbeným materiálom?

Tehla patrí k našim najobľúbenejším materiálom, ktoré často používame na fasádach. Používame ju v kombinácii s veľkými transparentnými prvkami.
Výstižným príkladom je napríklad vysoká škola v Bernau – meste neďaleko Berlína. Pre Wannsee sme si po prvýkrát vybrali ručne vyrábanú tehlu známu ako „torfbrandklinker“, ktorá má veľmi jedinečnú štruktúru. Každá tehla z tohto druhu je rôzna, pričom počas slnečných dní sa na fasáde odohráva fascinujúca hra svetla a tieňa. Tehla zároveň prináša výnimočnú harmóniu medzi domami a okolitým parkom a vôbec prírodou jazera.

Ako vnímate pojem dobrá architektúra?

Ako jednu z najťažších otázok architektúry.

Nedá sa definovať?

Veľmi ťažko. Všade existuje dobrá a zlá architektúra, ale nikde nevidieť záväzné pravidlá, ako vytvoriť dobrú architektúru. Aj my sme spoluzodpovední za tvorbu nášho životného prostredia, ale vyhýbame sa zaradeniu do konkrétneho štýlového trendu.

Prečo?

Citlivosť pre komponovanie foriem a materiálov je určite jednou z dôležitých stránok procesu architektonického návrhu. Ale architektonické kvality možno posúdiť iba v detailných vzťahoch založených na širokom výrazovom repertoári. To znamená, že vo všeobecnosti sa snažíme vytvárať bohatší jazyk v čítaní architektúry. Požiadavku dobrej architektúry sledujeme priznaním osobitého štýlu, citu pre danú situáciu a invenčnými riešeniami pre funkčné potreby. Ale objektívne hodnotenie vždy ovplyvňujú osobné pohľady a skúsenosti.

Niektorí teoretici vás predsa len zaraďujú k neofunkcionalizmu so smerovaním k minimalizmu. Je to presné?

Nikomu nemôžeme zakázať vysloviť svoj názor, ale so zaškatuľkovaním našej práce nesúhlasime. Priznávame, že vychádzame z funkcionalistických princípov a množstvo našich stavieb má kubickú hmotu. Ale už napríklad naše urbanistické návrhy a koncepty dopravy sa zakladajú na iných formách a obsahoch.

Má podľa vás stredoeurópska architektúra spoločné znaky alebo je založená na regionálnych odlišnostiach?

Európa je doslova „prešpikovaná“ rôznymi kultúrnymi tradíciami, vyvíjajúcimi sa v rôznych historických spoločenských etapách. Aj preto sa i v krajinách strednej Európy ľahko dajú nájsť rôzne architektonické štýly. Už len v takom Nemecku je od severu po juh niekoľko desiatok regionálnych odlišností. Ale na druhej strane v súčasnosti cítiť celosvetovú zhodu v otázkach architektonickej kvality a zodpovedného správania architektov.

Súvisí teda architektúra aj s morálkou?

Sme presvedčení, že architektúra by nemala byť len exhibíciou schopností svojho tvorcu.

Čo hovoríte na slovenskú architektúru?

Žiaľ, o slovenskej architektúre toho veľa nevieme. Sme však pripravení dozvedieť sa o nej viac. Prijmeme každý podnet.

Zaujímavá je šírka vášho záberu. Ako si v nej udržujete svoj vlastný štýl?

Množstvo realizovaných projektov je výsledkom súťaží, ktoré sme vyhrali. Aj preto sa v našich projektoch objavujú školské stavby, administratívne komplexy až po bývanie pre seniorov. Pri každom projekte sa snažíme zachovávať kontinuitu, ale netrúfame si povedať, či sme úspešní.

Najvýznamnejšie projekty QBQ & Partner:

1993 – Hlavná autobusová stanica v Oberhausene 
1994 – komplex budov vysokej školy v Bernau
1995 – škola pre KFZ-Technik (ocenenie „Anerkennung Stahlbaupreis“)
1996 – obchodné centrum v Bernau
1996    – rezidencia pre seniorov v Eberswalde
1999 – Hlavná autobusová stanica v Brémach
2000 – Hlavná autobusová stanica v meste Hamm (ocenenie  „Renault Traffic Design Award 2000“)
2001 – začiatok rekonštrukcie Gardencity, ktorú navrhol Bruno Taut v Berlíne-Treptowe (1. miesto v medzinárodnej súťaži v roku 1993)    
2001– domy pri Wannsee v Berlíne

a ďalšie množstvo administratívnych priestorov, sociálnych a obchodných stavieb

Ľudo Petránsky
Foto: QBQ & Partner