Cesta ponad Ružín

Od Košickej Belej ponad priehradu Ružín sa už jazdí rýchlejšie a bezpečnejšie

Rekonštruovaný úsek cesty II. triedy s dĺžkou 8,847 km sa realizuje v k. ú. obcí Košická Belá, Košické Hámre a Malý Folkmár v rámci stavby s názvom „ID R001 II/547 hranica okresu Košice/Košice-okolie – Spišské Vlachy II. etapa − časť 1: rekonštrukcia cesty“ a priamo nadväzuje na v tomto čase už zrealizovanú I. etapu rekonštrukcie predmetnej cesty.

Cesta II/547 je súčasťou cestnej siete Košického a Prešovského kraja s celkovou dĺžkou 61,780 km a so začiatkom v košickej mestskej časti Dargovských hrdinov v križovatke s cestou I/50. Cesta prechádza cez Košickú Belú, Veľký Folkmár, Jaklovce, Margecany, Krompachy, Kolinovce, Spišské Vlachy, Spišské Podhradie a končí v križovatke s cestou I/18.

Obr. 1 Situácia zložitejšej časti stavby, staničenie od km 21,00 (Zlatník) až po záver úseku v km 25,409
Obr. 1 Situácia zložitejšej časti stavby, staničenie od km 21,00 (Zlatník) až po záver úseku v km 25,409 | Zdroj: VÁHOSTAV − SK, a. s.

Úpravy pozostávajú zo zlepšenia stavu vozovky vrátane vybudovania troch ekoduktov pre migráciu žiab v okolí priehrady Ružín, z modernizácie autobusovej zastávky Zlatník s bezbariérovou úpravou na nástupištiach a vodiacim pásom pre nevidiacich, z vybudovania osvetlenia priechodov pre chodcov na zastávkach Zlatník a Košická Belá, zo stavebnej úpravy priepustov, z výmeny a doplnenia zvodidiel a osadenia meteostanice. Cieľom stavebných úprav je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, dopravný komfort užívateľov komunikácie a predĺžiť životnosti dotknutých stavebných objektov.

Objednávateľom stavby je Košický samosprávny kraj a zhotoviteľom spoločnosť
VÁHOSTAV − SK, a. s., Bratislava. Akceptovaná zmluvná hodnota stavby je 6 155 272,56 eur bez DPH. Výstavba prebieha od septembra 2022 a bude ukončená v novembri 2023. Stavba je financovaná zo zdrojov Európskej únie v rámci Integrovaného operačného programu IROP a z vlastných zdrojov objednávateľa.

Popis a technické riešenie stavby

Objektovú skladbu stavby tvoria tieto stavebné objekty:

  •  SO 101-01 Stavebná úprava cesty II/547 v okrese Košice-okolie,
  • SO 102 Autobusová zastávka Zlatník,
  • SO 102-01 Nástupište Zlatník,
  • SO 621 Osvetlenie priechodu pre chodcov v okrese Košice-okolie,
  • SO 651 Preložka káblov Slovak Telekom v okrese Košice-okolie.

SO 101-01 Stavebná úprava cesty II/547 v okrese Košice-okolie

Začiatok úpravy cesty II/547 v rámci SO 101-01 je v km 16,562 a koniec v km 25,409. Zrealizujú sa práce na výmene, resp. zosilnení krytu vozovky v stanovenom rozsahu, na výmene, resp. doplnení záchytných bezpečnostných zariadení (zvodidiel) a na rozšírení cestného telesa.

V úsekoch, kde je šírka krajnice nedostatočná na osadenie zvodidla, sa teleso cesty rozšíri, resp. sa vybuduje nový železobetónový oporný múr. Okrem toho sa v km 23,505 doplní meteorologická stanica a vykonajú sa stavebné úpravy autobusovej zastávky Zlatník a dvoch priepustov (obr. 1).

V dotknutom úseku cesty sa na záver stavby zrealizuje v stanovenom rozsahu vodorovné dopravné značenie v retroreflexnej úprave. Na riešenom úseku sa zrealizuje zosilnenie krytu vozovky bez frézovania, t. j. uloží sa nová asfaltová vrstva AC 11 v hrúbke 50 mm s lokálnymi vysprávkami (obr. 3).

