Na mape Bratislavy má pribudnúť moderný prístav za asi miliardu eur. Čo v ňom bude?
V bratislavskej lokalite Vlčie hrdlo plánuje investor WIN – Port Invest vybudovať trimodálny dopravný uzol so zázemím vrátane ubytovania pod názvom HARBOUR PARK, ktorý doplní alebo nahradí súčasný Zimný prístav. Takto sa môže využiť napríklad ako marína. Nový prístav zintegruje lodnú, cestnú a železničnú dopravu. Výstavba bude mať viac etáp a v poplatku za rozvoj dostane Ružinov cca 13 mil. eur.
Bratislava by sa mohla ako lodné kontajnerové prekladisko na Dunaji s ročnou kapacitou 16,830 až 12,830 mil. ton aktívne podieľať aj na budúcej obnove Ukrajiny a prácu by v novom prístave našlo cca 2 400 ľudí.
Hlavné mesto Slovenska si zároveň zlepší svoje postavenie na mape logistiky v Európe a rieka Dunaj sa dostane o ďalší krok bližšie k mestu. Pozemok má rozlohu 792-tisíc štvorcových metrov, z čoho logistika bude 270-tisíc, zeleň 215-tisíc a vodná plocha 106 900 štvorcových metrov s kapacitou 22 kotviacich lodí.
Nezastavané brehy Dunaja sa budú pomaly meniť. Petržalský breh oproti nákupnému centru Eurovea čaká veľký rozvoj – svoje projekty tu chystajú developeri Penta Real Estate (Southbank) a JTRE (Nové Lido).
Firma WIN PORT Invest patrí do portfólia známej investičnej a developerskej skupiny IURIS GROUP. Investor Pavol Bagin, ktorý s partnermi stojí za bratislavskými projektmi ako NIDO a OCTOPUS, počas prezentácie HARBOUR PARKU v pondelok 23. septembra povedal, že celková investícia sa v prípade realizácie projektu pohybuje na úrovni 1 mld. eur.
Podľa výpisu z obchodného registra na internete sú vo firme WIN – Port Invest spoločníkmi cyperská VENIAR INVESTMENT LIMITED a bratislavská DOMINO ESTATE, kde je spoločníkom aj Martin Dzúrik. Výška základného imania je 4,5 mil. eur. Záložným veriteľom DOMINO ESTATE je J&T Private Investment II B.V so sídlom v Holandsku od novembra 2023. Martin Dzúrik je tiež jedným z dvoch spoločníkov firmy Blueprint, ktorá sa venuje pozemkovému developmentu so zameraním sa na logistiku. Stojí za projektom KitseeLogistic park a podieľala sa na projekte VGP vo Zvolene a v Bratislave.
Príprava nového prístavu trvá približne 25 rokov vrátane sceľovania pozemkov, rokovaní s rezortom dopravy, mestskou časťou Ružinov a hlavným mestom Bratislava. Mestská samospráva chcela zaradiť územie budúceho prístavu do návrhu zmien a doplnkov územného plánu č. 9 a vrátiť mu funkciu zelene. Po rozhodnutí Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR bol tento návrh zo zmien a doplnkov vyradený.
V blízkej budúcnosti čakajú na investora dva kľúčové kroky – zaslanie zámeru do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, do tzv. veľkej EIA, a podanie žiadosti o záväzné stanovisko na magistráte po prvom kole konzultácií. „Očakávame, že EIA potrvá 1,5 až 2 roky,“ uviedol Ľuboš Čema z WIN – PORT Invest s tým, že prvá etapa zahŕňa trištvrte územia. V druhej fáze bude dobudovaná severná časť územia nad prístavným bazénom.
V rámci občianskej vybavenosti bude v projekte aj hotel, čo je krok v ústrety logistickým firmám, ktoré potrebujú krátkodobé ubytovanie pre zamestnancov. V území je ďalej naplánovaná materská škola, retail aj administratíva, sklady či most pre peších, cyklistov a nákladnú dopravu.
„Po dohode s mestskou časťou je súčasťou 1. etapy bazén. Bude sa povoľovať spolu s napojením na R7, s infraštruktúrou, logistikou, otvorením prístavnej hrádze,“ uviedol Čema s tým, že po tejto diskusii upravili etapizáciu projektu. O tomto koncepte prístavu diskutovali s veľkými hráčmi v logistike a bol kompiláciou zadania dvoch takýchto hráčov a znalostí domácich vrátane projektov.
V blízkosti plánovaného prístavu je nárazníková zóna a za ňou je chránená krajinná oblasť. Na opatreniach, ktoré majú zmierniť dôsledky výstavby trimodálneho dopravno-logistického zámeru, spolupracuje investor s ochranárskym združením BROZ. „Zmierňujúce opatrenia sa stále dotvárajú,“ uzavrel Čema.
HARBOUR PARK, Bratislava-Ružinov
Investor: WIN – Port Invest
Náklady: cca 1 mld. eur
Pozemok: 792-tisíc štvorcových metrov,
Plocha pozemku pre logistiku: 270-tisíc štvorcových metrov
Plocha zelene: 215-tisíc štvorcových metrov
Vodná plocha: 106 900 štvorcových metrov s kapacitou 22 kotviacich lodí
Prepravná a skladovacia kapacita: 672 200 až 1,122 mil. kontajnerov ročne
Prepravná kapacita: 16,830 až 23,850 mil. ton ročne
Stav: v príprave