Nová konštrukcia vozovky v dĺžke 8 492 m (km 16,562 – 23,343, km 23,550 – 24,033, km 24,181 – 25,409) sa zrealizuje v takejto skladbe:

Skladba novej konštrukcie vozovky v dĺžke 8 492 m.
Skladba novej konštrukcie vozovky v dĺžke 8 492 m. | Zdroj: Váhostav

V úsekoch s nedostatočnou únosnosťou je nutné zrealizovať aj nové konštrukčné vrstvy vozovky. Hrúbka výmeny podložia bude závislá od nameraných hodnôt únosnosti na daných úsekoch.

Nová konštrukcia vozovky v dĺžke 105 m (km 24,300 – 24,375 vpravo, km 24,945 – 24,975 vpravo) sa zrealizuje v skladbe:

Nová konštrukcia vozovky v dĺžke 105 m
Nová konštrukcia vozovky v dĺžke 105 m | Zdroj: Váhostav

Na riešenom úseku sa v dohodnutom rozsahu upravia zrezaním nespevnené krajnice, ktoré budú dosypané štrkodrvinou frakcie  0 − 22 v hrúbke 100 mm. V km 23,276 sa zrealizuje prekrytie kalovej jamy priepustu, na ktorom sa dobuduje vtokové čelo. V km 24,970 sa zrekonštruuje priepust DN1300.

Opraví sa kalová jama a vtokové čelo, vybuduje sa výtokové čelo s novým zábradlím, zrealizujú sa rímsy a na kalovú jamu sa osadí nová mreža. Súčasťou opatrení je aj výmena a doplnenie cestných zvodidiel.

Rozsah je stanovený v súlade s platnými predpismi a na základe obhliadky v nasledujúcich úsekoch:

  • km 20,475 – 20,582 vpravo, výmena a doplnenie
  • km 20,878 – 21,183 vľavo, výmena
  • km 21,554 – 21,744 vľavo, výmena a doplnenie
  • km 21,564 – 21,712 vpravo, výmena a doplnenie
  • km 22,725 – 22,800 vľavo, vpravo, výmena a doplnenie
  • km 23,035 – 23,339 vľavo, výmena a doplnenie
  • km 23,221 – 23,339 vpravo, doplnenie
  • km 23,502 – 23,903 vpravo, výmena, osadenie na opornom múre s dĺžkou 160 m
  • km 23,977 – 24,000 vpravo, doplnenie
  • km 24,200 – 25,350 vpravo, výmena a doplnenie, osadenie na opornom múre s dĺžkou 1 122 m
  • km 24,920 – 25,026 vľavo, výmena a doplnenie
  • km 25,177 – 25,284 vľavo, výmena a doplnenie

Zvodidlá sú na jednotlivých úsekoch navrhnuté v úrovni zachytenia N2, H1 alebo H2, začiatok a ukončenie zvodidla sú riešené výškovými nábehmi. Pri zvodidlách sú navrhnuté nadstavce smerového stĺpika na zabezpečenie plynulého výškového optického vedenia.

Obr. 2 Vzorový priečny rez v mieste rozšírenia cesty pomocou realizácie oporného múru
Obr. 2 Vzorový priečny rez v mieste rozšírenia cesty pomocou realizácie oporného múru | Zdroj: VÁHOSTAV − SK, a. s.

V úsekoch, kde je šírka krajnice nedostatočná na osadenie zvodidla, je nutné pre dodržanie šírky komunikácie rozšíriť cestné teleso. V takýchto úsekoch sa zrealizuje železobetónový monolitický oporný múr založený na mikropilótach s dĺžkou 7,0 + 0,5 m, ktoré sú zakotvené min. 1,0 m v skalnom podloží triedy horniny R5, resp. únosnejšej triedy.

Múr sa vyhotoví z betónu C35/45, vystužený bude oceľou triedy B 500B. Realizuje sa po dilatačných celkoch s osovou dĺžkou 13,5 m a s dilatačnými škárami s hrúbkou 20 mm. V každom dilatačnom celku sú osadené chráničky na prevedenie potrubia vyústenia bodového cestného vpustu, ktorý je osadený v cestnom telese v zmysle projektu. Sklon potrubia vedeného telesom prahuje min. 3 %, dĺžka presahu pred líce múru je 150 mm. Oporný múr je ukončený rímsou, na ktorej je osadené zábradľové zvodidlo s predpísanou triedou zadržania (obr. 2).

Cesta II/547 vedie v úseku km 21,790– 22,140 cez migračné pásmo žiab do vodnej nádrže Ružín. Každoročne bolo v tomto úseku usmrtených veľa žiab migrujúcich do vôd Ružína cez komunikáciu. Z tohto dôvodu sú tu zabudované do telesa komunikácie tri ekodukty pre ich bezpečnú migráciu do vodnej nádrže a späť.

Obr. 3 Ekodukt s navádzacími vodiacimi stienkami osadený v komunikácii s novým asfaltobetónovým krytom s hrúbkou 50 mm v jednom pruhu
Obr. 3 Ekodukt s navádzacími vodiacimi stienkami osadený v komunikácii s novým asfaltobetónovým krytom
s hrúbkou 50 mm v jednom pruhu | Zdroj: VÁHOSTAV − SK, a. s.

Podchody pre žaby sa zrealizujú zo systémových prvkov so štrbinami, ku ktorým bude vybudovaný navádzací systém z vodiacich stienok s výškou 450 mm (obr. 3). Navádzací systém je navrhnutý v celkovej dĺžke 700 m (2 × 350 m) po oboch stranách komunikácie.

Cestná meteorologická stanica je osadená a vybavená snímačmi a senzormi na meranie fyzikálnych veličín a hodnôt v zmysle TP 09/2008 a TP 10/2008, vydaných MDPT SR, a umiestnená na cestnom pozemku v km 23,505 vľavo. Stanica komunikuje s technologickým serverom prostredníctvom GSM (GPRS).

Namerané údaje sa zasielajú na server a ďalej využívajú na zobrazenie a publikáciu účastníkom cestnej premávky prostredníctvom informačných panelov s cieľom zvýšiť úroveň dopravných a bezpečnostných aspektov premávky. Namerané údaje sa zobrazujú na dispečerskom pracovisku objednávateľa, resp. na internetovej stránke určenej objednávateľom.

Minimálne snímané a prenášané údaje sú:

  • teplota vzduchu v °C,
  • teplota povrchu vozovky v °C,
  • teplota pod povrchom vozovky v °C,
  • vlhkosť vzduchu v %,
  • rýchlosť a smer vetra,
  • obrazový snímok vo formáte jpeg s veľkosťou minimálne 320 × 240 bodov,
  • analýza stavu vozovky (indikácie Suchý povrch, Mokrý povrch, Ľad, Zvyšková soľ, Orientačná výška vody na vozovke).

SO 102 Autobusová zastávka Zlatník

SO 102 rieši úpravu existujúcej autobusovej zastávky Zlatník, ktorá sa nachádza v km 21,750. Na zastávke sa zrealizuje úprava zastávkových pruhov, posunie sa existujúci priechod pre chodcov do normovej polohy a zriadi sa zvislé a vodorovné dopravné značenie. Šírka zastávkového pruhu je 3,25 m.

Odbočovací a pripojovací pruh na zastávku má dĺžku 25 m, dĺžka nástupišťa je 14 m. V priestore zastávok sa po zrealizovaní asfaltobetónoveho krytu vybuduje v novej polohe priechod pre chodcov so šírkou 3,0 m.

Obr. 4 Realizácia vŕtacích prác na osadenie mikropilót vŕtačkou nesenou pásovým rýpadlom
Obr. 4 Realizácia vŕtacích prác na osadenie mikropilót vŕtačkou nesenou pásovým rýpadlom | Zdroj: VÁHOSTAV − SK, a. s.

SO 102-01 Nástupište Zlatník

V rámci tohto objektu sa na autobusovej zastávke zrealizujú obidve nástupištia so šírkou 2,0 m. Nástupište je lemované cestným betónovým obrubníkom s rozmermi 250 × 150 × 1 000 mm, vyvýšeným 150 mm nad úroveň priľahlej vozovky.

Z opačnej strany je nástupište lemované betónovým obrubníkom s rozmermi 50 × 200 × 1 000 mm. Konštrukcia nástupišťa je zrealizovaná zo zámkovej dlažby s hrúbkou 60 mm. V mieste priechodu pre chodcov sa znížia obrubníky v celej šírke priechodu na 20 mm nad vozovkou, čím sa vytvorí tzv. bezbariérová úprava.

Na nástupišti a pred priechodom pre chodcov sú uložené reliéfne dlažby s polguľovitými výstupkami v červenej farbe pre orientáciu nevidiacich. Označníky zastávok sú osadené v novej polohe.

SO 621 Osvetlenie priechodu pre chodcov v okrese Košice-okolie

V súvislosti s navrhovanými úpravami autobusových zastávok a vybudovaním nových priechodov pre chodcov vznikla potreba ich nasvietenia, čo rieši tento stavebný objekt. Priechody pre chodcov na existujúcich autobusových zastávkach Košická Belá, potoky a Zlatník sú osvetlené novými svietidlami napájanými pomocou solárneho panela, ktorý je, ako aj svietidlo, osadený na samostatnom stĺpe.

SO 651 Preložka káblov Slovak Telekom v okrese Košice-okolie

Posledný stavebný objekt rieši preložku a ochranu existujúcich káblov v správe Slovak Telekom, a.s., vedených súbežne s upravovanou komunikáciou. Potreba preložky vznikla v súvislosti s rozšírením telesa cesty pomocou železobetónového prahu. Celková dĺžka trasy preložky je 353 m.

Záver

Aktuálne prebiehajú na stavbe dokončovacie práce na zvodidlách, záverečné úpravy a dosypávky krajníc a ukladá sa obrusná vrstva vozovky. Až na záver sa na celej stavbe zrealizuje vodorovné dopravné značenie v retroreflexnej úprave.

Kým stavba dospela do tohto štádia, bolo nutné zrealizovať všetky vyššie uvedené práce, ktoré prebiehali pri prevádzke na frekventovanej komunikácii II/547, vždy s vylúčením dopravy v jednom pruhu. Ako mimoriadne náročná sa ukázala realizácia prác na špeciálnom zakladaní oporných múrov na mikropilótach v úseku nad priehradou Ružín v staničení od km 23,550 až po koniec úseku v km 25,409.

Z dôvodu stiesnených pomerov na manipulačnom pruhu vylúčenej časti komunikácie, zelene na svahu pod komunikáciou a projektom predpísanej realizácie šikmých mikropilót musela byť nasadená vŕtačka na podvozku pásového rýpadla.

Vzhľadom na rozsah to boli nakoniec dve súpravy, ktoré realizovali v jednej časti vrtné práce takmer dva mesiace vo dne v noci, nonstop 24 hodín (obr. 4). Včasná realizácia týchto prác bola kľúčová pre ďalší postup prác na betonáži železobetónového oporného múru a konštrukčných vrstvách vozoviek.

Obr. 5 Nová komunikácia v mieste rozšírenia cestného telesa pomocou oporného múru vybaveného zábradľovým zvodidlom
Obr. 5 Nová komunikácia v mieste rozšírenia cestného telesa pomocou oporného múru vybaveného zábradľovým zvodidlom | Zdroj: VÁHOSTAV − SK, a. s.

V neposlednom rade, po začiatku prác „in situ“ sa v rôznych častiach stavby zistili nové skutočnosti, na ktoré bolo potrebné promptne reagovať a navrhovať a dohodovať spôsoby ich riešenia. Išlo hlavne o zmenu zakladania oporného múru vzhľadom na rozsah a dĺžku jednotlivých mikropilót, spôsob ukladania asfaltobetónových krytov na mostných konštrukciách a realizáciu konštrukčných vrstiev vozoviek v závislosti od únosnosti podložia.

To sú skutočnosti, s ktorými sa zodpovedný zhotoviteľ musí vedieť vysporiadať. Uvedené a mnohé iné problémy stavby sa riešili a vyriešili konštruktívnou a trpezlivou komunikáciou zúčastnených strán − objednávateľa, prevádzkovateľa komunikácie Správy ciest KSK, zhotoviteľa, dopravnej polície, miestnej samosprávy a ostatných dotknutých strán. Aj preto bude možné stavbu odovzdať v dohodnutom termíne.

Naplní sa tak hlavný cieľ realizácie stavby „ID R001 II/547 hranica okresu Košice/Košice-okolie – Spišské Vlachy II. etapa − časť 1: rekonštrukcia cesty“, a to zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v danom úseku cesty II/547 (obr. 5).

Text: Ing. Mojmír Štefanec (Obchodný riaditeľ divízie Slovensko v spoločnosti VÁHOSTAV − SK, a. s.)
Foto: VÁHOSTAV − SK, a. s.

Zdroje:

  1. Dokumentácia pre realizáciu stavby (DRS) „ID R001 II/547 hranica okresu Košice/Košice-okolie – Spišské Vlachy II. etapa − časť 1“, ktorú vypracovala spoločnosť ISPO, spol. s r. o., inžinierske stavby, Prešov.
  2. VÁHOSTAV – SK, a. s., Bratislava.
  3. www.vucke.sk.

Článok bol uverejnený v časopise IS 6/2023